Powstaną dwa buspasy na ul. Spacerowej w Gdańsku. Jest ostateczna decyzja
O konieczności powstania buspasa na ul. Spacerowej w Gdańsku mówi się od lat. W zeszłym roku w końcu podjęto decydujące kroki i zdecydowano się na wariant z dwoma buspasami na całej długości ulicy łączącej Osowę z Oliwą.
To jednak nie spodobało się mieszkańcom Oliwy, którzy protestowali przeciwko takiemu rozwiązaniu. W ich odczuciu, lepiej byłoby, aby buspas w górę, w kierunku Osowej, rozpoczynał się nieco dalej niż na wysokości ul. Opackiej. Wśród głównych argumentów przedstawiali m.in. ochronę drzew przed wycinką. No i dopięli swego – urzędnicy przystali na to rozwiązanie.
– Po przeprowadzeniu konsultacji społecznych oraz analiz technicznych wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązanie dotyczące buspasa na ul. Spacerowej – podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Zakłada ono jego budowę na całej długości w kierunku Oliwy oraz od okolic leśniczówki Renuszewo w kierunku Osowej. Dzięki temu uda się skrócić czas przejazdu autobusów w obu kierunkach o około 8 minut, jednocześnie ograniczając ingerencję w zabudowę i minimalizując wycinkę drzew. Jest to istotne, zarówno z punktu widzenia decyzji środowiskowej, jak i zmniejszenia ryzyka protestów społecznych.
Piotr Grzelak / zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki
Szybsza komunikacja miejska w Gdańsku
Każdy, to miał (nie)przyjemność jechania autobusem ul. Spacerową – zwłaszcza w godzinach szczytu – wie, że podróż czasem trwała nawet i pół godziny. W skrajnych przypadkach, jeszcze dłużej. Można było w tym czasie przesłuchać swoją ulubioną płytę, przeczytać dobre kilka rozdziałów książki lub obmyślić plan przejęcia kontroli nad światem.
Teraz podróż ma być szybka i przyjemna – nie zajmie dłużej niż 10 minut. To gigantyczny skok jakościowy dla podróżujących, a także poprawa punktualności autobusów kursujących tą trasą.

– Obecnie średni czas przejazdu autobusem w popołudniowym szczycie wynosi około 20 minut, z niewielką różnicą, w zależności od kierunku. Realizacja pełnego wariantu z buspasem w obu kierunkach pozwoliłaby skrócić ten czas do 7-8 minut. Po analizie drugiego wariantu, ze skróconym odcinkiem, czas przejazdu pod górę wynosiłby około 9 minut – mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora ds. zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wspólnie z projektantami zaproponowaliśmy wariant dodatkowy: przedłużenie dwupasmowego odcinka w kierunku Osowej, aż do łącznicy z obwodnicą. To bardzo istotne, bo dzięki realizacji tego krótkiego odcinka poprawiamy ogólną przepustowość ul. Spacerowej. W ten sposób autobusy będą mogły szybciej dotrzeć do buspasa, który zaczyna się przy leśniczówce, i w efekcie uzyskujemy średni czas przejazdu autobusu w godzinach szczytu, w obu kierunkach, na poziomie około 8 minut. To prawdziwa rewolucja dla pasażerów komunikacji miejskiej na tym odcinku.
Tomasz Wawrzonek / zastępca dyrektora ds. zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni
Kiedy powstaną buspasy na ul. Spacerowej?
Do realizacji jednak jeszcze daleka droga. Najpierw trzeba przygotować dokumentację projektową, która ma być gotowa do pierwszego kwartału 2027 roku. Inwestycja pochłonie 90 mln zł. Powstanie także droga rowerowa, a rozbudowa ul. Spacerowej ma w przyszłości pomóc także w budowie mitycznego już tunelu pod Pachołkiem.
























Napisz komentarz
Komentarze