Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Port Gdańsk nieustannie się rozbudowuje. Zmierza ku zielonej transformacji

Ponad 36 ha nowej lądowej powierzchni dzięki budowie terminalu T3 w Baltic Hub. 20 dodatkowych hektarów pod planowany terminal T5, na którym powstanie baza instalacyjna dla morskich farm wiatrowych.
Baltic Hub, Port Gdańsk
Obecnie w terminalu Baltic Hub powstaje głębokowodne nabrzeże T3

Autor: Tomasz Dresler | Port Gdańsk

Port Gdańsk nieustannie się rozbudowuje. I na tym nie kończy. - O powstaniu kolejnych terminali w Porcie Północnym, który w 2024 roku obchodzi swoje 50-lecie, zdecyduje biznes - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. finansowych. 

Port Gdańsk rośnie w oczach. Obecnie w terminalu Baltic Hub powstaje głębokowodne nabrzeże T3. To kluczowa inwestycja dla rozwoju portu i całego kraju. Dzięki niej powierzchnia Polski zwiększyła się o ponad 36 ha. T3 w Baltic Hub. Kamień milowy dla rozwoju Portu Gdańsk Budowa nabrzeża T3 kosztuje ponad 1 mld zł. Jego uruchomienie wzmocni pozycję Baltic Hub na Morzu Bałtyckim. Pierwsze instalacje dźwigowe już jesienią tego roku mają wjechać na nowe place manewrowo-składowe, a cała inwestycja zostanie ukończona w przyszłym roku. 

- Już dziś Baltic Hub jest w stanie rocznie przeładowywać 3 mln TEU, czyli 20-stopowych jednostek ładunkowych. Najczęściej wykorzystywany w przewozach to kontener 4 20-stopowy. to 1 TEU . Do Portu Gdańsk zawijają największe na świecie 400-metrowe statki kontenerowe mogące przewozić ponad 20 tys. TEU. To działa na wyobraźnię i pokazuje skalę przewozów morskich. Po uruchomieniu terminalu T3 zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się z 3 do 4,5 mln TEU – zapewnia Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ZMPG ds. finansowych. 

Zrównoważony Port Gdańsk w niebieskiej i zielonej gospodarce Głębokowodne nabrzeże T3 to tylko jedna z inwestycji Portu Gdańsk. Planowana jest także budowa T5, czyli terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. To kolejne ponad 20 ha nowej powierzchni lądowej. Inwestycję ma dofinansować Unia Europejska, projekt otrzymał już zgodę Komisji na rewizję KPO. Realizacja kluczowego etapu planowana jest w 2026 roku. W T5 mają być składowane elementy morskich turbin wiatrowych. Następnie będą one transportowane przez statki instalacyjne w miejsca, w których wybudowane zostaną morskie farmy wiatrowe, pierwsze w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. 

Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. finansowych (fot. Port Gdańsk)

– Stajemy się bałtyckim centrum zielonej energii. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce – to nasz cel strategiczny, a morska energetyka wiatrowa to jeden z głównych filarów polskiej transformacji energetycznej. Terminale instalacyjne będą kluczowe przy realizacji całego programu inwestycyjnego związanego z energetyką wiatrową na morzu. Docelowo system będą obsługiwać trzy takie terminale: w Gdańsku, Świnoujściu i na Bornholmie oraz terminale serwisowe zlokalizowane w mniejszych polskich portach. Powstanie nowa gałąź przemysłu, która będzie obsługiwać offshore wind. Przypomnę tylko, że w Gdańsku na wyspie Ostrów trwa budowa pierwszej w Polsce fabryki morskich wież wiatrowych. Nowa inwestycja wpisuje się w koncepcję rozwoju Gdańska i Pomorza jako kluczowego ośrodka energetycznego kraju – mówi wiceprezes Portu Gdańsk. 

Nie tylko na wodzie, ale i na lądzie. Port Gdańsk modernizuje infrastrukturę Nowe nabrzeża w Porcie Gdańsk bez odpowiedniej infrastruktury nie będą mogły obsłużyć rosnących potoków ładunków, dlatego w tym zakresie również planowane są inwestycje. Terminale, które znajdują się na wyspie w głębokowodnej części portu, korzystają obecnie z jednego mostu kolejowego. 

Alan Aleksandrowicz podkreśla, że bardzo ważna jest budowa drugiego połączenia kolejowego, by zapewnić konkurencyjność i bezpieczeństwo łańcucha dostaw, jak również bezpieczeństwo energetyczne oraz militarne. Zwraca uwagę, że dynamiczny rozwój portu wymusza rozbudowę infrastruktury, lecz Unia Europejska w coraz mniejszym stopniu wspiera inwestycje drogowe. Porty mogą jednak nadal inwestować w kolej jako najbardziej ekologiczny i generujący najmniejszy ślad węglowy środek transportu. Pływający terminal LNG na wodach Zatoki Gdańskiej.

W kontekście rozwoju Portu Gdańsk ważna jest też inwestycja Gaz-Systemu, która powstanie na wodach Zatoki Gdańskiej. Będzie to pływający terminal LNG typu FSRU, czyli statek magazynujący LNG, skroplony gaz ziemny, i posiadający instalację zmieniającą ten surowiec z formy skroplonej na gazową. Z jednostki FSRU paliwo będzie następnie wtłaczane do sieci przesyłowej. Terminal ma być gotowy do 2030 roku i pozwoli przyspieszyć odejście od wysokoemisyjnych źródeł energii. O powstaniu kolejnych terminali w Porcie Gdańsk zadecydują uwarunkowania rynkowe Oprócz planowanych i realizowanych już projektów, Port Gdańsk w najbliższych latach czekają kolejne duże zmiany oraz związane z nimi inwestycje. – Jeżeli chcemy gonić porty Europy Zachodniej czy chińskie, w których zachodzi rewolucja związana z cyfryzacją i automatyzacją, nie ma innego wyjścia. To jedyny sposób, żeby pozostać portem konkurencyjnym dla innych. O powstaniu kolejnych terminali w Porcie Północnym, który w2024 roku obchodzi swoje 50-lecie, zdecydują uwarunkowania rynkowe – podsumowuje Alan Aleksandrowicz.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama