Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Rekordowy wynik polskich portów!

Rekordowy wynik polskich portów w 2021 r. Przeładowały łącznie ponad 113 mln ton towarów. To wzrost o 9% w stosunku do roku poprzedniego. Wyniki portów Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście przedstawiono w poniedziałek, 17 stycznia na konferencji prasowej w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie.
DCT Gdańsk
(fot. DCT Gdańsk)

Porty Gdańsk, Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście w 2021 r. zanotowały rekordowy wynik.

– Ponad 113 mln t przeładowanych towarów jednoznacznie pokazuje, w jakiej dobrej kondycji znajdują się polskie porty, ale z drugiej strony, jak dobrze byliśmy w stanie poradzić sobie ze skutkami pandemii. Dzisiaj możemy się pochwalić 9% wzrostem w stosunku do roku poprzedniego – powiedział Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podczas konferencji powiedział, że od 2008 r. polskie porty odnotowały 116% wzrost, co ma ogromny wpływ na gospodarkę. Wartość inwestycji prowadzonych obecnie w polskich portach wynosi prawie 7 mld zł – ma to zapewnić ich dalszy rozwój.

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podkreślił, natomiast, że „te wyniki nas nie zaskakują”, ponieważ, już podczas podsumowania 2020 roku można było zauważyć, „jak po pandemii odżywa dalekowschodnia gospodarka, odżywają łańcuchy dostaw” i porty powinny być na to gotowe.

– Wynik ten dedykujemy wszystkim operatorom, wszystkim pracownikom gospodarki morskiej. Nie będziemy szczędzić ani złotówki w gospodarkę morską. Każda złotówka zainwestowana w gospodarkę morską, porty, stocznie, nabrzeża, w infrastrukturę zwraca się stukrotnie. I te wyniki są tego najlepszym przykładem – podsumował Grzegorz Witkowski.

Rekordowy wynik polskich portów! Ile towarów przeładowano?

Port Gdańsk

W Porcie Gdańsk w 2021 r. przeładowano 53,2 mln ton towarów, co plasuje gdański port na trzecim miejscu na Morzu Bałtyckim pod względem wielkości przeładunków (dane za 11 miesięcy 2021 r.). Port Gdańsk jest także największym portem kontenerowym na Bałtyku.

– Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdańsk. Na przestrzeni ostatniej dekady jesteśmy najszybciej rozwijającym się portem w Europie, z dynamiką przekraczającą 100 %. Proszę zwrócić uwagę również na tę dynamikę, która występuje u nas od roku 2016 – to czas, kiedy podjęliśmy decyzję o inwestycjach zarówno w infrastrukturę dostępową dla terminali głębokowodnych, zlokalizowanych na wodach Zatoki Gdańskiej, jak również w przebudowę toru wodnego w Porcie Wewnętrznym i przebudowę blisko 5 kilometrów nabrzeży – powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co złożyło się na rekordowy wynik Portu Gdańsk?

  • Paliwa: 18 884,6 tys. t (wzrost o 37,9% w stosunku do roku 2020, gdy przeładowano 13 691, 6 tys. t paliw).
  • Kontenery: 2 117 829 mln TEU (wzrost o 10,1% w stosunku do roku 2020, gdy przeładowano 1 923 785 mln TEU kontenerów).
  • Zboże: 1 612,6 tys. t (wzrost o 7,6% w stosunku do roku 2020, gdy przeładowano 1 499,1 tys. t zboża).
  • Drobnica: 23 318,5 tys. t (wzrost o 5,5% w stosunku do roku 2020, gdy przeładowano 22 109 tys. t drobnicy).
  • Drewno: 106,9 tys. t (wzrost o 795,6% w stosunku do roku 2020, gdy przeładowano 11,9 tys. t drewna).

 – Chcemy być jednym z największych portów europejskich, interesuje nas tutaj miejsce w pierwszej 10. W tej chwili udało nam się awansować na miejsce 18. w Europie. Jestem przekonany, że kolejne inwestycje, które będziemy realizowali, wprowadzą port w Gdańsku na nowe wolumeny, które będą tylko zmieniały tę cyferkę z przodu – podsumował Łukasz Greinke.

Mowa m.in. o rozbudowie zaplecza nabrzeża T2 i budowie nabrzeża T3 w DCT Gdańsk, nowym układzie kolejowym i zapleczu logistycznym Portu Gdańsk.

Port Gdynia

Port Gdynia w 2021 r. przeładował 26 693 tys. t towarów. To o 8,2% więcej niż w 2020 r. kiedy przeładowano 24 662 tys. t ładunków.

– Wyniki przeładunków za rok ubiegły plasują port w Gdyni na 3. pozycji, jeżeli chodzi o przeładunki kontenerów w basenie Morza Bałtyckiego, i na 1. pozycji, jeżeli chodzi o agroport w kontekście przeładowanego zboża. To już jest 6. rok nieprzerwanych wzrostów w Porcie Gdynia – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Co złożyło się na rekordowy wynik Portu Gdynia?

  • Kontenery: 985 919 tys. TEU (wzrost o 8,9% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 905 121 tys. TEU kontenerów).
  • Drobnica: 16 207 tys. t (wzrost o 14,9% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 14 108 tys. t drobnicy.
  • Ropa i przetwory naftowe: 2 516 tys. t (wzrost o 42% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 1 772 tys. t ropy i przetworów naftowych),
  • Przeładunki drobnicowe:
    • Kontenery: 9 674 tys. t (wzrost o 12,2% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 8 619 tys. t kontenerów),
    • Ro-Ro: 1 234 tys. t (wzrost o 33,1% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 927 t towarów),
    • Promy: 4 015 tys. t (wzrost o 9,1% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 3 680 tys. t towarów),
    • Pozostała drobnica: 1 283 tys. t (wzrost o 45,4% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 882 t towarów).

– W ubiegłym roku zakończyliśmy dwie duże inwestycje związane z rozbudową naszej infrastruktury. Z jednej strony to nowoczesna infrastruktura do obsługi promów, a z drugiej strony, w Porcie Zachodnim zakończyliśmy inwestycję związaną z elektryfikacją dostępową do zachodniej części portu. I ona również wpisuje się w promowaną przez nas ideę „green portu” – powiedział Jacek Sadaj.

Dodał, że w ubiegłym roku udało się także zbudować 18 ha placów manewrowo-składowych, 3 ha zostały już oddane do użytku. Place te mają być wykorzystywane m.in. do obsługi kontenerów oraz konstrukcji offshorowych. Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia poinformował także, że w porcie trwa rozbudowa infrastruktury dostępowej.

Porty Szczecin i Świnoujście

W zespole portów Szczecin i Świnoujście przeładowano 33 220 tys. t towarów. To wzrost o 6,6% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 31 178 tys. t ładunków.

– 3. dekada XXI w. będzie należeć do Zespołu Portów Szczecin-Świnoujście, bo za 2-3 lata zobaczymy bardzo dynamiczny i jakościowy skok, jeżeli chodzi o wielkość przeładunków – mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Co złożyło się na rekordowy wynik zespołu portów Szczecin i Świnoujście?

  • Drobnica: 18 340,9 tys. t (wzrost o 8,7% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 16 874,2 tys. t drobnicy).
  • Paliwa: 5 250,2 tys. t (wzrost o 6,2% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 4 941,9 tys. t paliw).
  • Węgiel: 2 858,2 tys. t (wzrost o 11,8% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 2 557,3 tys. t węgla).
  • Ruda: 1 890,1 tys. t (wzrost o 12,2% w stosunku do roku 2020, kiedy przeładowano 1 684,5 tys. t rudy).

– Na tej infrastrukturze, którą w tej chwili posiadamy, która jest bardzo intensywnie rozbudowywana, wzrosty wyniosły w ostatniej dekadzie 56% w obu portach, natomiast wszelkie rekordy pobił terminal promowy w Świnoujściu. Przez ostatnią dekadę te prawie 140% to jest coś, czym się naprawdę można pochwalić – powiedział Krzysztof Urbaś.

Dodał, że wśród planowanych inwestycji są: rozbudowa terminalu promowego i jego zaplecza w Świnoujściu, rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu, przebudowa i budowa nowych nabrzeży w Basenie Kaszubskim i Kanale Dębickim w Szczecinie. W obu portach trwa także poprawa infrastruktury dostępowej: kolejowej i drogowej. Prowadzone są również przygotowania do budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama