Słupsk będzie miał nowy dworzec kolejowy
Podróżni w Słupsku muszą już korzystać z dworca tymczasowego. Został on zlokalizowany w sąsiadującym z obecnym dworcem biurowcu, gdzie na parterze znaleźć można kasy biletowe, toalety i poczekalnię. Co ważne, ten obiekt jest dostępny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Droga do dworca tymczasowego jest oznakowana za pomocą specjalnych tablic.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Dworzec w Chojnicach oficjalnie otwarty! Teraz czas na perony
Tym samym ruszają prace rozbiórkowe dotychczasowego budynku, a po ich zakończeniu ruszy budowa nowego dworca.
- Wizualnie będzie on przypominać nową bramę do miasta. Dynamiki geometrycznej bryle nowego dworca nadadzą skośne podziały na elewacji. Będzie ona wykończona ceramicznymi płytami w kolorze ceglanym. Dla ciekawego efektu wizualnego użyte będą dwa rodzaje płyt: matowych i z połyskiem, odbijających światło. Równie ciekawie nowy dworzec będzie prezentował się nocą. Na jego elewacji rozmieszczono pionowe oprawy podkreślające jej podziały i jednocześnie kubistyczną formę bryły. Z pomocą światła podkreślona będzie najważniejsza przestrzeń budynku, czyli pasaż prowadzący w kierunku peronów. Nocna iluminacja bryły będzie współgrać z oświetleniem nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni w otoczeniu budynku – wyjaśnia Bartłomiej Sarna z PKP S.A.
Nowy hol dworca będzie posiadał dwie kondygnacje połączone schodami i windą. Na pierwszej kondygnacji znajdą się lokale komercyjne, w tym gastronomia, a na piętrze kasy biletowe, toalety, poczekalnia wraz kącikiem zabaw dla dzieci. Natomiast na parterze zaprojektowano przestrzeń pod 100-metrowy lokal handlowy. Trzecią kondygnację zajmie Straż Ochrony Kolei.
Nowy dworzec w Słupsku będzie również przyjazny środowisku.
- W budynku zaprojektowano odzysk wody deszczowej z dachu o powierzchni prawie 1000 m kw. Będzie ona gromadzona w specjalnym zbiorniku i po podczyszczeniu używana do spłukiwania toalet lub podlewania zieleni na placu. Na dachu dworca będzie również umiejscowionych 48 paneli panele fotowoltaicznych o łącznej mocy 19,68 kWp, które wytworzą przeszło 18 kWh „zielonej energii” rocznie. Dzięki temu o prawie 11 ton zostanie ograniczona rocznie emisja dwutlenku węgla do środowiska – dodaje Bartłomiej Sarna z PKP S.A.
ZOBACZ TEŻ: Dworzec Gdańsk Główny ma już patrona. To Mieczysław Jałowiecki
Z kolei wentylację dużej części pomieszczeń w budynku zaprojektowano z pomocą centralnej wentylacyjnych z odzyskiem ciepła. Dworzec będzie wyposażony w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który będzie zarządzał instalacjami i urządzeniami w obiekcie, a także optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplne oraz wody.
Przebudowane zostanie również otoczenie budynku. Przed dworcem powstanie plac miejski z alejkami, zielenią oraz małą architekturą. Zaprojektowano tu również wiatę rowerową na 30 jednośladów oraz parking samochodowy na 70 miejsc postojowych, w tym stanowiska dla samochodów osób z niepełnosprawnościami i do ładowania samochodów elektrycznych.
Łączny koszt inwestycji to 55,5 mln złotych brutto, a inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych została firma Budimex S.A.
Napisz komentarz
Komentarze