Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

PKM Południe a gdańskie zabytki. Konserwator przygotował zalecenia ws. Bastionu Gertrudy

Bliskie jest porozumienie pomiędzy PKM a Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w kwestii linii kolejowej PKM Południe, która będzie łączyć Gdańsk i Kowale. Głównym punktem dyskusji był Bastion Gertrudy i zachowanie jego integralności, o którą zabiegał konserwator.
PKM Południe
Linia PKM Południe pochłonie 2,3 mld zł. Nowa linia kolejowa, która połączy centrum Gdańska z Kowalami

Autor: Pomorkski Wojewódzki Konserwator Zabytków

PKM Południe a gdańskie zabytki 

Linia PKM Południe nie tylko zmieni krajobraz tej części miasta, ale przede wszystkim stanie się ważnym ciągiem komunikacyjnym w wiecznie zakorkowanej dzielnicy Gdańska. Wiadomo już, którędy będzie przebiegać nowa droga kolejowa. Najdłużej dyskutowano o terenie Bastionu Gertrudy wraz z opływem Motławy.

CZYTAJ TEŻ: PKM Południe z decyzją środowiskową! To pierwszy z najważniejszych kroków

W tym roku dwukrotnie na ten temat m.in. koncepcji zakładającej poszerzenie torów przy Bastionie Gertrudy w Gdańsku, dyskutował Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków oraz Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków, czyli zespół doradczy konserwatora.

- Jestem usatysfakcjonowany, że wytyczne konserwatorskie poparte argumentami rady znalazły się w projekcie, którego uzgodnienia teraz jesteśmy bliscy - mówi Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków. - Naszym podstawowym warunkiem było zachowanie integralności Bastionu Gertrudy wraz z opływem Motławy. Przypomnę, że XVII-wieczne założenie fortyfikacyjne to jeden z najcenniejszych zabytków Gdańska - wyjaśnia.

Jak poinformowało biuro konserwatora, wypracowane rozwiązania zakładają m.in. dwa dodatkowe łęki mostowe, podobne do tego istniejącego już na Trakcie św. Wojciecha, a także wyniesienie torów ponad opływ Motławy. Obecny projekt pozwala na zminimalizowanie wpływu inwestycji na ekspozycję charakterystycznego widoku na górujący nad okolicą Bastion Gertrudy.

Jeśli uda się uzyskać unijne dofinansowanie, inwestycja powinna powstać do 2030 roku. Czyli zaledwie w trzy lata od zakończenia prac projektowych, które mają potrwać do końca 2027 roku. Ambitny plan, zwłaszcza że trzeba będzie wyburzyć wiele budynków, a które dokładnie, okaże się najwcześniej za rok. Gdańsk ponownie stanie sie gigantycznym placem budowy.

O koncepcji zakładającej m.in. poszerzenie torów  przy Bastionie Gertrudy w Gdańsku konserwator i Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków (zespół doradczy ekspertów przy PWKZ) dyskutowali w tym roku dwukrotnie (fot. PWKZ)

PKM Południe. Jak będzie przebiegać nowa linia?

Linia PKM Południe pochłonie 2,3 mld zł. Niemal całość tej kwoty - 2 mld - ma pochodzić z zewnętrznego źródła finansowania. Resztą - odpowiednio 60 i 40 proc. - dołożą Gdańsk i Województwo Pomorskie.

Już teraz jednak wiadomo, którędy będzie przebiegać nowa linia kolejowa, która połączy centrum Gdańska z Kowalami. Na jej trasie będzie siedem przystanków: Gdańsk Śródmieście, Gdańsk Oruńskie Przedmieście, Gdańsk Chełm, Gdańsk Orunia Górna, Gdańsk Maćkowy, Gdańsk Łostowice i Gdańsk Kowale.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaZiaja włosy rosinna pielęgnacja
Reklama