Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Remontowa Shipbuilding szczyci się wieloma specjalnościami

Remontowa Shipbuilding posiada bogatą tradycję, a co za tym idzie doświadczenie w budowie statków różnych typów. Właśnie obchodzi 80-lecie działalności.
El-Mellah
El-Mellah – trzymasztowa fregata dla kadetów Marynarki Wojennej Algierii – była tysięczną zwodowaną w Remontowa Shipbuilding jednostką

Autor: Remontowa Shipbuilding

Od wielu lat jest jedną z najbardziej cenionych stoczni budujących specjalistyczne, wielozadaniowe statki przeznaczone do obsługi szeroko pojętej branży offshore, m.in. przemysłu wydobywczego ropy i gazu, obsługi morskich elektrowni wiatrowych i morskich sieci przesyłowych. Dzięki indywidualnemu podejściu do każdego z klientów oraz jego wymagań, jak również stosowaniu nowatorskich rozwiązań, oferuje nowoczesne statki o bezkonkurencyjnych parametrach, spełniające najwyższe światowe wymagania i standardy w branży offshore. To dzisiaj. Wróćmy jednak do początków. 

  • 14 czerwca 1945 r. Ministerstwo Przemysłu powołało Zjednoczenie Stoczni Polskich z siedzibą w Gdańsku. 

Na terenie dawnej fabryki Wagon Fabrik powstała stocznia nr 3. Rozpoczęto produkcję wagonów i przystąpiono do remontów motorówek i mniejszych jednostek pływających. W grudniu załoga stoczni liczyła już 694 pracowników. Wkrótce powołano Biuro Projektowe, pierwsze we wspomnianym Zjednoczeniu. Rok 1948 przyniósł pierwsze wodowania. Do eksploatacji przekazano kutry dla Gdańskiego Instytutu Morskiego. Zbudowano również 53 łodzie ratunkowe. 

  • 20 lutego 1950 r. stocznia przyjęła nazwę Stocznia Północna.

Rok później zrezygnowano z produkcji wagonów i zaczęto specjalizować się w produkcji statków rybackich oraz niedużych statków towarowych i naukowo-badawczych. Nabyte doświadczenie przy budowie pierwszych lugrotrawlerów i poprawiające się wyposażenie techniczne ułatwiły pracę i umożliwiły zwiększenie tempa produkcji do tego stopnia, że w 1952 r. przekazano armatorom 14 jednostek tego typu. Począwszy od tego roku, Stocznia Północna budowała głównie okręty i statki specjalistyczne dla marynarek wojennych Polski, ZSRR, Bułgarii, Jugosławii, NRD – w szczególności jednostki desantowe, hydrograficzne, ratownicze, szkolne oraz kutry torpedowe. Równolegle powstawały wysoko specjalistyczne statki rybackie – supersejnery i supertrawlery. W 1975 roku Stocznia Północna otrzymała imię Bohaterów Westerplatte.

  • Początek lat 90. to konieczność drastycznej zmiany profilu produkcji.

Stocznia zaczęła specjalizować się w budowie kontenerowców dowozowych, kierowanych na rynek niemiecki i nigeryjski. W następnych latach poszerzono ofertę o promy pasażersko-samochodowe, jednostki rybackie, holowniki, statki do obsługi przemysłu offshore. 

Nie były to jednak udane lata dla stoczni, bowiem za transformacją profilu produkcji nie poszły zmiany organizacyjne i ekonomiczne. W wyniku przeprowadzonego postępowania ugodowego z wierzycielami, największymi akcjonariuszami stały się banki. Niestety, nie miały dobrego przygotowania do nadzorowania tego typu działalności i firm, dlatego nie uruchomiły koniecznych procesów zmierzających do stworzenia możliwości konkurowania na globalnym rynku stoczniowym. 

  • Punktem zwrotnym w najnowszej historii „Północnej” było zaangażowanie kapitałowe Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego w 1997 r.

Wejście takiego inwestora o uznanej pozycji, jednej z największych stoczni remontowych na świecie dało szansę Stoczni Północnej na udział w trudnym, stoczniowym rynku na równych prawach z najlepszymi.

  • 15 marca 2001 r. w Warszawie doszło do podpisania aktu prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej.

Dwa lata później stała się ona większościowym udziałowcem w Stoczni Północnej, dla której pozyskanie silnego krajowego inwestora branżowego oznaczało koniec kłopotów i początek nowego rozdziału w jej historii. Remontowa pozyskiwała kontrakty na budowę statków „pod klucz”. Stocznia Północna zaczęła zdobywać zupełnie nowe rynki geograficzne i nowe nisze produktowe. Po raz pierwszy rozpoczęła budowę statków dla morskiego sektora wydobywczego ropy i gazu. 

Obecnie Remontowa Shipbuilding może poszczycić się wieloma specjalnościami. Jedną z nich jest budowa nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych dla armatorów z całego świata: Norwegii, Anglii, Szkocji, Kanady.

jako jedyna polska stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała statek („Galatea”), którego matką chrzestną jest królowa Anglii Elżbieta II
Jako jedyna polska stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała statek („Galatea”), którego matką chrzestną jest królowa Anglii Elżbieta II (fot. Remontowa Shipbuilding)

W ostatnich latach dominującym segmentem stoczni stały się okręty wojenne i jednostki specjalistyczne. Obecnie w trakcie realizacji znajdują się niszczyciele min typu Kormoran II oraz okręty rozpoznania elektronicznego budowane dla polskiej Marynarki Wojennej. Powrót po blisko 25 latach do współpracy z Siłami Zbrojnymi ma dla stoczni istotne znaczenie, oznacza bowiem odnowienie wieloletnich relacji partnerskich jak również udział w projekcie modernizacji polskiej floty. 

  • El-Mellah – trzymasztowa fregata dla kadetów Marynarki Wojennej Algierii – była tysięczną zwodowaną w Remontowa Shipbuilding jednostką i niewątpliwie najpiękniejszą.

Algierski generał Saad Mekhneche podczas uroczystości przekazania powiedział: 

– To dzieło sztuki, które będzie służyć, jako prawdziwa szkoła nawigacji dla przyszłych oficerów, kształcąc ich w rzeczywistych warunkach, dodając odwagi w angażowaniu się w sytuacje ryzykowne, umożliwiając poznanie prawdziwego życia na morzu i nabycie umiejętności adaptacji do zmiennych warunków klimatycznych, aby w przyszłości algierski marynarz potrafił kierować nowoczesnymi okrętami, wyposażonymi w zaawansowane technologie. 

Było to szczególne przedsięwzięcie przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze – po raz pierwszy stocznia zbudowała tak prestiżową jednostkę jaką jest żaglowiec, ale i dlatego, że przypadł jej przywilej kontynuowania tradycji budowy dużych żaglowców w Gdańsku.

Budowane w stoczni statki różnią się między sobą wieloma parametrami, takimi jak pojemność transportowa, rodzaj paliwa napędowego czy zasięg prowadzonej żeglugi. Wspólną ich cechą jest wysoka jakość, bezawaryjna eksploatacja oraz zadowolenie klientów. Cieszą się one uznaniem nie tylko użytkowników i armatorów. Wielokrotnie wyróżniane są przez międzynarodowe gremia okrętowe.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama