Powstanie nowa jednostka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni?
Jeśli radni rady miasta się zgodzą, to z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zostanie wydzielona jednostka odpowiedzialna za zieleń oraz estetykę miejskiej przestrzeni. Od stycznia 2026 roku miałaby się zająć kompleksowym zarządzaniem zielenią, rekreacją i kształtowaniem przestrzeni wspólnej.
– To odpowiedź na oczekiwania mieszkańców, postulaty środowisk społecznych i konieczność przystosowania miasta do wyzwań klimatycznych – tłumaczą w gdańskim urzędzie miejskim.
Nowa jednostka będzie odpowiadała za planowanie, utrzymanie i rozwój zieleni miejskiej, a także estetykę oraz funkcjonalność przestrzeni publicznych. Jej utworzenie oznacza również powiększenie zespołu specjalistów, wdrożenie nowoczesnych narzędzi cyfrowych, w tym inwentaryzacji drzew i mapowania zasobów. Pozwoli to miastu na dokładniejsze planowanie działań, skuteczniejsze reagowanie na zmiany środowiskowe i lepsze gospodarowanie zasobami.
Urząd Miejski w Gdańsku
Jak ma funkcjonować nowa jednostka GZDiZ?
Jak w praktyce ma wyglądać funkcjonowanie nowej jednostki? Nie zostanie utworzona żadna dodatkowa komórka i nie zmienią się warunki zatrudnienia pracowników. Do nowej jednostki GZDiZ przejdą wszystkie zespoły merytoryczne związane z zielenią oraz przestrzenią publiczną, a także część pracowników wspierających ich działania.
Nowa jednostka będzie miała nową siedzibę – lokalizacja zostanie wybrana z uwzględnieniem dobrej dostępności komunikacyjnej, zarówno dla pracowników, jak i mieszkańców.
Za co będzie odpowiedzialna nowa jednostka GZDiZ?
Jak podkreślają w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, nowo powołana jednostka będzie odpowiedzialna m.in. za:
- utrzymanie parków, skwerów, zieleńców oraz zieleni przyulicznej,
- dbanie o estetykę przestrzeni publicznych – m.in. poprzez odpowiednie zagospodarowanie terenów zielonych, opracowywanie standardów wyposażenia przestrzeni publicznej czy dobór małej architektury,
- opracowywanie wybranych projektów inwestycyjnych związanych z zielenią i przestrzenią publiczną, oraz ich realizację,
- organizację konkursów na zagospodarowanie przestrzeni publicznej,
- działania na rzecz zwiększenia bioróżnorodności w przestrzeni miejskiej,
- utrzymanie obiektów rekreacyjnych na administrowanych przez nią terenach, takich jak siłownie i place zabaw,
- utrzymanie cmentarzy komunalnych,
- utrzymanie pomników.
























Napisz komentarz
Komentarze