Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Nowy falochron osłonowy powstanie w porcie w Pucku

Basen Rybacki portu w Pucku zyska ochronę przed nadmiernym falowaniem i dostępem pola lodowego dzięki wybudowaniu nowego falochronu osłonowego. Inwestycja rozpocznie się jeszcze w tym miesiącu, nowy falochron o długości 427 m powinien być gotowy już w roku 2027. Prace będą kosztować blisko 50 mln zł.
port w Pucku
Port w Pucku wkrótce się zmieni

Autor: Konrad Kędzior | pomorskie.eu

Umowa na budowę falochronu w Pucku podpisana

Umowę na budowę nowego falochronu osłonowego dla portu rybackiego w Pucku we wtorek, 9 września podpisał Urząd Morski w Gdyni. Pucki port nie posiada dziś odpowiedniego zabezpieczenia zacumowanych jednostek przed nadmiernym falowaniem, naporem pola lodowego. Ogranicza to dalece funkcjonalność tej infrastruktury. Łącznie z falochronem o długości 427 m powstanie odcinek nowego nabrzeża

Cel budowy nowego falochronu w Pucku

– Głównym celem tego projektu jest osłona portu – wskazywała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Nowy falochron pod względem konstrukcyjnym, technicznym i środowiskowym będzie kompatybilny z otwartą w 2023 roku mariną. Obecnie oba baseny portowe – rybacki i żeglarski, są tylko częściowo osłonięte od falowania. Istniejący pływający falochron wyspowy w niewielkim stopniu zabezpiecza port przed wiatrami zachodnimi. Natomiast nowy falochron da taką ochronę, zarówno od zachodu jak i północy, a także przed lodem. 

Nasze działania mają na celu także poprawę bezpieczeństwa i komfortu pracy rybaków, stąd oprócz samego falochronu, budujemy również nabrzeże, slip do wodowania jednostek oraz pirs pod bramownicę portową. Powstanie także plac manewrowy, na którym zlokalizowane będą taca pod ruszt do suszenia sieci i taca do mycia kadłubów jednostek rybackich.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska / dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni

podpisanie umowy na budowę falochronu osłonowego w porcie w Pucku
(fot. Robert Rozmus | Zawsze Pomorze)

Zakres inwestycji. Co powstanie w porcie w Pucku?

Co złoży się na całość tej inwestycji hydrotechnicznej?

  • Falochron osłonowy o konstrukcji mieszanej (nabrzeże z parapetem oraz narzut ochronny z kamienia naturalnego) o łącznej długości 427,2 m.
  • Tor podejściowy wraz z oznakowaniem nawigacyjnym.
  • Nabrzeże Południowe (odcinek wysoki, odcinek niski) o łącznej długości 100,7 m.
  • Slip do wodowania małych jednostek.
  • Pirs pod bramownicę portową.
  • Kierownica wejściowa.
  • Taca do mycia małych jednostek.
  • Taca pod ruszt do suszenia sieci.
  • Plac postojowy.
  • Instalacje: wodociągowa, sanitarna, elektryczna oraz kanalizacji deszczowej.

Wykonawcą inwestycji będzie firma Strabag, która zrealizowała już wiele prac hydrotechnicznych na polskim Wybrzeżu, m.in.: nabrzeże Oliwskie w Porcie Gdańsk, nabrzeże Włoskie w Porcie Gdynia, port jachtowy w Łebie, falochron zabezpieczający ujście przetoki jeziora Jamno, bazę lodołamaczy w Szczecinie, modernizację portu rybackiego w Świnoujściu. 

Znaczenie inwestycji dla Pucka i regionu

– To miejsce ma szczególne znaczenie historyczne – to właśnie tutaj, 105 lat temu, odbyły się zaślubiny Polski z morzem, które zapoczątkowały rozwój naszej gospodarki morskiej – stwierdził Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury podczas uroczystości podpisania umowy. – Dziś kontynuujemy tę tradycję, realizując inwestycje wzmacniające potencjał portów. 

Nowa inwestycja jest niezwykle istotna dla funkcjonowania mniejszych, regionalnych portów i wyraźnie pokazuje, że przeznaczamy na ich rozwój znaczące środki. Jestem przekonany, że budowa falochronu oraz realizacja pozostałych zadań w ramach tej umowy poprawią warunki pracy rybaków, przyczynią się do rozwoju portu i miasta, a także wzmocnią całą tę część polskiego Wybrzeża.

Arkadiusz Marchewka / wiceminister infrastruktury

Prace hydrotechniczne i ochrona środowiska

W ramach całego przedsięwzięcia wykonane zostaną też roboty czerpalne70 procent pozyskanego materiału będzie wykorzystane do wzmocnienia brzegu morskiego. Prace refulacyjne będą realizowane poza okresem od 15 czerwca do 15 sierpnia, kiedy polskie Wybrzeże cieszy się największym zainteresowaniem turystów. 

Port morski w czasie trwania robót będzie pracować w normalnym trybie. Wykonawca został zobowiązany do stałego monitoringu geodezyjnego, nadzoru archeologicznego i przyrodniczego.

Bezpieczeństwo i monitoring podczas budowy falochronu

Cały teren pod przyszły falochron zostanie przed rozpoczęciem inwestycji zbadany pod kątem zalegania obiektów ferromagnetycznych oraz groźnych pozostałości wojennych, m.in. niewybuchów. 

Nowy falochron ma powstać w czasie 36 miesięcy, lecz realne jest skrócenie tego terminu, tak, by konstrukcja była gotowa już w roku 2027. Nakłady na budowę zostaną wyasygnowane w całości z budżetu państwa.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

a może Marynarka? 10.09.2025 12:17
Wróci do kolebki?

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama
Reklama