Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Terminal intermodalny w Porcie Gdynia ma być gotowy w przyszłym roku. Inwestycja, która wzmacnia Pomorze i... NATO

Inwestycja, która zmieni zasady obsługi ładunków i wzmocni rolę Portu Gdynia w Europie – tak mówi się o nowym terminalu intermodalnym, który powstanie w 2026 roku. Dzięki niemu część transportu trafi z dróg na kolej, co pozwoli odciążyć trójmiejskie drogi. Koszt nowej infrastruktury to 75 mln zł, a generalnym wykonawcą jest Grupa NDI.
Centrum Logistyczne w Porcie Gdynia
W tym miejscu, czyli w Centrum Logistycznym w Porcie Gdynia, powstanie terminal intermodalny

Autor: Tadeusz Urbaniak | port.gdynia.pl

Terminal intermodalny w Porcie Gdynia. Kluczowa inwestycja dla Pomorza i NATO

To inwestycja, która wzmacnia Pomorze i szerzej otwiera nasze połączenia z całą Europą. Terminal intermodalny w Gdyni jest dowodem, że kiedy region oraz państwo działają razem, potrafimy szybko realizować projekty o znaczeniu europejskim.

Mieczysław Struk / marszałek województwa pomorskiego

Terminal intermodalny to infrastruktura, która umożliwia bezpośredni przeładunek między statkami a transportem lądowym – koleją i ciężarówkami – tak, aby sprawnie łączyć szlaki morskie z siecią dróg oraz torów w głębi kraju.

Jak informuje Port Gdynia, nowa infrastruktura pozwoli na sprawny przeładunek cywilny, jak i wojskowy. Terminal powstanie na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia.

budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia
budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia (źródło: Port Gdynia)

Nowoczesna infrastruktura terminalu intermodalnego w Gdyni

W ramach projektu powstaną 2,73 km nowych torów kolejowych, 30 tysięcy metrów kwadratowych placów manewrowych oraz stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwiająca obsługę ciężkich pojazdów cywilnych i wojskowych.

Kalina Gierblińska / rzecznik prasowa Portu Gdynia

rozpoczęcie budowy terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia

Terminal ma być integralną częścią całej nowej infrastruktury, na którą składają się modernizacja stacji kolejowej portu, przebudowa linii kolejowej nr 201 i budowa Drogi Czerwonej.

Budując terminal intermodalny, inwestujemy nie tylko w logistykę, ale i w bezpieczeństwo. To infrastruktura, która zwiększa strategiczne znaczenie Gdyni na mapie Europy. Terminal intermodalny wzmocni odporność infrastrukturalną Polski i całego regionu. Dzięki możliwości obsługi ciężkich ładunków, w tym wojskowych, stajemy się ważnym ogniwem systemu bezpieczeństwa na wschodniej flance NATO.

Piotr Gorzeński / prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Korzyści dla transportu i środowiska. Odciążenie trójmiejskich dróg

Terminal będzie miał bardzo ważne znaczenie dla trójmiejskie dróg. Pozwoli przenieść część transportu z szos na tory – oznacza to zmniejszenie tranzytu na lokalnych trasach oraz skrócenie czasu dostaw.

– Dla Pomorza oznacza to większą konkurencyjność i lepsze powiązania logistyczne, a dla Polski – mocniejsze wpięcie w europejski szlak Bałtyk-Adriatyk łączący nasz region z południem Europy – mówi Kalina Gierblińska.

Terminal intermodalny w Gdyni. Inwestycja wspierana przez Unię Europejską

Jak stwierdził wicewojewoda pomorski Emil Rojek, port dzięki budowie terminala intermodalnego zyska kolejne możliwości rozwoju. Jest to także inwestycja kluczowa z punktu widzenia bezpieczeństwa i odporności Polski oraz regionu w Europie Środkowej i Wschodniej.

Terminal – według zapewnień – ma powstać do drugiej połowy 2026 roku. Projekt „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Koszt inwestycji to 75 mln zł.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama