Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Duże zmiany w strefach płatnego parkowania [nl] w Gdyni

Podczas 38. sesji Rady Miasta Gdyni głosowano m.in. uchwałę w sprawie stref płatnego parkowania na terenie miasta. Przyjęto ją jednogłośnie. Zmianie ulegnie dotychczasowy podział na Strefy A, B i C, które staną się jedną Strefą Płatnego Parkowania.
parkometr Gdynia
(fot. Przemysław Kozłowski/gdynia.pl) 

 

Sesja Rady Miasta Gdyni odbyła się w środę, 23 lutego. W porządku obrad znalazł się m.in. projekt uchwały w sprawie zmian w strefie płatnego parkowania oraz wysokości opłat. Jak napisano w uzasadnieniu, jego celem jest ujednolicenie zasad wnoszenia opłat postojowych oraz abonamentowych na obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni.

Parkowanie w Gdyni. Znika podział na Strefy A, B i C

Po przegłosowaniu uchwały wiadomo już, że zmianie ulegnie dotychczasowy podział na Strefy A, B i C, które staną się Strefą Płatnego Parkowania oznaczoną dla identyfikacji kolorem żółtym.

  • Skutkiem dla kierowców będzie przede wszystkim możliwość zmiany miejsca postoju pojazdu w Strefie Płatnego Parkowania po wniesieniu jednej opłaty.
  • Na obszarze Strefy Płatnego Parkowania (dzielnice Działki Leśne, Grabówek, Wzgórze św. Maksymiliana oraz Orłowo) będzie funkcjonować także jeden abonament ogólnodostępny w niższej cenie, co zmniejszy koszt dla użytkowników korzystających regularnie z możliwości postoju w granicach Strefy Płatnego Parkowania.

– Zaproponowane zmiany można określić mianem łatwiejszego parkowania. Do tej pory mieliśmy parkingi zewnętrzne, strefy dzielnicowe dzielące się na strefy: Działek Leśnych i Grabówka, Wzgórza św. Maksymiliana, Orłowa, i Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania. To powodowało, że, pozostawiając auto np. na Działkach Leśnych, musieliśmy wiedzieć, w której strefie się znajdujemy – mówił Jakub Ubych, wiceprzewodniczący rady z klubu Samorządność. – Kolejna ze zmian powoduje, że opłata w „droższej”, śródmiejskiej strefie będzie pozwalać na pozostawienie samochodu w strefach dzielnicowych.

  • W Gdyni obowiązywać będzie także abonament graniczny pozwalający na zakup abonamentu dla mieszkańca, uprawniający do parkowania pojazdu w obrębie całego promienia 300 metrów na każdym dostępnym miejscu postojowym, bez względu, w jakiej strefie zaparkowano pojazd. Możliwość zakupu takiego abonamentu będzie dotyczyć także mieszkańców, których nieruchomość graniczy z płatną strefą, ale faktycznie do niej nie należy.

Parkowanie w Gdyni. Kto zaparkuje w niedzielę za darmo? 

  • Ułatwienia obejmą także mieszkańców korzystających z pojazdów na podstawie umowy użyczenia. Ponieważ najczęściej jest to jedyny pojazd pozostający w ich dyspozycji, przyznano im prawo do zakupu preferencyjnego abonamentu dla mieszkańców na taki pojazd, przy spełnieniu pozostałych warunków, jak:
    • zameldowanie,
    • rozliczanie podatku od osób fizycznych w Gdyni.

Głosowanie poprzedziła długa dyskusja, w czasie której padały argumenty m.in. o zbyt powolnym tempie wprowadzania zmian czy braku promowania komunikacji zbiorowej. Radna Dorota Płotka z Prawa i Sprawiedliwości zwracała uwagę na interes małych przedsiębiorców.

– Dziękujemy za uwzględnienie poprawek, które zgłosiliśmy do tego projektu, jednak kilka kwestii wciąż pozostaje nierozwiązanych. Ulice wokół Placu Górnośląskiego należą do gminy, a parkingi są tam płatne. To powoduje, że dostawcy towarów muszą płacić za postój, i zdarza się, że płacą kary. Czy nie można wprowadzić tam darmowego parkowania, np. do 15 min za pobraniem biletu, czy zrobić strefy, by klienci mogli przez 90 min. zrobić zakupy – pytała radna Płotka. – Inna sprawa to koperty dostawcze na ul. Starowiejskiej, które są zarezerwowane dla sklepów. Moglibyśmy, wzorem innych miast, udostępnić je w godzinach, gdy sklepy są zamknięte

Dzisiejsza uchwała jest kolejnym dowodem na to, jak złe i nieprzemyślane jest wprowadzanie stref płatnego parkowania w naszym mieście.

Marek Dudziński / radny Prawa i Sprawiedliwości

O naprawianiu dotychczasowej sytuacji w zakresie parkowania mówił również Tadeusz Szemiot z Koalicji Obywatelskiej.

– Zaproponowane zmiany idą w pozytywnym kierunku, oczekiwanym przez mieszkańców. Prosimy na przyszłość o dokonywanie takiej oceny sytuacji, która pozwalałaby na nienarażanie gdynian na nieuzasadnione ponoszenie opłat czy kar za, np., parkowanie w różnych strefach.

Ostatecznie, uchwałę przyjęto jednogłośnie, przy 27 głosach „za”.

  • Bardzo dużą zmianą będzie także możliwość parkowania w stawce zerowej na podstawie identyfikatora dla każdego mieszkańca Gdyni, spełniającego warunki tożsame z wydaniem abonamentu dla mieszkańca stref płatnego parkowania (meldunek i PIT), w każdą niedzielę na obszarze Śródmiejskiej Strefy. Identyfikator będzie mógł zostać wydany dla jednego pojazdu samochodowego na jeden lokal mieszkalny, a mieszkaniec Gdyni będzie mógł zmienić dane pojazdu dwukrotnie w okresie ważności identyfikatora, z zastrzeżeniem 14-dniowego okresu obowiązywania tej zmiany w systemie rejestrującym identyfikatory. Ta nowa funkcjonalność – ze względu na konieczność rozbudowy systemu informatycznego – zostanie uruchomiona w okresie dwóch miesięcy od ogłoszenia uchwały.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama