Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

W Gdańsku zwodowano nowoczesny prom dla Norwegów

Nowoczesny prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym został na początku lipca zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.
W Gdańsku zwodowano nowoczesny prom dla Norwegów
Prom Bjarkøy ma obsługiwać połączenie Stornes-Bjørnerå w regionie Troms, pokonując dystans pomiędzy przystaniami w czasie nie dłuższym niż 12 minut

Autor: Remontowa Shipbuilding

Jednostka budowana jest na zamówienie norweskiego armatora Torghatten Nord AS, dla którego w Gdańsku powstały już wcześniej cztery promy. Najnowsza jednostka będzie wykonywać połączenia Stornes-Bjørnerå w regionie Troms, którego centrum jest znane miasto Tromsø.

Hybrydowy prom pasażersko-samochodowy zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku 

Nowoczesny prom pasażersko-samo chodowy Bjarkøy, z portem macierzystym w Tromsø w Norwegii, zwodowany w piątek, 4 lipca w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, wyróżnia się ekologicznym napędem. Statek wyposażony jest w dwa pędniki azymutalne z silnikami elektrycznymi, zasilanymi z baterii lub (w sytuacjach awaryjnych) agregatów prądotwórczych. Baterie będą ładowane z sieci lądowej podczas postoju jednostki przy kei na czas rozładunku i załadunku.– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Obecnie zakres wszystkich prac na statku jest zaawansowany w blisko 80 procentach, wkrótce będziemy przygotowywać prom do prób portowych (Harbour Acceptance Tests), których start jest planowany na drugą połowę września – powiedział Piotr Alboszta, kierownik projektu.

(fot. Remontowa Shipbuilding)

Promy dla Norwegów. Współpraca Remontowej Shipbuilding z Torghatten Nord AS

Prom został zamówiony przez armatora Torghatten Nord AS, który obsługuje obecnie 43 połączenia promowe oraz 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi (high-speed passenger boats). Współpraca z Torghatten Nord AS rozpoczęła się w 2009 roku podpisaniem kontraktu na budowę czterech nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Były to Rebbensøy, Uløytind, Vengsøy i Kvaløy (napęd typu diesel, dostawa 2011 r.). W latach 2012-2013 stocznia przekazała kolejne cztery jednostki, zasilane skroplonym gazem ziemnym, Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen, obsługujące ruch pasażersko – samochodowy w rejonie archipelagu Lofotów.

ZOBACZ TEŻ: Okręt rozpoznawczy Jerzy Różycki zwodowany w Remontowej Shipbuilding

Nowoczesna technologia i parametry promu Bjarkøy

  • Prom Bjarkøy, który właśnie zwodowano, ma obsługiwać połączenie Stornes-Bjørnerå w regionie Troms, pokonując dystans pomiędzy przystaniami w czasie nie dłuższym niż 12 minut.
  • Jednostka ma długość 63,65 m, szerokość 15,50 m,
  • Będzie mogła zabrać 50 samochodów osobowych,
  • Liczebność pasażerów i załogi ustalono na 149 osób.

Kontrakt na budowę jednostki podpisano w grudniu 2023 roku, armator powinien odebrać statek w I kwartale roku 2026. Projekt promu opracowała firma The Norwegian Ship Design Company AS, wspierana w zakresie dokumentacji roboczej przez spółkę Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. W fazie projektowej mocny akcent położono na zastosowanie lekkich materiałów oraz rozwiązań technicznych przynoszących maksymalną redukcję zużycia energii.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama