Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Radi Gdańsk 80 lat Tuse
Reklama

Inwestycje, które zwiększą możliwości Portu Gdynia

Największym projektem, który diametralnie zmieni możliwości Portu Gdynia jest pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych oraz przebudowa nabrzeży
Port Gdynia
Najważniejszą inwestycją Portu Gdynia jest pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych oraz przebudowa nabrzeży

Autor: Port Gdynia

Wielozadaniowa inwestycja pod nazwą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - etapy II i III” jest realizowana od 5 lat. Port Gdynia jest jednym z 4 polskich portów mających status portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej i będących międzynarodowymi portami morskimi należącymi do transeuropejskiej sieci transportowej. Kluczowe zatem jest pogłębienie całego portu wewnętrznego do maksymalnych na Bałtyku parametrów głębokości portów - 16 m. Inwestycja jest realizowana w Awanporcie i Kanale Portowym na całej jego długości (od wejścia do portu do Na brzeża Puckiego) oraz w Basenach III, IV i V wraz z Basenem Kontenerowym, dedykowanych dla największych statków. Realizacja projektu wynika z faktycznego zapotrzebowania i jest odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby Portu Gdynia, operatorów terminali, armatorów i firm sektora TSL (Transport-Spedycja--Logistyka). 

CZYTAJ TEŻ: Port Gdynia rozpoczął sezon wycieczkowców. Na początek MSC Fantasia

Przeprowadzone analizy przedrealizacyjne wskazują na systematyczny wzrost przewozów morskich w skali światowej, europejskiej i krajowej, co wynika głównie ze znaczenia wymiany handlowej w procesie rozwoju gospodarczego i rosnących potrzeb konsumpcyjnych społeczeństwa. Ponadto odnotowano wzrost średniej pojemności (wielkości) statków morskich we wszystkich segmentach rynku transportowego, co pociąga za sobą konieczność dostosowania portów morskich do nowych parametrów i standardów obsługi. Zjawisko to wynika z chęci obniżenia kosztu jednostkowego transportu przez armatorów i najczęściej sprowadza się do zastępowania mniejszych jednostek większymi. I wreszcie analiza potwierdziła dobrą koniunkturę w polskich portach morskich mającą odzwierciedlenie w systematycznych przyrostach przeładunków, która w połączeniu z ich uniwersalnością daje podstawę do przewidywania dalszych pozytywnych zmian. 

Podstawowym celem projektu jest umożliwienie zawijania do Portu Gdynia statków o zanurzeniu do ok. 15 m (obecne maksymalne zanurzenie 13 m), poprawa warunków nawigacyjnych i poprawa stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Maksymalne zanurzenie statków przy nabrzeżach handlowych, zdolnych do obsługi statków oceanicznych po pogłębieniu akwenów, będzie wg przepisów wynosiło 14,7 m (dotyczy nabrzeży: Indyjskie, Helskie I, Szwedzkie, Rumuńskie, Bułgarskie). 

Realizowane prace składają się na przedsięwzięcie inwestycyjne prowadzące do umożliwienia zawijania do Portu Gdynia jednostkom kontenerowym i masowym o zwiększonych parametrach niż dotychczas (o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m). Inwestycja ma poprawić warunki nawigacyjne i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych, poprawić bezpieczeństwo statków i przewożonych towarów oraz zwiększyć zdolność przeładunkową Portu Gdynia w zakresie ładunków kontenerowych i masowych. Ponadto prowadzone prace finalnie mają wpłynąć na spadek kosztów jednostkowych transportu jednego kontenera i jednej tony ładunku masowego w efekcie użycia większych statków, zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko związane z działalnością portową, poprzez dostosowanie nabrzeży do obsługi większych jednostek. A dzięki temu nastąpi obniżenie emisji substancji zanieczyszczających środowisko i zmniejszenie hałasu w przeliczeniu na jednostkę ładunku. Ważnym efektem inwestycji portowych ma być zwiększenie liczby miejsc pracy i powstanie nowych usług związanych z transportem morskim i lądowym. 

Realizacja projektu i osiągnięcie wymienionych celów przyczyni się do poprawy konkurencyjności Portu Gdynia, umożliwi jego dalszy rozwój i zapewni optymalne wykorzystanie inwestycji komplementarnych dotyczących modernizacji nabrzeży, zaplecza portowego, do stępu kolejowego i drogowego. Natomiast zmniejszenie kosztów ekonomicznych i środowiskowych transportu morskiego przyczyni się do zwiększenia jego konkurencyjności jako najbardziej przyjaznej środowisku naturalnemu formy transportu. 

Projekt swoim zakresem obejmuje obszar od Wejścia Pilotowego do końcowego Nabrzeża Puckiego i obejmuje realizację: pogłębiania w dwóch etapach, obejmujących przebudowę obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego i główne prace czerpalne akwenów wewnętrznych oraz przebudowę nabrzeży, także w dwóch etapach dotyczących przebudowy Nabrzeża Indyjskiego (536 m długości) i przebudowy Nabrzeża Helskiego (799 m długości). Prace w zakresie etapu pogłębiania portu praktycznie zakończą się we wrześniu tego roku, natomiast prace przy nabrzeżach potrwają odpowiednio do połowy 2025 (Indyjskie) i połowy 2026 (Helskie).

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama