Gdańszczanie doskonale znają ten pojazd, bo jest on ozdobą i niekwestionowaną atrakcją wielu wydarzeń i akcji społecznych realizowanych na terenie naszego miasta. Po gruntownych pracach remontowych wrócił do gdańskiej floty pojazdów historycznych.
DWF Tw245 „Bergmann" z 1927 roku
Tramwaj wyprodukowany został przez Gdańską Fabrykę Wagonów (obecnie teren Stoczni Remontowej) w 1927 roku. Tramwaje Bergmann, jako dość liczna seria, przetrwały II wojnę światową i służyły w ruchu liniowym do 1973 roku, przechodząc w międzyczasie wiele modernizacji z użyciem elementów z nowszych wagonów generacji N. Jedyny zachowany egzemplarz typu Tw245, o numerze 266, kilkanaście lat po wycofaniu z ruchu doczekał się odświeżenia pod koniec lat 80. XX w. kiedy to przywrócono mu wygląd zbliżony do historycznego. Od tego czasu zasila historyczną flotę pojazdów Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Remont kapitalny tego unikatowego, blisko stuletniego już pojazdu był niezbędny, by mógł on cieszyć gdańszczan swoją obecnością przez kolejne dekady.

Bergmann jak nowy
Prace remontowe wymagały wnikliwej kwerendy oraz bardzo pracochłonnego i skomplikowanego procesu opracowania wytycznych i dokumentacji niezbędnej do podjęcia prac. W efekcie, po remoncie, Bergmann powrócił do stanu fabrycznego, tj. do stanu jaki prezentował w 1927 roku opuszczając Gdańską Fabrykę Wagonów.
Generalny remont objął wszystkie części tramwaju – od dachu poprzez wnętrze, i zewnętrzne części pojazdu. Rozpoczynając od mechaniki pojazdu. Zregenerowane zostały silniki, przekładnie i osie jezdne, a rama wagonu została wypiaskowana i zakonserwowana. Drewniany szkielet wagonu został wymieniony w niezbędnych miejscach, a całość solidnie zabezpieczona. Dach pokryty został nowym płótnem uszczelnionym żywicą. Wymieniona została instalacja elektryczna, a nastawniki jazdy zostały zregenerowane. Pudło wagonu odzyskało pierwotne przetłoczenia oraz charakterystyczne dla dawnej epoki nitowanie blach. Zastosowano także oryginalną, przedwojenną kolorystykę, z napisami i oznaczeniami malowanymi od szablonów.

Dbałość o detale
Bardzo duża uwaga poświęcona została także detalom, które mają ogromne znaczenie dla wartości historycznej zabytku. Odtworzone od zera zostały takie elementy wyposażenia, jak m.in. kinkiety lamp, kierunkowskazy, wycieraczki, tabliczki znamionowe i opisowe, oświetlenie ekspozytorów liniowych, gniazda prądu do wagonu doczepnego, czy odbierak prądu, na podobieństwo tych oryginalnych. Prace przy nim, w tym tworzenie poszczególnych części wyposażenia miały charakter rękodzieła i rzemiosła. Wszystkie detale dorabiane były ręcznie.
Napisz komentarz
Komentarze