Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

PKP PLK remontuje na Kaszubach. Będzie bezpieczniej

PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wnioski o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na inwestycje o wartości ponad 270 mln zł. Nowa łącznica w Kartuzach i mijanka w Dzierżążnie usprawnią ruch pociągów. Przewoźnik kontynuuje też prace przy „bajpasie kartuskim”, który zapewni dojazd do Gdańska mieszkańcom Kartuz i okolic na czas modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto.
(fot. PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują prace na modernizowanej trasie z Glincza do Kartuz (nr 229).

- Wykonawca rozpoczyna budowę nowego toru na przystanku Dzierżążno, który zapewni sprawne mijanie się pociągów – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - Peron jednokrawędziowy zostanie przebudowany na dwukrawędziowy. W rejonie posterunku odgałęźnego Glincz przebudowa układu torowego połączy linię nr 229 z linią nr 201 Bydgoszcz - Trójmiasto.
Budowa tymczasowego peronu na stacji Kartuzy umożliwi realizację kolejnego etapu prac – budowy nowego peronu jednokrawędziowego oraz wydłużenie obecnego.

Prace na jednotorowej linii spowodowały konieczność wprowadzenia zmian w komunikacji. Od 13 czerwca, przez około 4 miesiące, na odcinku Somonino - Kartuzy - Dzierżążno obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje o wprowadzanych zmianach dostępne są m. in. na stacjach i przystankach.

- Zmiany uzgodniono z organizatorem przewozów – Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego – wyjaśnia rzecznik.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Pociągiem z Gdańska do Kartuz teraz z przesiadką do autobusu

W ramach tego samego zadania na stacji Kartuzy demontowane są tory, wzmacniany jest grunt. Przebudowywane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym i usuwane kolizje. Powstaje odwodnienie stacji oraz nowej łącznicy.

- Łącznica umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży – podkreśla Przemysław Zieliński. - Powstaną również dwa bezkolizyjne skrzyżowania – wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 211 i 224, które zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Na stacji powstanie nowy peron jednokrawędziowy, a obecny zostanie wydłużony. Firma pomyślała również o podróżnych z niepełnosprawnościami. Pochylnie zapewnią wygodny dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na peronach przewidziane są wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED, nowe oznakowanie i gabloty informacyjne. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstaną ścieżki naprowadzające. Zamontowane będą stojaki rowerowe.

- Nowe elementy systemu sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną i bezpieczną jazdę pociągów – podkreśla rzecznik. - Nowe urządzenia i nawierzchnia podniosą poziom bezpieczeństwa na trzech przejazdach kolejowo-drogowych w Kartuzach i Dzierżążnie.

POLECAMY TAKŻE: Pociąg „Słoneczny” wraca na trasę! Wakacyjne połączenie z Warszawy do Ustki

Wartość projektu pod nazwą „Odcinek D – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz - Kartuzy” to blisko 180 mln zł. Zakończenie prac planowane jest do marca 2024 r.

PLK kontynuują prace na tzw. bajpasie kartuskim. Zdemontowano większość torów na modernizowanym odcinku linii nr 229 Stara Piła - Glincz i na stacji Gdańsk Kokoszki. Wymieniono podkłady i szyny na rewitalizowanym odcinku linii nr 234 Gdańsk Kokoszki - Stara Piła. Wzmocniono podtorze, układane są kable, budowane jest odwodnienie i naprawiane przepusty. Przygotowywany jest teren pod budowę peronów w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Żukowie Zachodnim powstaje konstrukcja nowego peronu.

- Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 11 wiaduktów, przepustów i mostów, w tym dwie kratownicowe, ponad 100-letnie przeprawy nad Radunią – w Niestępowie i Rutkach – mówi Przemysław Zieliński. - Prace na pierwszym obiekcie zbliżają się ku końcowi. Most kompleksowo wyremontowano, metalową konstrukcję zakonserwowano i pomalowano.

Most w Rutkach (fot. PKP PLK)

Poziom bezpieczeństwa zwiększy się na 7 przejazdach kolejowo-drogowych dzięki nowym sygnalizatorom, oświetleniu, nawierzchni oraz systemowi rejestracji zdarzeń. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowe tory, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów.

ZOBACZ TEŻ: Gdyńskie elektrobusy już na trasach

„Bajpas kartuski” umożliwi dojazd koleją z Kartuz i okolic do Gdańska podczas modernizacji linii nr 201. Utrzymana zostanie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów na trasie z Gdańska do Kartuz. Czas przejazdu pociągu będzie zbliżony do obecnego. Co ważne, po zakończeniu modernizacji linii nr 201 bajpas będzie mógł być wykorzystany jako lokalna, alternatywna linia do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.

Wartość inwestycji w ramach projektu pn. „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz jako trasy objazdowej” na czas realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto” to 91,5 mln zł netto. Zakończenie prac przewidziane jest w styczniu 2023 r.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka