W ostatnich latach sektor energetyczny na świecie podlega dynamicznym zmianom. Transformacja energetyczna staje się nie tylko koniecznością w obliczu kryzysu klimatycznego, ale także strategiczną decyzją geopolityczną. Polska stoi przed wyzwaniami związanymi z dekarbonizacją i uniezależnieniem się od dostaw surowców ze Wschodu. Dlatego od lat inwestujemy w nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne. Obecnie jednym z najważniejszych takich projektów jest budowa terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Polska stawia na FSRU
FSRU to pływająca jednostka magazynująco-regazyfikacyjna gazu skroplonego (LNG). Umożliwia ona przyjmowanie dostaw LNG drogą morską, jego magazynowanie oraz ponowne przetwarzanie do postaci gazowej i przesyłanie do krajowego systemu przesyłowego. To rozwiązanie szybsze i tańsze w budowie niż terminale lądowe, ale także bardziej elastyczne w działaniu.
Budowany przez GAZ-SYSTEM terminal FSRU zlokalizowany będzie w rejonie Gdańska. Będzie miał możliwość regazyfikować około 6,1 mld m³ gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia tej przepustowości w przyszłości. Dla porównania, obecnie działający terminal LNG w Świnoujściu (już po zakończonej rozbudowie) osiąga przepustowość około 8,3 mld m³ rocznie.
Należy pamiętać, że w procesie regazyfikacji z 1 metra sześciennego płynnego paliwa (LNG) uzyskujemy ok. 600 metrów sześciennych gazu w postaci lotnej. Gaz po regazyfikacji na jednostce FSRU najpierw będzie przesyłany rurociągiem podmorskim na ląd, a dalej gazociągami do odbiorców w całym kraju.
LNG umożliwia bezpieczne i stabilne przejście do niskoemisyjnych rozwiązań
W polskim miksie energetycznym gaz ziemny pełni rolę „paliwa przejściowego” – mniej emisyjnego niż węgiel, ale jednocześnie zapewniającego stabilność dostaw energii.
Wdrażanie i osiągnięcie dojrzałości rynkowej przez nowe technologie jest procesem długotrwałym, niezależnie od tego, czy chodzi o infrastrukturę OZE, rurociągową, sieć ciepłowniczą czy też elektroenergetyczną. Wynika to zarówno z konieczności adaptacji nowych rozwiązań technicznych do procesów produkcji przemysłowej, jak i zmiany sposobu myślenia całego społeczeństwa. Ważnym elementem warunkującym termin wdrożenia jest także długość samego procesu budowlanego. Od podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej, poprzez planowanie, projektowanie i budowę, do uruchomienia i przekazania do eksploatacji mijają zwykle lata. Stąd też „pomostowa” rola gazu ziemnego.
Co istotne, w przyszłości infrastruktura przesyłowa oraz pływający terminal LNG mogą zostać dostosowane do obsługi gazów odnawialnych, takich jak bio-LNG czy wodór – oczywiście po dokonaniu niezbędnych, technologicznych modyfikacji. Program FSRU jest więc inwestycją z dużym potencjałem na przyszłość, a co ważne – wpisuje się w realizację długoterminowych celów europejskiej polityki klimatycznej.
Gaz ziemny jako stabilizator odnawialnych źródeł energii
W systemach energetycznych opartych w dużym stopniu na źródłach wiatrowych i słonecznych, które charakteryzują się zmiennością i zależnością od warunków pogodowych, gaz pozostanie gwarantem stabilnej produkcji energii elektrycznej i ciepła.
Fotowoltaika czy też energia z wiatru są źródłami niesterowalnymi – ich produkcja nie jest zgodna z aktualnym zapotrzebowaniem i nie można jej zaprogramować, ponieważ działają w zależności od warunków pogodowych. Przykładowe skutki rozchwiania pracy systemu elektrycznego i całkowitego braku prądu bardzo boleśnie odczuły pod koniec kwietnia br. Hiszpania i Portugalia. Tego dnia na Półwyspie Iberyjskim system przesyłowy zasilany był w przeważającej części przez produkcję OZE. W tym czasie, dzięki włączeniu na przykład turbin parowo-gazowych czy kotłów gazowych pracujących na gazie ziemnym, można by szybko reagować na zmieniające się zapotrzebowanie, uzupełnić braki w produkcji OZE oraz zapewnić ciągłość dostaw energii o odpowiednich parametrach.
Terminale LNG zapewniają bezpieczeństwo energetyczne polskiej gospodarce
FSRU ma rozpocząć działanie w 2028 r.
Pływający terminal, umiejscowiony w Zatoce Gdańskiej, będzie odgrywał kluczową rolę w zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja jest wspierana również przez Komisję Europejską jako projekt o znaczeniu wspólnotowym (PCI – Project of Common Interest), co podkreśla jej rolę w integracji europejskiego rynku gazowego. FSRU, podobnie jak świnoujski terminal LNG, zapewni dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego do Polski.
Budowa terminala FSRU w Polsce to kolejny krok ku większej niezależności energetycznej i elastyczności systemu w obliczu rosnących potrzeb transformacji energetycznej. W czasach kryzysów surowcowych i geopolitycznych napięć, pływające terminale LNG mogą stanowić skuteczne zabezpieczenie dla gospodarki i społeczeństwa.

Terminal FSRU – podstawowe parametry
Nabrzeże
- Nabrzeże postojowo-cumownicze o długości ok. 520 m, umożliwiające cumowanie do dwóch jednostek FSRU, wraz z niezbędnym wyposażeniem i infrastrukturą.
- Rodzaj konstrukcji: platforma na palach z dalbami i pomostami.
Gazociąg podmorski
- Gazociąg podmorski o długości ok. 3,3 km, łączący nabrzeże z lądem, w tym odcinek realizowany metodą bezwykopową (przekroczenie linii brzegowej) oraz odcinek lądowy o długości do ok. 110 m.
- Średnica: DN 1000.
- Ciśnienie robocze: 8,4 Mpa.
Program FSRU – rozbudowa Krajowego Systemu Przesyłowego
W ramach Programu FSRU planowana jest rozbudowa Krajowego Systemu Przesyłowego o około 250 km gazociągów lądowych.
Powstaną następujące odcinki gazociągów:
- Kolnik-Gdańsk, DN1000; 8,4MPa; dł. ok. 34 km,
- Gardeja-Kolnik, DN1000; 8,4MPa, dł. ok. 88 km,
- Gustorzyn-Gardeja, DN1000; 8,4MPa, dł. ok.128km.

























Napisz komentarz
Komentarze