W połowie czerwca br. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku oddał pod konsultacje gdańszczan projekt „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2021-2042”, opracowany przez firmę Refunda z Wrocławia. Spółka realizująca m.in. zadania doradcze z zakresu mobilności czy transportu zbiorowego, opracowała dokument analityczny charakteryzujący sytuację komunikacyjną oraz społeczno-gospodarczą Gdańska, z drugiej strony, wyznaczający kierunki rozwoju. W planie czytamy m.in. o konieczności zapewnienia pełnej integracji systemu taryfowo-biletowego, wykorzystania zeroemisyjnych pojazdów czy dostosowania transportu zbiorowego do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Można znaleźć tam również listę priorytetowych inwestycji, z kontynuacją trasy GPW, budową linii tramwajowej Nowa Abrahama czy nitką Czarny Dwór – Obrońców Wybrzeża na czele.
Będzie kontynuacja prac nad dokumentem
Konsultacje społeczne dokumentu trwały do połowy lipca.
- Przesłanych zostało 47 formularzy z uwagami oraz 16 uwag z pominięciem formularza konsultacyjnego. Niektóre dotyczyły tego samego zagadnienia – mówi Dagmara Szajda, p.o. rzecznika prasowego Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Duża liczba merytorycznych wniosków, które wpłynęły podczas konsultacji społecznych, dotyczyła wielu obszarów związanych z publicznym transportem zbiorowym, w tym infrastruktury oraz realizowanych i planowanych inwestycji mających wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Gdańsku.
Po konsultacji z jednostkami miejskimi oraz wydziałami Urzędu Miejskiego w Gdańsku, ZTM zdecydował o cofnięciu procedury, do etapu opracowania strategii.
Co jest tego powodem?
- W związku z dużym odzewem i zainteresowaniem mieszkańców Gdańska, mogącym mieć realny i uzasadniony wpływ na ostateczną wersję dokumentu o randze prawa miejscowego, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, po konsultacji z pozostałymi jednostkami miejskimi, zdecydował o kontynuacji prac nad dokumentem – informuje Dagmara Szajda.
Z upublicznionego podsumowania konsultacji wynika, że strategia zawiera liczne błędy. Gdańszczanie wytknęli autorom ulokowanie we Wrzeszczu Wydziału Chemii UG, niedziałającego szpitala przy ul. Klinicznej czy pominięcie centrum biznesowego w Oliwie, co ma istotne znaczenie przy wypracowywaniu nowych rozwiązań komunikacyjnych. Zwrócono także uwagę na źle naniesione na mapy linie tramwajowe.
![](https://static2.zawszepomorze.pl/data/wysiwig/sites/default/files/2021-12/gdanskprzymorze08110212048-1029.jpg)
"Wykonana przez autora Planu Transportowego Mapa zawiera błędy techniczne, m.in. nie uwzględnia wszystkich linii tramwajowych przewidzianych w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Gdańska, a także nieprecyzyjnie określa przebieg linii łączącej al. Legionów z al. Grunwaldzką przez Dworzec PKP. W zakresie obu tych linii zapisy Planu Transportowego będą ujednolicone z treścią Studium” – informował zainteresowanych mieszkańców ZTM.
Jak informuje dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, przygotowany dokument nie trafi do kosza, ale stanowić będzie bazę do uzupełnień.
- W trakcie konsultacji z mieszkańcami i jednostkami pojawiły się nowe wątki, które, według nas, warto rozwinąć w dokumencie, to np. wizja pojazdów autonomicznych, nowe wartości wskaźników makroekonomicznych, które mają wpływ na odpłatności w komunikacji – mówi Sebastian Zomkowski. - Jeszcze parę miesięcy temu nie było tak złych wskaźników inflacyjnych.
Na razie nie wiadomo czy poprawkami zajmie się firma z Wrocławia. Na pewno mieszkańców czeka kolejne podejście do konsultacji społecznych.
Napisz komentarz
Komentarze