Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Zmiany zasad płatnego parkowania w Gdyni. Co za pół roku czeka kierowców?

Po miesiącach negocjacji, Gdynia uzgodniła nowy projekt reformy płatnego parkowania. Uchwała trafi pod głosowanie Rady Miasta jeszcze w czerwcu, a zmiany wejdą w życie na początku 2026 roku. Co się zmieni i które ulice zostaną wyłączone ze strefy?
Zmiany zasad płatnego parkowania w Gdyni. Co za pół roku czeka kierowców?
Gdynia planuje reformę płatnego parkowania. Zmiany wejdą w życie w 2026 roku. Sprawdź nowe zasady, niższe stawki i ulice wyłączone ze strefy

Autor: Kamil Złoch | gdynia.pl

Reforma parkowania w Gdyni. Kompromis po miesiącach rozmów

Przez ostatni rok w Gdyni nie udawało się uzgodnić kompromisowej wersji zmian zasad parkowania w mieście. Wreszcie w środę, 11 czerwca poinformowano, że za dwa tygodnie, podczas tzw. absolutoryjnej sesji Rady Miasta, radni zagłosują nad uzgodnionym przez koalicyjny KORMiL oraz bardzo osłabiony odejściem części członków Gdyński Dialog projektem.

CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Zgoda w sprawie Strefy Płatnego Parkowania? Prezydent wyciąga rękę do opozycji

Reforma gdyńskiej strefy płatnego parkowania była jedna z obietnic wyborczych ugrupowania Gdyński Dialog, które wyniosło do władzy prezydent Aleksandrę Kosiorek. Jednak projekt oczekiwanych zmian, wniesiony w sierpniu ub. roku przez radnych GD został utrącony przez będący wówczas w opozycji klub Koalicji Obywatelskiej, Ruchów Miejskich i Lewicy. Dopiero po nawiązaniu koalicji obu klubów, można było usiąść do rozmów. Ich efekty zaprezentowano podczas specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej w gdyńskim magistracie.

To dopiero początki zmian w strefie parkowania w Gdyni

- To pierwszy etap reformy strefy płatnego parkowania - powiedziała podczas konferencji cytowana przez gdynia.pl Aleksandra Kosiorek, prezydent miasta. - Jest to wynik wielu godzin rozmów między radnymi, wzajemnych ustępstw i kompromisów, co trzeba podkreślić, bo rada miasta to osoby reprezentujące bardzo różne poglądy. W tym poglądy pro-samochodowe i poglądy skłaniające się raczej ku priorytetowi ruchu pieszych. Chcę podkreślić, że to dopiero pierwszy etap, a kolejnym będzie całościowa rozmowa o minimum czterech parkingach – dzisiaj widzimy, że w tym celu mogłyby się znaleźć lub zostać odzyskane miejsca w centrum miasta. Natomiast to początek pewnego procesu, który na samym końcu ma doprowadzić do tego, aby faktycznie w Gdyni istniała rotacja miejsc parkingowych. 

Krótszy czas obowiązywania opłat za parkowanie

Od 2026 roku opłaty za parkowanie będą obowiązywać:

  • od poniedziałku do piątku, w godz. 8:00–18:00 (dotyczy dzielnic: Grabówek, Działki Leśne, Wzgórze św. Maksymiliana, Redłowo i Orłowo)
  • 24 i 31 grudnia do godz. 14:00, jeśli wypadają w dni robocze

Zmiana ma odzwierciedlać rzeczywiste natężenie ruchu po godzinach szczytu.

Zmniejszenie granic strefy płatnego parkowania

Zmiany obejmą także strefę w trzech gdyńskich dzielnicach: Działki Leśne, Grabówek oraz Orłowo.

Działki Leśne i Grabówek – ulice wyłączone ze strefy:

  • Szczecińska, Tatrzańska, Podlaska, Karpacka, Urszulanek, Zakopiańska, Olsztyńska, Mazurska, Toruńska, Kwidzyńska, Lęborska, Kujawska, Królewiecka, Malborska, Fromborska, Elbląska, Kołobrzeska
  • Części ulic: Wolności, Słupecka, Pomorska, Nowogrodzka, Witomińska, Bydgoska, Kielecka

Orłowo – ulice wyłączone:

  • Nawigatorów, Spacerowa, Cyprysowa, Cumowników, Kaprów (tzw. osiedle „Zegarkowo”)
  • Fragmenty ul. Powstania Styczniowego i Spacerowej

Ulica Kurpiowska (wraz z odcinkiem ul. Sieradzkiej) zostanie włączona do strefy z uwagi na bliskość targowiska i wysokie natężenie ruchu.

Tańsze opłaty – minimalna stawka tylko 1 zł

  • Minimalną kwotą opłaty za parkowanie będzie symboliczna złotówka, przez co łatwiej będzie można pokryć koszt krótkiego postoju (np. na szybkie załatwienie sprawy).
  • Za tę kwotę będzie można zatrzymać się na około 11 minut w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania i na ok. 15 minut w pozostałych dzielnicach

Parkowanie w niedzielę dla mieszkańców z Kartą Mieszkańca

  • Zostaną ograniczone formalności, pozwalające mieszkańcom Gdyni parkować za darmo w niedzielę. Tak, jak dotychczas, warunkiem skorzystania z tej opcji będzie rozliczanie podatku PIT w Gdyni. Postawiono na integrację z Kartą Mieszkańca – identyfikator będzie przyznawany na jeden pojazd, którego numer rejestracyjny jest przypisany do konta. Jego okres ważności to 12 miesięcy.

Wyższa kara za brak opłaty

  • Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój wyniesie  300 zł, czyli tyle samo, ile obecnie pobierane jest w Warszawie i Gdańsku.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Jeśli radni na najbliższej sesji zagłosują za uchwałą, zmiany wejdą w życie po 180 dniach, czyli na przełomie 2025 i 2026 roku. Ocenia się koszty wprowadzenia reformy SPP na 350 tysięcy złotych.

Jak zaznaczają również radni odpowiedzialni za projekt, to nie koniec dostosowywania reguł płatnego parkowania w Gdyni. W wypracowywaniu tych rozwiązań pomógł zespół roboczy, w którego skład weszli też merytoryczni pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Kolejne propozycje zmian w funkcjonowaniu miejskiej strefy płatnego parkowania pojawią się jeszcze w tym roku.  ZDiZ przeprowadzi analizy skutków wprowadzenia preferencyjnych stawek godzinowych dla mieszkańców Gdyni, przywrócenia miejsc parkingowych na Molo Południowym i wyświetlania informacji o opłacie dodatkowej wraz z możliwością jej opłacenia bezpośrednio w parkomatach.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama