Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Zabytkowe witraże z okien kościoła powróciły po latach do malborskiego zamku

Bogate zbiory historyczne zamku w Malborku uległy w dużej części zniszczeniu lub rozproszeniu w czasie II wojny światowej. Malborskie Muzeum Zamkowe realizuje projekt „Straty” polegający na poszukiwaniu artefaktów z tutejszych zbiorów. W razie odnalezienia podejmowane są starania odzyskania dzieła. W ostatnich miesiącach do Malborka powróciły trzy zabytkowe kwatery witrażowe.
Kwatera witrażowa powróciła do zamku w Malborku

Autor: Muzeum Zamkowe w Malborku

Muzeum Zamkowe zaprezentowało w sierpniu ubiegłego roku dwie odzyskane kwatery witrażowe - jedna przedstawia proroka Mojżesza, druga zawiera motyw orientalny - które znajdowały się w kościele Najświętszej Marii Panny na Zamku Wysokim w Malborku. Teraz do zamku powróciła trzecia kwatera, która pierwotnie znajdowała się w oknie na północnej ścianie kościoła. 

Składająca się z 71 pól kwatera witrażowa w kształcie kwadratu została zamówiona przez Zarząd Odbudowy Zamku w Malborku wraz z innymi kwaterami w 1884 roku. Stanowiła uzupełnienie średniowiecznych witraży z Chełmna i Torunia, pozyskiwanych do okien kościoła Najświętszej Marii Panny na Zamku Wysokim w Malborku od roku 1819. Dalsza historia tego dzieła nie do końca jest wyjaśniona. Po II wojnie światowej ta kwatera znajdowała się prawdopodobnie wśród tych oszkleń, które w porozumieniu z Referatem Kultury w Malborku i Muzeum Wojska Polskiego przeznaczono do zabezpieczenia okien malborskiego kościoła farnego na obecnym Starym Mieście. Zamek leżał wówczas w ruinie po walkach w roku 1945.

CZYTAJ TEŻ: Zabytkowe skrzydło ołtarzowe powraca do Muzeum Zamkowego w Malborku

Prace przy oknach kościoła farnego wykonano w roku 1953. Prawdopodobnie kwatera nie zmieściła się wtedy do żadnego z okien i została oddana do dyspozycji warsztatu wykonującego usługę. W ten sposób trafiła w ręce prywatne. Lecz szczęścliwie dotychczasowy posiadacz kwatery witrażowej, po jej identyfikacji przez pracowników Muzeum Zamkowego w Malborku jako obiektu zaginionego z kościoła Najświętszej Marii Panny na Zamku Wysokim, zdecydował o zwrocie dzieła do macierzystych zbiorów.

To bardzo podobna do odnalezionej kwatera witrażowa, dziś znajdująca się w oknie południowym kościoła św. Jana w Malborku

Pierwsze witraże pojawiły się w zamkowym kościele prawdopodobnie jeszcze w I połowie XIV wieku. Niestety żadne fragmenty tego oryginalnego oszklenia okien nie zachowały się. Brakuje także ilustracji. Jedynie na nielicznych rycinach z XVI i XVII wieku widoczne są witraże figuralne w oknach kościoła, niestety całe wyposażenie świątyni łącznie z witrażami uległo zniszczeniu w 1644 roku, kiedy spłonęły dachy Zamku Wysokiego.

Kiedy z końcem wieku XVIII i początkiem XIX stulecia rozpoczęto odbudowę malborskiego zamku, pomyślano także o wystroju okien kościoła Najświętszej Marii Panny. Pierwsze witraże średniowieczne z innych kościołów sprowadzono w 1819 roku, były to m.in. kwatery z XIV wieku, pochodzące z rozebranego dominikańskiego kościoła św. Mikołaja w Toruniu, oraz nieokreślona liczba witraży z franciszkańskiego kościoła NMP w Toruniu (datowane na koniec XIV w.). Kolejne witraże zakupiono w 1888 roku z kościoła Wniebowzięcia NMP w Chełmnie oraz kościoła franciszkańskiego w Toruniu. Ostatnią partię średniowiecznych witraży (z motywami ornamentalnymi i figuralnymi) pozyskano w 1898 roku z kościoła NMP w Toruniu. Część z nich obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu.

ZOBACZ TAKŻE: Zamek w Malborku z nagrodą od Google'a! Muzeum dostało Złotą Pinezkę

Liczne nabytki nie wystarczyły do wypełnienia witrażami wszystkich okien kościoła. Dlatego w roku 1884 Zarząd Odbudowy Zamku pod kierunkiem Conrada Steinbrechta rozpoczął współpracę z Johannem Baptistą Haselbergerem z Lipska oraz z Królewskim Instytutem Witrażownictwa w podberlińskim Charlottenburgu. Z tej ostatniej serii pochodzą kwatery witrażowe odzyskane w ostatnim czasie.

Dotychczas w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku znajdowało się pięć kwater wykonanych w Charlottenburgu i 33 kwatery imitujące witraże chełmińskie (z 66 wykonanych) zrealizowane w Lipsku przez Hasselbergera.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama