Trzy nowoczesne promy ro-pax z Gdańskiej Stoczni Remontowej
Trzy nowoczesne promy budowane w Gdańskiej Stoczni Remontowej to niezwykle interesujące jednostki. Kontrakt na budowę trzech promów ro-pax (do przewożenia zarówno ładunków, jak i pasażerów) podpisano 26 listopada 2021 roku. Odbiorcą statków miała być należąca do Skarbu Państwa spółka Polskie Promy. Wstępnie planowano, że dwa będą pływać w barwach Unity Line – spółki zależnej Polskiej Żeglugi Morskiej, trzeci zaś otrzyma Polska Żegluga Bałtycka. Umowa zawiera też opcję wybudowania jeszcze jednego, czwartego promu.
POLSCA Baltic Ferries. Nowy operator polskich promów
W tzw. międzyczasie sytuacja na rynku żeglugowym zmieniła się – powstał nowy operator, spółka POLSCA Baltic Ferries, który będzie eksploatować polskie promy. Udziałowcami są armatorzy EuroAfrica, Polska Żegluga Morska i Polska Żegluga Bałtycka.
Nazwa nowej spółki doskonale się kojarzy z naszym krajem, zostanie też uwidoczniona w malowaniu na burtach nowych promów. To znany od lat zwyczaj armatorów żeglugi promowej, by ich statki były widoczne z daleka jako swoista reklama linii, wyróżniająca ją dla potencjalnych pasażerów. Pierwsza z jednostek – Jantar Unity – już takie malowanie posiada.
Jantar Unity. Nowoczesność, ekologia i komfort
Pierwszy z serii promów zwodowano w październiku 2023 roku, od tego czasu trwało wyposażanie kadłuba. Statki tego typu należą do skomplikowanych – trzeba zaprojektować i wykonać pomieszczenia dla pasażerów, zapewniające im wygodę oraz komfort, równocześnie przestrzeń ładunkową, z przyczyn ekonomicznych jak najbardziej obszerną, przy tym umożliwiającą szybki załadunek i wyładunek, by do minimum skrócić czas postoju w portach. To wszystko przy wyśrubowanych normach bezpieczeństwa i stateczności.
Każdy prom będzie mógł zabrać na pokład 400 pasażerów, tzw. linia ładunkowa (dla ciągników siodłowych) mieć będzie długość 4100 m, przy długości promu blisko 196 m i szerokości 32 m. Załoga będzie stosunkowo nieliczna, około 50 osób.

Ponadto statki budowane w GSR charakteryzować się będą ekologicznym i nowoczesnym napędem. Próżno szukać tradycyjnych śrub napędowych, zamiast nich statki będą posiadać po dwa pędniki azymutalne napędzane przez 4 silniki na skroplony gaz ziemny z hybrydowym wspomaganiem bateryjnym. Prędkość jednostek dochodzić będzie do 19 węzłów.
Na dziobie zostaną zainstalowane dwa stery strumieniowe, co w przypadku promów i statków pasażerskich jest normą, zapewnia doskonałe własności manewrowe w basenach portowych.
Próby morskie i harmonogram dostaw nowych promów
Prom Jantar Unity przeszedł już próby portowe polegające na sprawdzeniu kadłuba, systemów okrętowych i wyposażenia. Wkrótce wyjdzie w próby morskie, armator powinien odebrać statek na początku przyszłego roku.
Kadłub drugiego promu zwodowano w grudniu 2024 roku, zainstalowano już nadbudówki, trwa wyposażanie wnętrz. Przewidywane przekazanie armatorowi – w roku 2027, rok później do służby powinien zostać wprowadzony trzeci statek z tej serii.
























Napisz komentarz
Komentarze