Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Konkurs na logo stulecia Gdyni. Zwycięski projekt wybrali mieszkańcy

Opublikowano wyniki głosowania mieszkańców Gdyni na trzy projekty logo miasta z okazji jego stulecia. W konkursie na logo zgłoszono aż 399 prac, ostatecznie kapituła oceniała 364 projekty. Wybrano trzy najlepsze w opinii członków kapituły prace i poddano je osądowi gdynian. Zwycięski projekt zyskał poparcie 1346 osób, jego autorem jest Krzysztof Drumiński ze Szczecina.
100-lecie Gdyni

Autor: Krzysztof Drumiński | gdynia.pl

Głosowanie trwało od 7 do 27 kwietnia, odbywało się w tradycyjnej formie papierowej oraz online. Łącznie oddano 3281 głosów. 

ZOBACZ TEŻ: Logo 100-lecia Gdyni. Te projekty biorą udział w głosowaniu

1129 osób uznało za najlepszy projekt opracowany przez Mariusza Flisińskiego z Warszawy, 804 głosy padły na projekt logo przedłożony przez Wojciecha Słabuszewskiego z Gdyni.

- Logo miało być symbolicznym połączeniem historii, architektury i tożsamości miasta. Mieszkańcy i mieszkanki zdecydowali, że to właśnie zwycięska praca najlepiej oddaje te cechy. Wybrane logo i sporządzona na jego bazie identyfikacja wizualna będą nam towarzyszyć w roku jubileuszu. Gratuluję laureatowi, a finalistom i wszystkim uczestnikom dziękuję za zaangażowanie i nadesłanie niemal 400 projektów, które ocenialiśmy
Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni, zasiadająca w gronie kapituły konkursowej.

Krzysztof Drumiński, autor projektu uznanego przez gdynian za najlepszy, jest szczecinianinem, prowadzi studio projektowe, zajmuje się brandingiem. Nie ukrywa zaskoczenia tak wysoką oceną mieszkańców miasta. Laureat otrzyma nagrodę w wysokości 25 tys. zł, która stanowi budżet na realizację zamówienia - przygotowania księgi znaku-logo stulecia Gdyni.

- Do konkursu nadesłano prawie 400 prac, więc sądziłem, że trudno będzie się przebić - mówi Krzysztof Drumiński. - Nie nastawiałem się na sukces. Podobała mi się formuła, że najpierw projekty oceniało jury, a ostatecznego wyboru dokonali mieszkańcy. Cieszę się, że mój projekt wygrał. Jest to punkt wyjścia do stworzenia całej identyfikacji wizualnej, dlatego czeka mnie teraz dużo pracy. Tym będę się zajmować w najbliższym czasie, aby powstało bogate opracowanie.

Warto zacytować fragmenty opisu projektu logo na 100 lat Gdyni, który przedłożył kapitule Krzysztof Drumiński. Jak napisał: 

„Logo stworzone z okazji stulecia nadania praw miejskich Gdyni to symboliczne połączenie historii, architektury i tożsamości miasta. Jego głównym elementem jest liczba „100” (...). Liczba ta została przedstawiona w formie złotego obrysu, co symbolizuje prestiż, dumę oraz jubileuszowy charakter wydarzenia. Złoty kolor odnosi się również do wielkich osiągnięć Gdyni, jej dynamicznego rozwoju oraz znaczenia jako jednego z najważniejszych polskich miast portowych. Wnętrze każdej cyfry „100” wypełniają symboliczne, liniowe ikony przedstawiające fragmenty trzech charakterystycznych obiektów gdyńskiej architektury:

  • Miejskich Hal Targowych,
  • budynku Polskich Linii Oceanicznych (PLO)
  • oraz Muzeum Emigracji. 

Każdy z tych budynków pełni istotną rolę w historii i krajobrazie miasta, odzwierciedlając różne etapy jego rozwoju. Budynek Miejskich Hal Targowych,  będący przykładem funkcjonalizmu, przypomina o handlowym i społecznym aspekcie Gdyni. Od lat stanowi miejsce spotkań mieszkańców oraz odzwierciedla codzienne życie miasta. Charakterystyczna konstrukcja nawiązuje do modernistycznych tradycji Gdyni, które stały się wizytówką urbanistyczną tego regionu. Budynek Polskich Linii Oceanicznych symbolizuje morską potęgę Gdyni. To właśnie z tego miejsca przez dziesięciolecia zarządzano flotą transoceanicznych statków, które łączyły Polskę z całym światem. Obiekt ten, będący częścią dziedzictwa modernistycznej Gdyni, przypomina o złotej erze polskiej żeglugi oraz aspiracjach miasta do bycia międzynarodowym centrum handlu i transportu. Muzeum Emigracji to natomiast współczesny symbol pamięci o ludziach, którzy opuszczali kraj w poszukiwaniu lepszej przyszłości. Jest to również miejsce, które podkreśla otwartość Gdyni na świat oraz jej role jako bramy do nowych możliwości. Zlokalizowane w dawnym Dworcu Morskim Muzeum Emigracji stanowi pomost między przeszłością a przyszłością miasta, przypominając o jego globalnym znaczeniu".

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Gdynianin 04.05.2025 09:04
Przepraszam bardzo to nie był konkurs tylko przetarg. 💯

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama