
Przykładem tego jest zakończona budowa statku o oznaczeniu NB320, który jest jednym z czterech statków typu CSOV (Crew Supply Offshore Vessel) produkowanych na zlecenie stoczni Ulstein Verft. Te jednostki stanowią przykład trwającej już od wielu lat owocnej polsko-norweskiej współpracy między dwoma zaprzyjaźnionymi stoczniami. Kadłuby statków są budowane, częściowo wyposażane i wodowane w Gdyni, a następnie transportowane do stoczni Ulstein Verft, gdzie odbywają się dalsze prace wykończeniowe i wyposażeniowe oraz próby morskie, zanim jednostki zostaną przekazane armatorom.
CSOV to jednostka o długości niemal 90 metrów, zaprojektowana z myślą o zrównoważonym transporcie morskim, w tym wykorzystaniu paliwa metanolowego. Statek taki może po mieścić około 130 osób załogi i personelu obsługującego morskie farmy wiatrowe.
Projekt jednostki oparty jest na innowacyjnej konstrukcji kadłuba ULSTEIN TWIN X-STERN, który znacząco optymalizuje parametry zużycia paliwa, prędkości, stabilności i ładowności. Dzięki symetrycznemu kształtowi dziobu i rufy, a także eliminacji pawęży technologia ta poprawia efektywność napędu oraz zwiększa bezpieczeństwo jednostki, zwłaszcza w trudnych warunkach morskich.

Obecnie w stoczni CRIST realizowane są równolegle prace nad czterema statkami w ścisłej współpracy z norweską stocznią Ulstein Verft, co stanowi kolejny krok w rozwoju innowacyjnych projektów z ekologicznym napędem, szczególnie w kontekście rosnącego zapotrzebowania segmentu offshore.
Napisz komentarz
Komentarze