Petycja w sprawie nowej linii kolejowej Gdańsk – Elbląg
Bezpośredniej linii kolejowej Gdańsk – Elbląg nie było nigdy, mimo dużej gęstości sieci kolejowej na Pomorzu i Żuławach. W dużej części były to jednak szlaki wąskotorowe. Pociągiem z jednego miasta do drugiego trzeba było podróżować przez Tczew i Malbork. Nigdy też nie pojawił się projekt bezpośredniego połączenia obu miast. Aż do pomysłu, z którą wyszli członkowie Inicjatywy Wyspa Sobieszewska – mieszkańcy i radni dzielnicy, którym przewodzi Paweł Wojciechowski. Zaapelowali do władz publicznych o budowę nowej linii oraz uznanie jej za inwestycję priorytetową, ważną dla gospodarki i obronności państwa. Inicjatorzy sporządzili bardzo obszerne uzasadnienie swojego projektu.
CZYTAJ TEŻ: Żuławska Kolej Dojazdowa przywraca kursy po ulewach. Na razie tylko na Mierzei Wiślanej
Proponowany przebieg trasy
– Postulowana linia kolejowa powinna być wykorzystywana dla transportu towarowego (w tym do i z Portu Gdańsk), pasażerskiego dalekobieżnego (Intercity Gdynia – Gdańsk – Nowy Dwór Gdański – Elbląg – Morąg – Olsztyn – Białystok) lub z Elbląga alternatywnie w kierunku Warszawy oraz w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym – czytamy w tym dokumencie. – Umożliwi powstanie nowej linii SKM przez Olszynkę do Mostu Sobieszewskiego i do Nowego Dworu Gdańskiego. Jest niezbędna dla zapewnienia alternatywnego dostępu kolejowego do Portu Gdańsk na wypadek problemów na linii Gdańsk-Tczew.

Proponowany przebieg trasy
Którędy miałaby prowadzić nowa linia? Byłaby odgałęzieniem linii 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Nowy Port od stacji Gdańsk Olszynka w pobliżu rafinerii. Następnie przez: Przejazdowo, Kiezmark (z nowym mostem kolejowym na Wiśle), Nowy Dwór Gdański do Elbląga, z łącznicą w kierunku Portu Elbląg.
W uzasadnieniu inicjatywy wiele uwagi poświęca się dobremu skomunikowaniu – dzięki nowej linii – kilku dzielnic Gdańska oraz okolicznych miejscowości. Do tego zapewnienie dojazdu na Wyspę Sobieszewską z ograniczeniem liczby samochodów. Wskazuje się też na wielką szansę rozwoju dla Nowego Dworu Gdańskiego i Mierzei Wiślanej. W obszernym dokumencie ani słowem jednak nie mówi się o potencjalnych trudnościach związanych z realizacją pomysłu budowy nowej linii kolejowej. Jej proponowana trasa to z jednej strony tereny silnie zurbanizowane, potem przemysłowe, potem z kolei bardzo cenne od strony upraw rolnych (Żuławy). Koszty wykupu gruntów pod planowaną linię będą astronomiczne, nie mówiąc już o nakładach na samą budowę. Z pewnością cały projekt wymaga szczegółowej analizy ekonomicznej.
ZOBACZ TAKŻE: 10 lat PKM. Bardzo dobrze się stało, że to nie jest tylko „kolej do lotniska”
Elbląg posiada już dziś dobre skomunikowanie kolejowe z Malborkiem, obecnie na tej linii prowadzona jest modernizacja, która przyniesie zwiększenie prędkości pociągów. Do Nowego Dworu Gdańskiego prowadziła jeszcze pod koniec XX wieku normalnotorowa linia z Szymankowa. Wakacyjne pociągi osobowe kursowały aż z Torunia. Stacja kolejowa w Nowym Dworze nadal istnieje, korzysta z niej wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa. Odbudowa tej linii byłaby z pewnością znacznie tańsza.
Kolej na Żuławy – jak podpisać petycję?
Inicjatywa Wyspa Sobieszewska kieruje swoją petycję w sprawie budowy linii kolejowej Gdańsk – Wiślinka – Nowy Dwór Gdański – Elbląg, pod hasłem „Kolej na Żuławy” do samorządów z regionu Żuław Wiślanych oraz do Ministerstwa Infrastruktury. Nadal można składać podpisy – dokument jest dostępny na stronie internetowej www.petycjeonline.com/kolejnazulawy. Petycję poparło 4399 osób. W komentarzach przeważają głosy, że to bardzo cenna inicjatywa, którą warto zrealizować.
























Napisz komentarz
Komentarze