Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Makurat Serwis Audi w Gdańsku

Ta inwestycja bije rekordy opóźnień! Kiedy pociągiem pojedziemy z Malborka do Grudziądza?

Wykonawca deklaruje zakończenie zasadniczych prac na odcinku Kwidzyn - Gardeja do końca 2022 roku - informuje biuro prasowe spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Czy oznacza to, że na początku przyszłego roku podróżni będą mogli pojechać pociągiem z Malborka do Grudziądza, w perspektywie tez dalej - do Torunia? Oznaczałoby to wygodne skomunikowanie z dużą częścią kraju. Niestety pewności takiej mieć nie można. Modernizacja linii kolejowej nr 207 Malbork - Grudziądz bije rekordy pod względem opóźnień i przekładania terminów.
Pociąg relacji Malbork - Kwidzyn zbliża się do przejazdu na drodze nr 55 w Koniecwałdzie. Kiedy pojadą dalej, do Grudziądza? (fot. Piotr Piesk | Zawsze Pomorze)

Od lipca ubiegłego roku wznowiono wreszcie ruch pociągów pasażerskich z Malborka do Kwidzyna. Gwoli informacji - pierwsze zapowiedzi mówiły o wznowieniu tego ruchu w grudniu roku 2018! Kiedy otwarty zostanie dalszy odcinek linii, do Gardei oraz Grudziądza? Pierwotne plany mówiły o grudniu 2019. Tymczasem podróżując samochodem drogą krajową 55 można było zobaczyć w okolicach Gardei kompletnie rozkopany odcinek torowiska.

Jak informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka kontynuuje prace na odcinku Kwidzyn – Gardeja w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork”. Zakończone zostały prace rozbiórkowe, prowadzone są roboty związane z dobudową nasypów, stabilizacją gruntów oraz budową odwodnienia torów. Postępuje budowa konstrukcji peronów na stacjach Gardeja i Sadlinki.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zielone światło dla budowy nowego dworca PKS w Gdańsku

Wykonawca zakończył etap prac torowych umożliwiający wjazd pociągów towarowych od strony Grudziądza na stację Gardeja. Większość prac przy zabudowie nowego toru na wysokości miejscowości Białki, między Sadlinkami a Kwidzynem, została zakończona. Wykonawca deklaruje zakończenie zasadniczych prac na odcinku Kwidzyn – Gardeja do końca 2022 r. Uruchomienie połączeń i wznowienie ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Kwidzyn – Grudziądz nastąpi po zakończeniu zasadniczych prac na odcinku Kwidzyn – Gardeja.

Te ostatnie zdania mają największe znaczenie, jeśli pod terminem "zasadnicze prace" będziemy rozumieć gotowość techniczną linii do wznowienia ruchu pociągów. W rejonie miejscowości Białki torowisko zostało rozmyte i wymagało położenia od nowa. Tego oczywiście nie przewidziano, lecz od samego początku modernizacji tej linii dochodzi do opóźnień i przekładania planowanych terminów. Zmieniali się wykonawcy, ponieważ powstające konsorcja nie radziły sobie z zadaniami. Kiedy przystępowano do pracy, trzeba było zmieniać dokumentację, co również wymagało dodatkowego czasu. Przez mieszkańców Powiśla inwestycja została nazwana "niekończącą się opowieścią". A przecież wydatkowane są bardzo duże fundusze, wartość prac w ramach projektu projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” wynosi 221 mln zł netto. Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego w wysokości do 85 proc.

PKP PLK dodaje, że w marcu 2021 roku podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Grudziądz – granica województwa”. Dokumentacja będzie gotowa w drugim kwartale 2023 r. Realizacja inwestycji przewidziana jest w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 po zabezpieczeniu środków na ten cel.

ZOBACZ TEŻ: PKP PLK remontuje na Kaszubach. Będzie bezpieczniej

W 2015 roku województwo pomorskie zakupiło nowoczesne szynobusy dzięki specjalnemu programowi finansowania z udziałem Szwajcarii, właśnie na potrzeby linii nr 207 z Malborka do Grudziądza. Długo na tej linii nie pojeździły, ponieważ została zamknięta. Cieszyli się mieszkańcy innych rejonów Pomorza, bo przecież trudno by nowe pociągi stały na bocznicach czekając na ukończenie przebudowy linii. Szynobusy powróciły w lipcu 2021, już nieco zużyte...

Co w tej sytuacji mogą zrobić potencjalni podróżni? Po pierwsze uzbrajać się w kolejną dawkę cierpliwości, po drugie korzystać z komunikacji zastępczej bądź własnych samochodów. A przecież jednym z celów rozwijania transportu kolejowego jest zastępowanie ruchu samochodów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka