Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Statki popłyną z Chin do Gdańska najkrótszą trasą przez Ocean Arktyczny

Singapurski armator Sea Legend podejmuje próbę radykalnego skrócenia czasu podróży morskiej z Dalekiego Wschodu do Europy. 16 września z chińskiego Qingdao wypłynie statek, który odbędzie testowy rejs Północną Drogą Morską, czyli wzdłuż północnych wybrzeży Azji. Trasa wiedzie przez Ocean Arktyczny, nazywany też Lodowatym. Jednym z przystanków rewolucyjnej wyprawy będzie Port Gdańsk.
kontenerowiec, zdjęcie ilustracyjne
Testowy rejs Sea Legend z Chin do Europy przez Północną Drogę Morską może zrewolucjonizować transport

Autor: Canva | Zdjęcie ilustracyjne

Rewolucja w transporcie morskim. Testowy rejs z Chin do Europy przez Północną Drogę Morską

Transport rozmaitych towarów z Dalekiego Wschodu do Europy odbywa się dwojako – drogą morską przez Kanał Sueski lub wokół Przylądka Dobrej Nadziei, bądź drogą kolejową. Ogromna odległość powoduje, że taki przewóz musi trwać. W przypadku rejsów morskich: od 40 do 50 dni, kolej potrzebuje nawet 25 dni. Tylko niewielka część ładunków dociera transportem lotniczym, najbardziej kosztownym.

Czy można skrócić czas przewożenia ładunków drogą morką z Chin do Europy? To jest możliwe, jeśli wybierzemy rejs Północną Drogą Morską, czyli wzdłuż północnych wybrzeży Azji. Tym sposobem skrócić można czas przewozu nawet do 18-20 dni. To szybsze rozwiązanie niż transport kolejowy. Taką próbę podejmuje armator Sea Legend z Singapuru. W Polsce jego przedstawicielem jest ATC Cargo

Trasa rejsu z Chin do Europy. Od Qingdao do Gdańska

Z chińskiego portu Qingdao 16 września wypłynąć ma statek dostosowany do żeglugi w warunkach arktycznych, który popłynie na północ, zaś po przejściu Cieśniny Beringa – na zachód. Po drodze ma wejść do chińskich portów w Szanghaju i Ningbo, zaś w Europie do brytyjskiego Felixstowe, holenderskiego Rotterdamu, niemieckiego Hamburga oraz do Gdańska, gdzie jest spodziewany 13 października.

Korzyści z wykorzystania Północnej Drogi Morskiej

Jakie są spodziewane korzyści z wykorzystania nowego szlaku:

  • czas przewozu krótszy nawet o połowę;
  • zmniejszenie emisji dwutlenku węgla z powodu niższego zużycia paliwa oraz użycia paliw alternatywnych;
  • nowe możliwości dla globalnego handlu.

Armator nie ukrywa, że rejs ma charakter pilotażowy, to praktyczny test możliwości takiego połączenia. Jego wyniki będą stanowić podstawę dla kolejnych decyzji. 

Z drugiej strony, Północna Droga Morska to szlak żeglugowy o niespotykanych nigdzie indziej trudnościach nawigacyjnych z powodu zalodzenia nawet przez 9 miesięcy w roku.

Związek Sowiecki, potem Rosja prowadzą połączenia żeglugowe między portami Dalekiej Północy, lecz do tego celu wybudowano całą serię ogromnych lodołamaczy, wśród nich także te o napędzie jądrowym, które docierały nawet na Biegun Północny. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama