Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Hossa nowa oferta Wiszące Ogrody - Osiedle doskonale skomunikowane

Miasto Gdańsk gotowe na nadejście zimy. Służby czekają na śnieg

Chociaż pogoda wciąż jeszcze „łaskawa”, to miasto Gdańsk jest już gotowe do łagodzenia negatywnych skutków zimy. Pracownicy, sprzęt i środki do uszorstnienia nawierzchni są w pogotowiu. Zabezpieczono również środki finansowe.
odśnieżanie w Gdańsku

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Jak co roku, dla mieszkańców Gdańska przygotowany został pakiet informacji, w jaki sposób likwidowane będą oblodzenia nawierzchni i usuwany śnieg. Priorytetem wszystkich tego rodzaju działań jest zapewnienie bezpieczeństwa. W zimowych warunkach ważna jest także rozwaga kierowców.

– W gotowości zimowej jesteśmy już od 15 października i będziemy w niej trwać do końca kwietnia – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. – Jeżeli chodzi o podstawowy układ drogowy, to będziemy monitorować sytuację do 15 maja. Tak jak co roku nacisk kładziemy na bezpieczeństwo mieszkańców, dlatego będziemy obserwować sytuację przez całą dobę, przez cały tydzień, żeby na bieżąco móc reagować na zmieniającą się pogodę. Dysponujemy również aktualnymi prognozami pogody, żeby z wyprzedzeniem minimalizować ryzyko oblodzenia dróg. Przypominam, że obowiązek odpowiedniego utrzymania dróg i chodników w okresie zimowym to nie tylko obowiązek służb miejskich, ale też właścicieli i zarządców. Sprawa ta dotyczy dróg wewnętrznych i chodników przylegających do nieruchomości – dodaje wiceprezydent.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, z wykorzystaniem wybranych w postępowaniach przetargowych firm wykonawczych, odpowiada przede wszystkim za zimowe utrzymanie dróg publicznych. Są to drogi Podstawowego i Uzupełniającego Układu Komunikacyjnego. Firma odśnieża i likwiduje śliskość także na drogach wewnętrznych, które są zarządzane przez miasto Gdańsk. Łączna długość odśnieżanych dróg to blisko 951 km.

Negatywne skutki zimy łagodzone będą także na 10 głównych trasach rowerowych o łącznej długości ok. 82 km. Umożliwiają one komunikację rowerową praktycznie w każdym rejonie Gdańska. Trasy te wytypowane zostały w porozumieniu ze środowiskiem rowerowym.

Oprócz nawierzchni jezdni i dróg rowerowych GZDiZ odśnieża i posypuje piaskiem przystanki komunikacji miejskiej, część ciągów pieszych i rekreacyjnych w parkach, ogólnodostępne parkingi, płatne miejsca postojowe, schody terenowe oraz kładki i tunele dla pieszych.

Nie wszędzie można jednak działać ze sprzętem do odśnieżania. Tak jest chociażby na drogach wewnętrznych należących np. do spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych czy instytucji. W tych miejscach za odpowiedni stan nawierzchni odpowiadają właściciele bądź zarządcy poszczególnych nieruchomości. Podobnie jest z chodnikami. Jeśli przylegają do nieruchomości (np. domu, sklepu, garażu, budynku szkoły itp.), to za ich utrzymanie zimowe odpowiada właściciel lub zarządca. Za chodniki na terenie spółdzielni mieszkaniowych odpowiadają spółdzielnie. GZDiZ może usunąć śnieg i lód oraz posypać kruszywem tylko te chodniki, które są w naszym utrzymaniu.

Za zimowe utrzymanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaś o stan torowisk tramwajowych w czasie zimy dba spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Miasto wyjaśnia, że Drogi Podstawowego Układu Komunikacyjnego (w skrócie PUK) to drogi na terenie Gdańska o charakterze tranzytowym, które stanowią główne ciągi komunikacyjne miasta. Należą do nich drogi krajowe (z wyłączeniem dróg ekspresowych), wojewódzkie i powiatowe. Do PUK należą również drogi gminne, na których wyznaczone są trasy autobusów komunikacji miejskiej.

Uzupełniający Układ Komunikacyjny (w skrócie UUK) to drogi gminne i wewnętrzne o mniejszym, bardziej lokalnym znaczeniu komunikacyjnym.

Zima zaskoczy drogowców?

W okresie od 15 października do 15 maja część sprzętu wraz z załogami znajduje się w stałej dyspozycji i przystępuje do akcji niezwłocznie po wystąpieniu niekorzystnych warunków atmosferycznych. Sprzęt wyjeżdża na ulice nawet wcześniej – dysponując aktualnymi prognozami i mając na uwadze spadek temperatury poniżej zera posypujemy nawierzchnie jezdni środkami chemicznymi wcześniej, by zminimalizować ryzyko oblodzenia.

Przy pojawieniu się opadów śniegu do stale dyżurujących jednostek dołączają kolejne załogi, tak by w ciągu 2 godzin sprzęt pracował na ulicach PUK.

Na drogach UUK sprzęt wyrusza na ulice w ciągu 1-3 godzin od wystąpienia opadów śniegu.

– Do utrzymania podstawowego układu komunikacyjnego w Gdańsku gotowych jest 56 pojazdów – informuje Mariusz Bogusz, prezes PreZero Service Północ. – W tym 40 pługoposypywarek, 16 pojazdów wyposażonych w same pługi, które wspierają w przypadku opadów śniegu, te podstawowe czterdzieści pojazdów. Do tego mamy również specjalny pług na bardzo duży śnieg oraz dwa zespoły interwencyjne do punktowych działań. Jeśli chodzi o sól, spółka już w pełni zgromadziła potrzebną na ten roku ilość soli – dodaje.

Na ulice całego Gdańska zimą mogą wyruszyć w sumie 64 pługoposypywarki, które będą wspomagane przez 16 pojazdów wyposażonych w pługi odśnieżne. 8 pługoposypywarek posiada dodatkowe wyposażenie w postaci zbiorników na solankę. Spółka ma do dyspozycji również ciągniki oraz mniejsze pojazdy do odśnieżania dróg rowerowych. W przypadku bardzo dużych opadów śniegu będzie także możliwe włączenie do akcji samobieżnych ładowarek hydraulicznych oraz pojazdów z pługami wirnikowymi. W akcji zima na jezdniach i drogach dla rowerów firma może wykorzystać łącznie 126 różnego typu pojazdów.

Do łagodzenia skutków zimy oprócz samego sprzętu używane są różne środki chemiczne. To chlorek sodu (NaCl), czyli sól drogowa, mieszanka chlorku sodu i chlorku wapnia (CaCl2), kruszywo oraz mieszanka chlorku sodu i kruszywa. Należy podkreślić, że środki te używane są na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27.10.2005 ws. rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach.

Sól drogowa ma tę zaletę, że jest środkiem skutecznym. Samo odgarnianie śniegu nie da takich samych rezultatów co zastosowanie soli drogowej. Pozwala ona na szybkie rozpuszczanie warstwy lodu pokrywającej nawierzchnię. Dodatkowo używanie soli drogowej umożliwia ograniczanie kosztów wiosennego oczyszczania miasta, kiedy z ulic usuwany jest pozostały po zimie piasek.

Są pieniądze na zimowe utrzymanie dróg w Gdańsku?

A jak wygląda sytuacja zimowego utrzymania dróg d strony finansowej? To spory wydatek w budżecie miasta. Jest on zróżnicowany w zależności od okresu, w jakim trzeba podejmować działania oraz od intensywności mrozów i opadów śniegu.

– W 2022 roku w okresie styczeń-marzec wydaliśmy 9 mln zł – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Do wykorzystania w tym roku mamy jeszcze ponad 15,5 mln zł. Na 2023 rok dysponujemy środkami w wysokości 24,6 mln zł. Co ważne, te pieniądze, jeśli nie zostaną wykorzystane na odśnieżanie, zostaną przeznaczone na inne prace związane z utrzymaniem chodników i poprawą ich jakości.

PRZECZYTAJ TEŻ: To będzie droga zima na drogach

Inspektorzy GZDiZ regularnie będą sprawdzać jakość pracy poszczególnych wykonawców.

– Wykonawcom płacimy za osiągnięcie oczekiwanego efektu utrzymania zimowego – mówi Anna Bobrowska, z-ca dyrektora GZDiZ ds. Infrastruktury i Remontów. – Nad prawidłowością wykonywania umów czuwają inspektorzy Działu Oczyszczania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Wiemy, że wszystkie firmy są w gotowości. Więcej informacji można znaleźć w informatorze zimowym, który znajduje się na stronie GZDiZ.

Sprawy związane z utrzymaniem zimowym należy zgłaszać za pomocą Gdańskiego Centrum Kontaktu. Zgłoszenia przyjmowane są całodobowo przez siedem dni w tygodniu pod numerem telefonu: 58 52 44 500, mailowo pod adresem: [email protected], lub na stronie internetowej GCK.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze