Przypomnijmy, w przypadku pierwszego odcinka między Lubiatowem i DW213 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad umowę podpisała w kwietniu br. Projekt i budowę 11-kilometrowej trasy zrealizuje konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź.
Budowę drogi do elektrowni jądrowej podzielono na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). W ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, dodatkowo wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Drugi etap zrealizuje konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Warto przypomnieć, że droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
- Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Umowę z Aldesą planujemy podpisać jeszcze w II kwartale br., tak by budowa mogła zakończyć się w II kw. 2029 r.
GDDKiA

Generalna Dyrekcja podkreśla, jak ważna jest budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej:
- To ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.
Co równie ważne, to fakt, że nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowym bonusem będzie nawierzchnia dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Napisz komentarz
Komentarze