Reforma parkowania w Gdyni. Kompromis po miesiącach rozmów
Przez ostatni rok w Gdyni nie udawało się uzgodnić kompromisowej wersji zmian zasad parkowania w mieście. Wreszcie w środę, 11 czerwca poinformowano, że za dwa tygodnie, podczas tzw. absolutoryjnej sesji Rady Miasta, radni zagłosują nad uzgodnionym przez koalicyjny KORMiL oraz bardzo osłabiony odejściem części członków Gdyński Dialog projektem.
CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Zgoda w sprawie Strefy Płatnego Parkowania? Prezydent wyciąga rękę do opozycji
Reforma gdyńskiej strefy płatnego parkowania była jedna z obietnic wyborczych ugrupowania Gdyński Dialog, które wyniosło do władzy prezydent Aleksandrę Kosiorek. Jednak projekt oczekiwanych zmian, wniesiony w sierpniu ub. roku przez radnych GD został utrącony przez będący wówczas w opozycji klub Koalicji Obywatelskiej, Ruchów Miejskich i Lewicy. Dopiero po nawiązaniu koalicji obu klubów, można było usiąść do rozmów. Ich efekty zaprezentowano podczas specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej w gdyńskim magistracie.
To dopiero początki zmian w strefie parkowania w Gdyni
- To pierwszy etap reformy strefy płatnego parkowania - powiedziała podczas konferencji cytowana przez gdynia.pl Aleksandra Kosiorek, prezydent miasta. - Jest to wynik wielu godzin rozmów między radnymi, wzajemnych ustępstw i kompromisów, co trzeba podkreślić, bo rada miasta to osoby reprezentujące bardzo różne poglądy. W tym poglądy pro-samochodowe i poglądy skłaniające się raczej ku priorytetowi ruchu pieszych. Chcę podkreślić, że to dopiero pierwszy etap, a kolejnym będzie całościowa rozmowa o minimum czterech parkingach – dzisiaj widzimy, że w tym celu mogłyby się znaleźć lub zostać odzyskane miejsca w centrum miasta. Natomiast to początek pewnego procesu, który na samym końcu ma doprowadzić do tego, aby faktycznie w Gdyni istniała rotacja miejsc parkingowych.
Krótszy czas obowiązywania opłat za parkowanie
Od 2026 roku opłaty za parkowanie będą obowiązywać:
- od poniedziałku do piątku, w godz. 8:00–18:00 (dotyczy dzielnic: Grabówek, Działki Leśne, Wzgórze św. Maksymiliana, Redłowo i Orłowo)
- 24 i 31 grudnia do godz. 14:00, jeśli wypadają w dni robocze
Zmiana ma odzwierciedlać rzeczywiste natężenie ruchu po godzinach szczytu.
Zmniejszenie granic strefy płatnego parkowania
Zmiany obejmą także strefę w trzech gdyńskich dzielnicach: Działki Leśne, Grabówek oraz Orłowo.
Działki Leśne i Grabówek – ulice wyłączone ze strefy:
- Szczecińska, Tatrzańska, Podlaska, Karpacka, Urszulanek, Zakopiańska, Olsztyńska, Mazurska, Toruńska, Kwidzyńska, Lęborska, Kujawska, Królewiecka, Malborska, Fromborska, Elbląska, Kołobrzeska
- Części ulic: Wolności, Słupecka, Pomorska, Nowogrodzka, Witomińska, Bydgoska, Kielecka
Orłowo – ulice wyłączone:
- Nawigatorów, Spacerowa, Cyprysowa, Cumowników, Kaprów (tzw. osiedle „Zegarkowo”)
- Fragmenty ul. Powstania Styczniowego i Spacerowej
Ulica Kurpiowska (wraz z odcinkiem ul. Sieradzkiej) zostanie włączona do strefy z uwagi na bliskość targowiska i wysokie natężenie ruchu.
Tańsze opłaty – minimalna stawka tylko 1 zł
- Minimalną kwotą opłaty za parkowanie będzie symboliczna złotówka, przez co łatwiej będzie można pokryć koszt krótkiego postoju (np. na szybkie załatwienie sprawy).
- Za tę kwotę będzie można zatrzymać się na około 11 minut w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania i na ok. 15 minut w pozostałych dzielnicach
Parkowanie w niedzielę dla mieszkańców z Kartą Mieszkańca
- Zostaną ograniczone formalności, pozwalające mieszkańcom Gdyni parkować za darmo w niedzielę. Tak, jak dotychczas, warunkiem skorzystania z tej opcji będzie rozliczanie podatku PIT w Gdyni. Postawiono na integrację z Kartą Mieszkańca – identyfikator będzie przyznawany na jeden pojazd, którego numer rejestracyjny jest przypisany do konta. Jego okres ważności to 12 miesięcy.
Wyższa kara za brak opłaty
- Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój wyniesie 300 zł, czyli tyle samo, ile obecnie pobierane jest w Warszawie i Gdańsku.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Jeśli radni na najbliższej sesji zagłosują za uchwałą, zmiany wejdą w życie po 180 dniach, czyli na przełomie 2025 i 2026 roku. Ocenia się koszty wprowadzenia reformy SPP na 350 tysięcy złotych.
Jak zaznaczają również radni odpowiedzialni za projekt, to nie koniec dostosowywania reguł płatnego parkowania w Gdyni. W wypracowywaniu tych rozwiązań pomógł zespół roboczy, w którego skład weszli też merytoryczni pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Kolejne propozycje zmian w funkcjonowaniu miejskiej strefy płatnego parkowania pojawią się jeszcze w tym roku. ZDiZ przeprowadzi analizy skutków wprowadzenia preferencyjnych stawek godzinowych dla mieszkańców Gdyni, przywrócenia miejsc parkingowych na Molo Południowym i wyświetlania informacji o opłacie dodatkowej wraz z możliwością jej opłacenia bezpośrednio w parkomatach.
























Napisz komentarz
Komentarze