Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Gdańsk: Wodowanie statku rybackiego w stoczni Karstensen. Historyczna pochylnia znów pracuje

Nowoczesny trawler, zbudowany w stoczni Karstensen w Gdańsku, w piątek, 20 października został zwodowany. Statek o zgrabnym, wręcz efektownym kształcie kadłuba to już kolejna jednostka wybudowana przez Karstensens Skibsværft w stoczniach w Polsce. Wcześniej budowano kadłuby i statki rybackie w Gdyni. Po przejęciu części terenów Stoczni Gdańskiej to pierwsze wodowanie na pochylni tak dużego statku w zakładzie działającym na historycznym obszarze stoczniowym, czyli tam, gdzie znajdują się dobrze wszystkim znane zielone dźwigi Kone.
wodowanie trawlera w stoczni Karstensen w Gdańsku

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Wodowanie statku rybackiego w stoczni Karstensen w Gdańsku

Wodowanie nowego statku zawsze jest dużym wydarzeniem w środowisku okrętowców. Nadaje się tej operacji uroczystą (zazwyczaj) oprawę, zwłaszcza kiedy statek schodzi na wodę z pochylni. Inaczej nieco wygląda wodowanie w przypadku budowy statku w suchym doku zalewanym wodą, niektóre jednostki są przenoszone na nią przez dźwigi, jeszcze inne wytaczane z hal, gdzie były budowane. Szczególnie widowiskowe jest wodowanie boczne, nieco mniej efektowne wodowanie wzdłużne.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowa pogłębiarka dla Urzędu Morskiego w Gdyni powstaje w fińskiej stoczni. Zobacz wodowanie Ursy

W taki właśnie sposób – wzdłużnie – zszedł na wodę najnowszy statek zbudowany przez Karstensen Shipyard Poland. Jednostka została zwodowana z pochylni B-1 na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej.

>>> Zobacz wodowanie trawlera w stoczni Karstensen w Gdańsku <<< 

To trawler Hákon o stoczniowym numerze budowy 28/475. Należy do trawlerów typu RSW, łowiących ryby po to, by umieścić je w specjalnych zbiornikach, a następnie żywe dostarczyć do portu. Dlatego nowy trawler posiada zbiorniki do przewozu żywej ryby o pojemności blisko 2500 m sześc., aczkolwiek dysponuje także zamrażalnią. To duży statek o długości ponad 75 m, tonażu około 2900 BRT. Prędkość eksploatacyjna to 16 węzłów, trawler dysponuje znakomitą manewrowością dzięki sterom strumieniowym na dziobie i na rufie. Załoga liczy 15 osób.

Karstensen Shipyard Poland buduje statki w Gdańsku

Przypomnijmy, spółka zależna Karstensens Skibsværft A/S ze Skagen w Danii, czyli Karstensen Shipyard Poland, powstała w lipcu 2018 roku. Już wcześniej dla Karstensens realizowano w Polsce wiele zamówień. W polskich stoczniach budowano częściowo wyposażone kadłuby. Polska spółka-córka prowadziła początkowo działalność w oparciu o dzierżawione obiekty w Gdyni, po czym zakupiono tereny stoczniowe w Gdańsku. Ta decyzja przyniosła zupełnie nowe możliwości produkcji, choćby za sprawą dysponowania obszarem 10,4 ha, trzykrotnie większym niż w Gdyni. Znajduje się na nim hala stoczniowa o wymiarach 200 na 50 metrów, wyposażona w siedem suwnic. Do tego budynek socjalno-biurowy, ćwierć kilometra nabrzeża, dwie pochylnie i siedem stoczniowych dźwigów Kone, które są nieodłącznym elementem krajobrazu tej części Gdańska.

PRZECZYTAJ TEŻ: Straż Graniczna otrzyma dwa poduszkowce, jednostki mają być gotowe za rok

Karstensens to czołowy producent nowoczesnych statków rybackich w Europie. Buduje trawlery przeznaczone do połowów pelagicznych, sejnery, także statki wyspecjalizowane.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama