Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

W przekopie Mierzei Wiślanej bez kąpieli i łowienia. Czego jeszcze nie wolno?

Kanał wodny przez Mierzeję Wiślaną, nazywany potocznie przekopem kilka dni temu został oficjalnie otwarty, z udziałem najwyższych dostojników państwa i polityki. Przez ów kanał - oficjalnie to Port Nowy Świat - zaczęli przepływać wodniacy i żeglarze. Powinni wiedzieć, że obowiązują na terenie portu określone przepisy, które np. zabraniają kąpieli, łowienia ryb, także pływania na skuterach wodnych. Dowiemy się z nich, że przez kanał mogą przepływać statki o długości do 100 m, lecz za specjalnym zezwoleniem mogą to być też jednostki ponadgabarytowe, do 130 metrów. Na terenie portu nie wolno też myć pokładów, okien czy nadbudówek.

Autor: NDI | Besix

W przepisach portowych trzeba było umieścić przepisy dodatkowe dla portu i śluzy Nowy Świat. Najważniejsza kwestia - wielkość statków wchodzących do portu nie może przekraczać 100 m długości, 20 m szerokości oraz 4,5 m zanurzenia. Zanurzenie odnosi się do średniego stanu wody, może ulec ograniczeniom.

A co w przypadku większych jednostek? Kapitan Portu może zezwolić na wejście do portu i przejście przez śluzę statkom większym - ponadgabarytowym. Aczkolwiek i tu są ograniczenia, narzucane przez wielkość śluzy, to nie więcej niż 130 m długości. 

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Uroczyste otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Dokładnie określono prędkości z jakimi statki mogą manewrować w porcie, np. na redzie to maksymalnie 9 węzłów, na torze podejściowym 7, w kierownicy i śluzie nie więcej niż 3 węzły. Ma to być prędkość gwarantująca bezpieczne zatrzymanie przed bramami śluzy. Statki oczekujące na śluzowanie mogą zajmować stanowiska postojowe tylko za zgodą Kapitanatu Portu, nie mogą czekać poza wyznaczonymi miejscami cumowania.

Na razie statków z ładunkiem w kanale nie ma - przynajmniej do czasu przygotowania toru wodnego do Elbląga. Lecz kiedy już zaczną pływać z towarami, w porcie niezbędne staną się holowniki asystujące. Statki o długości od 80 do 100 m będą mieć obowiązek asysty jednego holownika, powyżej 100 m - dwóch. Wiele statków będzie też musiało korzystać z pilota, np. wszystkie statki przewożące ładunki niebezpieczne.

Na obszarze redy, portu i śluzy bez zgody Kapitana Portu jednostki nie mogą pobierać paliwa, wody czy prowiantu. Łodzie sportowe i jednostki napędzane przy pomocy mięśni ludzkich mogą przepływać kanał tylko w porze dziennej. Na co warto zwrócić uwagę - statki handlowe wchodzą do śluzy jako pierwsze, dopiero po nich statki pasażerskie i jednostki rekreacyjne w zależności od dostępnej przestrzeni w komorze śluzy. 

ZOBACZ TEŻ: Ukarany przez Watykan arcybiskup Głódź na otwarciu przekopu

Na akwenie Portu Nowy Świat nie wolno uprawiać żeglugi na skuterach wodnych, narciarstwa wodnego, holowania statków powietrznych czy spadochroniarza. Nie wpłyniecie tam na desce z żaglem, desce SUP, zabroniony jest też kitesurfing. Ba, nie wolno także kąpać się czy łowić ryb! Wszak to port.

Zarządzenie szczegółowo określa zasady pilotażu jednostek, wchodzenia i wychodzenia ze śluzy, także zgłaszania zamiaru przejścia kanału z odpowiednim wyprzedzeniem. Przykład - jakiekolwiek prace naprawcze, remontowe, serwisowe czy wodowanie środków ratunkowych wymaga zgody Kapitanatu Portu. Jednoznacznie natomiast zabronione jest mycie pokładów, okien czy nadbudówek na terenie portu.

Zarządzenie zmieniające przepisy portowe ukazało się z dniem 8 września w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka