Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Wystawa „Historia gdańskich tramwajów zapisana w biletach” do 4 grudnia w Muzeum Gdańska

Najciekawsze historyczne bilety tramwajowe, w tym unikatowy bilet na gdański tramwaj konny z ok. 1880 roku, a także imienne bilety miesięczne ze zdjęciami ich posiadaczy. Gdańskie Autobusy i Tramwaje wraz z Muzeum Gdańska zapraszają na wystawę „Historia gdańskich tramwajów zapisana w biletach”. Wystawa zorganizowana została z okazji, przypadającej w tym roku, 150. rocznicy obecności tramwajów w naszym mieście.
  • Źródło: artykuł sponsorowany
Wystawa „Historia gdańskich tramwajów zapisana w biletach” do 4 grudnia w Muzeum Gdańska

Autor: GAiT

Do 4 grudnia w Muzeum Gdańska – w Ratuszu Głównego Miasta, prezentowane są najciekawsze z najstarszych bilety historyczne, z liczącej ponad 500 eksponatów kolekcji Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz prywatnej kolekcji Macieja Lisickiego, prezesa GAiT.

Zobaczyć można m.in. najstarszy z kolekcji bilet na gdański tramwaj konny z ok. 1880 roku, imienne bilety miesięczne dla kobiet i mężczyzn oraz bilety z okresu pierwszych lat funkcjonowania w Gdańsku tramwajów elektrycznych.

Długi Targ Gdańsk

Historia gdańskich tramwajów ma już 150 lat

Pierwsze tramwaje, w Gdańsku w relacji Targ Sienny – Oliwa, rozpoczęły kursowanie 22 czerwca 1873 roku. Trasa składała się z 11 mijanek, jedynie jej krótkie odcinki, prowadzące nad fosą i przez Bramę Oliwską oraz początkowy fragment linii na Targu Siennym, zostały zaprojektowane w układzie dwutorowym. Tramwaje zatrzymywały się na 23 przystankach – by zminimalizować wysiłek fizyczny koni – wyłącznie na żądanie pasażera. A w trzynawowej hali w nowo wybudowanej zajezdni w Oliwie znajdowała się przestronna stajnia dla ponad stu koni.

Tak wyglądały początki komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Tak 150 lat temu rozpoczęła się historia gdańskich tramwajów. Komunikacja tramwajowa w Gdańsku rozwijała się wraz z postępem technicznym – miejsce tramwajów konnych zajęły elektryczne, rozbudowywały się trasy tramwajowe. Trwała też konsekwentnie w czasach wielkich kryzysów, które przyniosły I i II wojna światowa.
I powstała z gruzów po ogromnych zniszczeniach dokonanych w trakcie działań wojennych w 1945 roku.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, jako kontynuator tej historii zapisuje jej nowe karty i pielęgnuje pamięć o niej.

– Historia gdańskich tramwajów to historia pisana przez czasy i ludzi, historia niezwykła i ciekawa, historia, którą warto poznawać, i o której warto pamiętać – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT. – Stąd nasze działania, takie jak budowa floty pojazdów historycznych GAiT, w której znajduje się m.in. unikatowy w skali Europy tramwaj konny z 1873 roku, czy kolekcja wyjątkowych historycznych biletów na przejazdy gdańskimi tramwajami.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama