To właśnie budowa portu stała się przyczynkiem do narodzin miasta Gdyni – dziś jednego z najważniejszych ośrodków gospodarczych północnej Polski. Decyzja o jego powstaniu, podjęta u zarania II Rzeczy pospolitej, była aktem odwagi i narodowej dumy. Wówczas, w latach 20. XX wieku, Polska nie tylko odzyskała dostęp do morza, ale zbudowała własne „okno na świat”, które szybko stało się wizytówką nowoczesnego państwa. Port Gdynia jest więc starszy od samego miasta o cztery lata, a jego historia stanowi nierozerwalną część tożsamości polskiego Wybrzeża.
Od tamtej pory Gdynia pozostaje synonimem otwartości, ambicji i postępu. Port, usytuowany w centralnej części południowego Bałtyku, zajmuje wyjątkowe miejsce na mapie europejskiej gospodarki morskiej. Jest nie tylko bramą Polski na światowe rynki, ale także kluczowym ogniwem bazowej sieci transportowej TEN-T oraz ważnym węzłem korytarza Bałtyk–Adriatyk. To połączenie strategiczne dla rozwoju całego regionu, umożliwiające sprawny przepływ towarów między północą a południem Europy – od Skandynawii po Włochy i Bałkany.
Port, który buduje przyszłość
Port Gdynia, mimo że jest najmłodszym z polskich portów morskich, nieustannie wyznacza kierunki rozwoju całej branży. Jego położenie w rejonie Zatoki Gdańskiej, doskonała infrastruktura oraz konsekwentna polityka inwestycyjna sprawiają, że pełni on rolę nie tylko centrum logistycznego, ale również miejsca, gdzie łączą się tradycja i innowacja. W październiku 2025 roku Port Gdynia aktywnie zaznaczył swoją obecność podczas najważniejszych wydarzeń branżowych – targów Baltexpo oraz Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni. Oba te wydarzenia potwierdziły jego pozycję jako instytucji zaangażowanej w rozwój polskiego sektora morskiego, obronnego i logistycznego.

Baltexpo – synergia morza i bezpieczeństwa
Tegoroczna edycja Baltexpo, łącząca branżę morską i militarną, zgromadziła czołowych przedstawicieli administracji, przemysłu i świata nauki. W uroczystym otwarciu uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Stanisław Wziątek oraz reprezentanci samorządów Pomorza i Gdańska.
Minister Arkadiusz Marchewka w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na znaczenie inwestycji w edukację i rozwój zaplecza morskiego:
- Podjęliśmy ambitną decyzję. Rząd premiera Donalda Tuska przeznaczył blisko miliard złotych na budowę nowych statków dla uczelni morskich. Za te pieniądze powstaje następca Daru Młodzieży– żaglowca, który ma już blisko 40 lat. Nowa jednostka nie tylko będzie szkolić studentów, lecz także stanie się wizytówką Polski na morzach i oceanach całego świata – podkreślił A. Marchewka.
Słowa te doskonale wpisują się w ducha Gdyni – miasta i portu, które od początku swojego istnienia symbolizują nowoczesność, otwartość i edukację morską. Baltexpo to nie tylko miejsce prezentacji najnowszych technologii i rozwiązań, ale także forum dialogu o bezpieczeństwie i przyszłości transportu morskiego w Europie.
Forum Gospodarki Morskiej – tradycja i nowoczesność
Nie mniej ważnym wydarzeniem było XXIV Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni – spotkanie, które od lat stanowi płaszczyznę wymiany wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk. Port Gdynia odgrywa w tym wydarzeniu rolę strategicznego partnera, co podkreśla jego zaangażowanie w rozwój polskiej gospodarki morskiej. Gośćmi specjalnymi tegorocznej edycji byli: Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Gavin Gulia, ambasador Republiki Malty w Polsce oraz dr Dorota Lost-Siemińska, dyrektorka Wydziału Prawnego i Stosunków Zewnętrznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Uczestnicy wydarzenia omawiali również sytuację w poszczególnych sektorach gospodarki morskiej oraz wyzwania stojące przed branżą morską w świetle obecnej sytuacji geopolitycznej. Forum zgromadziło rekordową liczbę uczestników, w tym ekspertów, przedstawicieli firm i instytucji związanych z gospodarką morską.
* * *
W debacie poświęconej współistnieniu portu i miasta Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., odniosła się do kwestii bezpieczeństwa finansowego. Przypomniała, że już w 2013 r. Komisja Europejska wskazała na potrzebę dostosowania polskich przepisów tak, aby ulgi podatkowe dla portów, w tym w CIT, były w pełni zgodne z prawem unijnym. „Komisja nie powiedziała: ta ulga jest nielegalna albo: porty mają płacić” – wyjaśniła K. Gruszecka-Spychała. Dodała, że Komisja wskazała konieczność skoordynowania polskiego prawa tak, aby przestało być niespójne z prawem europejskim, co przez długie lata nie nastąpiło. Podkreśliła też, że Unia Europejska konsekwentnie oczekuje przejrzystych, uregulowanych ram podatkowych dla portów. Dlatego dziś, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Ministerstwem Finansów, branża pracuje nad rozwiązaniem kwestii CIT w sposób, który zapewni zgodność z regulacjami UE, a jednocześnie nie ograniczy zdolności inwestycyjnych - kluczowych m.in. dla projektów wzmacniających bezpieczeństwo i odporność infrastruktury. Puenta dla dyskusji była jasna: współistnienie portu i miasta opiera się na długofalowej równowadze rozwoju gospodarczego, który idzie w parze z jakością życia mieszkańców i przejrzystych zasadach, które gwarantują stabilność inwestycji.

Inwestycje z myślą o przyszłych pokoleniach
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Piotr Gorzeński, w swoim wystąpieniu podczas Forum podkreślił, że Port Gdynia znajduje się obecnie w intensywnej fazie rozwoju inwestycyjnego. Wśród kluczowych projektów znajdują się:
- budowa terminala intermodalnego,
- przebudowa Nabrzeża Helskiego,
- oraz pogłębianie akwenów do 16 metrów, co umożliwi obsługę największych jednostek wpływających na Bałtyk.
Te inwestycje nie tylko zwiększą konkurencyjność portu na arenie międzynarodowej, ale również przełożą się na poprawę jakości życia mieszkańców – poprzez ograniczenie emisji, wdrażanie technologii niskoemisyjnych i promowanie rozwiązań proekologicznych.
Zarówno prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Piotr Gorzeński, jak też wiceprezes Katarzyna Gruszecka-Spychała zdecydowanie podkreślali znaczenie projektu Drogi Czerwonej, kluczowego połączenia między portem a krajową siecią transportową:
- To inwestycja warunkująca możliwości rozwojowe zarówno portu, jak i miasta. Jest potrzebna już dziś, jeśli poważnie myślimy o realizacji strategii, która zapewni większą elastyczność w zarządzaniu transportem towarów i wzmocni stabilność naszego kraju – mówił prezes P. Gorzeński.

Falochrony i nowe horyzonty
Na początku października 2024 roku podpisano umowę na budowę falochronów osłonowych w Porcie Gdynia. To projekt o znaczeniu historycznym, który w opinii zarządu portu można porównać jedynie z samym jego powstaniem sprzed ponad stu lat. Nowe falochrony zwiększą bezpieczeństwo żeglugi, poprawią warunki manewrowania statków i stworzą przestrzeń dla dalszej rozbudowy infrastruktury portowej.
Port Gdynia konsekwentnie realizuje też strategię umiędzynarodowienia – rozwija współpracę z portami partnerskimi w Europie i na świecie, inwestuje w cyfryzację procesów logistycznych oraz wdraża rozwiązania z zakresu automatyzacji i zielonej energii. Nowe połączenia i partnerstwa to nie tylko wzrost operacyjny, ale przede wszystkim element długofalowej wizji zrównoważonego rozwoju, w której innowacyjność idzie w parze z odpowiedzialnością środowiskową.
- Inwestujemy w porty, w gospodarkę morską, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że to filar naszego bezpieczeństwa – zapewniał w Gdyni Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Symbol ciągłości i nowoczesności
Port Gdynia to nie tylko infrastruktura i statystyki przeładunkowe – to przede wszystkim ludzie, tradycja i idea, która narodziła się wraz z odrodzeniem Polski. Tak jak sto lat temu był świadectwem siły i wiary w przyszłość, tak dziś pozostaje symbolem nowoczesności i zrównoważonego rozwoju. Jako kluczowy element sieci TEN-T oraz węzeł korytarza Bałtyk–Adriatyk, Gdynia łączy północ z południem, przeszłość z przyszłością, lokalność z globalnością.
„Polskie okno na świat” nadal jest szeroko otwarte – i widać przez nie nie tylko morze, ale i horyzonty nowych możliwości.
























Napisz komentarz
Komentarze