Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Gdańsk: Mikrofarmy fotowoltaiczne na przystankach SKM

Takiego rozwiązania prawdopodobnie nie ma na żadnej innej linii kolejowej w Polsce. Na wiatach czterech stacji i przystanków PKP Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmiasto pojawiły się panele fotowoltaiczne, połączone z magazynami energii. Moc tych instalacji waha się od 20 kWp (kilowatopik) do 40 kWp.

Autor: Tomasz Złotoś | SKM Trójmiasto

Gdańsk: Panele fotowoltaiczne na przystankach SKM

Panele fotowoltaiczne pojawiły się na wiatach czterech stacji i przystanków PKP SKM: Gdańsk Śródmieście, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Żabianka - AWFiS oraz Sopot Kamienny Potok.

- Magazyny energii mają pojemność 10 kWh, co umożliwia zasilanie przystanku wyłącznie ze zgromadzonej w słoneczny dzień energii nawet przez 3 godziny – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM Trójmiasto. - Wcześniej 8 mikrofarm fotowoltaicznych zamontowaliśmy w naszej bazie w Gdyni Cisowej, co pozwoliło o kilka procent obniżyć pobór energii z sieci.

Koszt instalacji na wiatach przystanków to ok. 700 tys. zł. Środki te SKM Trójmiasto pozyskała z Funduszu Kolejowego. Firma planujemy zamontować takie instalacje na kolejnych przystankach na linii PKP SKM. Panele pojawią się wszędzie tam, gdzie nie ma przeszkód technicznych ani prawnych do ich montażu.

Będą kolejne?

- Na razie trudno określić, gdzie konkretnie pojawią się kolejne mikrofarmy fotowoltaiczne – wyjaśnia Tomasz Złotoś. - Najpierw część wiat trzeba będzie zbadać pod kątem wytrzymałości na dodatkowe obciążenie, jakim są panele fotowoltaiczne. Na niektórych przystankach "wisi" konserwator zabytków, jak Oliwa, Sopot i Gdańsk Główny.

 

SKM-ka jest przewoźnie, ale ma też wydzieloną swoją linię. Ostatnim przystankiem na tej lini od Gdańska Śródmieścia w stronę Wejherowa jest Rumia Janowo.

- Wszystkie przystanki typu Reda Pieleszewo, Wejherowo Nanice itd. mimo, że tylko nasze pociągi się tam zatrzymują one nie są nasze – wyjaśnia rzecznik PKP SKM Trójmiasto. - Nie możemy tam nic robić. My tam jesteśmy, jak to się ładnie mówi, przejazdem. To oznacza, że kolejne mikrofarmy będą mogły się pojawić tylko na odcinku od Janowa do Śródmieścia, oczywiście, jeżeli będzie to możliwe ze względów technicznych, czy też konserwatorskich.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama