Hybrydowy prom pasażersko-samochodowy zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku
Nowoczesny prom pasażersko-samochodowy Bjarkøy, z portem macierzystym w Tromsø w Norwegii, zwodowany w piątek, 4 lipca w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, wyróżnia się ekologicznym napędem. Statek wyposażony jest w dwa pędniki azymutalne z silnikami elektrycznymi, zasilanymi z baterii lub (w sytuacjach awaryjnych) agregatów prądotwórczych. Baterie będą ładowane z sieci lądowej podczas postoju jednostki przy kei na czas rozładunku i załadunku.
– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Obecnie zakres wszystkich prac na statku jest zaawansowany w blisko 80 procentach, wkrótce będziemy przygotowywać prom do prób portowych (Harbour Acceptance Tests), których start jest planowany na drugą połowę września – powiedział Piotr Alboszta, kierownik projektu.

Promy dla Norwegów. Współpraca Remontowej Shipbuilding z Torghatten Nord AS
Prom został zamówiony przez armatora Torghatten Nord AS, który obsługuje obecnie 43 połączenia promowe oraz 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi (high-speed passenger boats). Remontowa Shipbuilding współpracuje z nim już od roku 2009. W okresie 2012-2013 zbudowano dla tego armatora cztery promy pasażersko-samochodowe zasilane gazem LNG. Jednostki o nazwach: Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen, obsługują ruch pasażersko-samochodowy w rejonie norweskiego archipelagu Lofotów.
Nowoczesna technologia i parametry promu Bjarkøy
- Prom Bjarkøy, który właśnie zwodowano, ma obsługiwać połączenie Stornes-Bjørnerå w regionie Troms, pokonując dystans pomiędzy przystaniami w czasie nie dłuższym niż 12 minut.
- Jednostka ma długość 63,65 m, szerokość 15,50 m,
- będzie mogła zabrać b samochodów osobowych,
- zaś liczebność pasażerów i załogi ustalono na 149 osób.
Kontrakt na budowę jednostki podpisano w grudniu 2023 roku, armator powinien odebrać statek w I kwartale roku 2026. Projekt promu opracowała firma The Norwegian Ship Design Company AS, wspierana w zakresie dokumentacji roboczej przez spółkę Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Nacisk położono na zastosowanie lekkich materiałów oraz rozwiązań technicznych przynoszących maksymalną redukcję zużycia energii.
























Napisz komentarz
Komentarze