UOKiK sprawdza także inne platformy streamingowe
To – dodajmy – kolejny głośny przypadek interwencji urzędu, który podkreśla, że informowanie o zmianach nie zastępuje wyraźnej akceptacji konsumenta.
Urząd weryfikuje także regulaminy i praktyki stosowane przez: Google, Sony, Disney+, Microsoft, Apple, Adobe oraz HBO Max.
Zgoda konsumenta na zmiany w abonamencie. Co mówi prawo?
Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko Netflixowi wzbudza duże zainteresowanie. Nie tylko wśród użytkowników, ale także operatorów globalnych usług cyfrowych.
Polskie prawo jasno stanowi, że zmiana istotnych warunków umowy – takich jak cena – w usłudze subskrypcyjnej może nastąpić jedynie po wyraźnej, świadomej zgodzie użytkownika. Samo powiadomienie to za mało.
UOKiK podkreśla, że brak reakcji subskrybenta nie może być uznany za zgodę.
Zarzuty UOKiK wobec Netflixa. Szczegóły sprawy
UOKiK twierdzi, że w sierpniu 2024 r. Netflix podniósł opłaty niektórych abonamentów nawet o 7 zł miesięcznie, zakładając jednocześnie „milczącą” akceptację zmiany warunków umowy.
Regulamin platformy dopuszczał takie jednostronne podwyżki, i te postanowienia zostały zakwestionowane jako niedozwolone klauzule umowne. Jak stwierdza UOKiK, takie praktyki mogą prowadzić do naruszenia istotnych interesów konsumentów.
Jeśli UOKiK uzna zarzuty za uzasadnione, Netflix może zostać ukarany karą sięgającą nawet 10 proc. rocznych przychodów z danego rynku i zobowiązany do zwrotu klientom nienależnie pobranych opłat.
Stanowisko UOKiK i odpowiedź Netflixa
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, zaznacza:
– Nie można mówić o uczciwym traktowaniu konsumenta, jeśli platforma streamingowa zakłada, że „brak sprzeciwu” oznacza zgodę na nowe istotne warunki umowy.
I dodaje: – Cena usługi – jak każda inna istotna zmiana – nie może być wprowadzana jednostronnie, bez uzyskania wyraźnej, świadomej zgody konsumenta.
Biuro prasowe Netflix Polska poinformowało – podał PAP – że platforma będzie współpracowała z urzędem, żeby wyjaśnić tę sprawę.
UOKiK już wcześniej interweniował w sprawie abonamentów
To nie pierwszy przypadek, gdy UOKiK reaguje na praktyki regulujące abonamenty. Wcześniej Amazon musiał zmienić swoje regulaminy, żeby zapewnić aktywną zgodę na zmianę warunków klientom Prime.
Wszczęto również postępowania dotyczące Vectry (wakacyjne bonusy i klauzule inflacyjne), Polsatu i Discovery (pakiety telewizyjne), a także przedsprzedaży Ubisoftu i platform dystrybucji gier, jak PlayStation Store i Steam.
























Napisz komentarz
Komentarze