Velo-city 2025 i umowy na 40 mln zł dla Gdańska i Sopotu
Jak już informowaliśmy, w Amber Expo trwa światowa konferencja Velo-city. Jej organizacja to spore wyróżnienie dla Polski, ale i samego Gdańska. Dziś jednym z ważnych punktów było podpisanie umów na dofinansowanie kolejnych rowerowych projektów – nie tylko w samym Gdańsku, ale i sąsiednim Sopocie.
35 mln zł dla Gdańska. Powstaną ekostrady i chodniki
Dzięki podpisanej umowie do Gdańska z programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027” popłynie aż 35 mln zł, a Sopot otrzyma ok. 4,5 mln zł. Oba miasta zainwestują te środki w budowę i modernizację tras rowerowych. Ponadto w Gdańsku powstaną też nowe chodniki i cała infrastruktura poprawiającą bezpieczeństwo (oświetlenie i sygnalizacja świetlna). Po pierwsze dla bezpieczeństwa rowerzystów i mieszkańców, a po drugie dla ekologii, bo więcej bezpiecznych ścieżek to mniej emisji dwutlenku węgla.
- Pomorze rowerami stoi. W obecnej perspektywie mamy zarezerwowane niesamowite środki unijne, które będą wykorzystane na rozwój infrastruktury rowerowej. Jest to blisko 350 mln zł na drogi rowerowe, które będą realizowane przez samorządy oraz blisko 120 mln zł na drogi rowerowe turystyczne, które będą służyły naszym mieszkańcom oraz miały komponent turystyczny – powiedział podczas podpisywania umów Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
W Gdańsku kolejne kilometry tras rowerowych połączą dzielnice miasta i umożliwią mieszkańcom codzienne przemieszczanie się rowerem w sposób szybki, bezpieczny i ekologiczny. Planowane w Gdańsku nowe trasy będą miały łączną długość ponad 12 kilometrów. Całkowity koszt tego zadania to ponad 112 milionów złotych, a właśnie 35 milionów pochodzi z dofinansowania unijnego.
- Naszym celem jest lepsze połączenie górnego i dolnego tarasu Gdańska poprzez budowę nowoczesnych tras rowerowych. Wkrótce powstaną trzy ekostrady: wzdłuż trasy Armii Krajowej, leśnego odcinka ul. Słowackiego oraz między Osową a Oliwą. To inwestycje, które ułatwią codzienne przemieszczanie się bez samochodu. Od lat stawiamy na alternatywne środki transportu, które realnie konkurują z autem, zarówno rowery, jak i hulajnogi elektryczne - wyjaśnia wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak.
Nowe trasy rowerowe w Gdańsku – lista inwestycji
- Rozbudowa ul. Kartuskiej: trasa rowerowa o długości 3,43 km połączy dzielnice Jasień, Kokoszki, Migowo, Siedlce i Wzgórze Mickiewicza.
- Ekostrada wzdłuż ul. Słowackiego: 3,5-kilometrowy odcinek leśny połączy Matarnię z Brętowem.
- Ekostrady w ciągu al. Armii Krajowej: dwa etapy (Węzeł Groddecka oraz odcinek od Sikorskiego do Łostowickiej) zapewnią szybkie połączenia dla rowerów i hulajnóg, integrując dzielnice Ujeścisko, Chełm i Wzgórze Mickiewicza.
- Ekostrada wzdłuż ul. Spacerowej: 5-kilometrowa trasa połączy Dolinę Rynarzewską z Osową, z alternatywnym wariantem przez ul. Jednorożca.
CZYTAJ TAKŻE: Na Armii Krajowej w Gdańsku tylko dwa pasy dla kierowców. Trzecim pojadą rowerzyści
Warto dodać, że każda z tych tras będzie wyposażona w chodniki, stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci, a także monitoring i nowoczesne oświetlenie, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo użytkowników.
Co zyska Sopot? Nowe połączenia z Gdańskiem i lepsza komunikacja
Natomiast Sopot „swoje” 4,4 mln zł zainwestuje w przebudowę istniejącej blisko kilometrowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Łokietka od ul. Langiewicza do Placu Dwóch Miast oraz w budowę nowej blisko 200-metrowej trasy na odcinku od ul. Langiewicza do ul. Jana z Kolna. W Sopocie podkreślają, że dzięki temu uda się „zapełnić” dotychczasową lukę między Gdańskiem a Sopotem i w końcu powstanie alternatywa dla mieszkańców, którzy każdego dnia przemieszczają się między tymi miastami na rowerach. Nowa trasa stanie się też uzupełnieniem bardzo popularnej nadmorskiej ścieżki R10.
























Napisz komentarz
Komentarze