To jedno z największych przedsięwzięć tego typu w Polsce, które nie tylko przyczyni się do rozwoju infrastruktury w mieście, ale też poprawi jakość życia mieszkańców. Podpisanie umowy miało miejsce 9 października w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. W wydarzeniu wzięła udział m.in. prezydent Aleksandra Dulkiewicz oraz przedstawiciel partnera prywatnego – Mariusz Poławski, wiceprezes firmy Develia S.A.
Prezydent Dulkiewicz mówiła, że ten projekt powstał w dialogu z lokalną społecznością.
- Dzisiejsza umowa dla Nowego Portu i części Brzeźna, warta ponad 1,3 miliarda złotych, to inwestycja, która realnie odmieni te dzielnice i przywróci im blask. To przedsięwzięcie porównywalne skalą do jednej czwartej rocznego budżetu Gdańska - stwierdziła Aleksandra Dulkiewicz.
Co powstanie w Nowym Porcie i Brzeźnie w ramach tych inwestycji?
- Zielony Basen przy ul. Krasickiego i Gałczyńskiego – inwestycja o wartości ponad 46 mln zł, planowane zakończenie do końca 2027 r.
- Zielony bulwar „Zielona Wyzwolenia” – nowa przestrzeń rekreacyjna i spacerowa, łącząca funkcje komunikacyjne i wypoczynkowe.
- Żłobek przy ul. Mylnej – nowoczesna placówka dla najmłodszych gdańszczan, planowane otwarcie w 2029 roku.
- Mieszkania i lokale usługowe dla Gdańskich Nieruchomości – 55 zmodernizowanych oraz 31 nowych lokali.
- Park rekreacyjny na Szańcu Zachodnim – miejsce integracji, rekreacji i edukacji historycznej.

Podpisana umowa polega na tym, że partner prywatny sfinansuje realizację inwestycji publicznych w zamian za możliwość zagospodarowania wybranych terenów miejskich zgodnie z obowiązującym planem miejscowym. To model współpracy, który pozwala miastu realizować ważne cele publiczne bez obciążania budżetu, zachowując kontrolę nad kierunkiem rozwoju dzielnicy.
Nowy Port 2030+
Partnerstwo publiczno-prywatne „Nowy Port 2030+” to efekt kilkuletniego dialogu z mieszkańcami. Od 2019 roku miasto prowadziło warsztaty, konsultacje i spotkania, w których mieszkańcy wskazywali najważniejsze potrzeby i pomysły na rozwój swojej dzielnicy.
Ponad 58% uczestników badań opinii poparło realizację inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego
.
- Przygotowania do podpisania umowy trwały kilka lat – od analiz rozpoczętych w 2022 r., przez dialog konkurencyjny z czterema kandydatami, aż po wybór partnera prywatnego. Proces był transparentny, oparty na merytorycznych kryteriach i zgodny z zasadami dialogu publicznego - mówią przedstawiciele gdańskich władz.
Mariusz Poławski, wiceprezes Develii mówi, że firma jako partner prywatny w PPP Nowy Port 2030+ zrealizuje cele publiczne, wskazane przez miasto i mieszkańców, a w zamian – zgodnie z miejscowym planem - zagospodarują tereny komercyjne, tworząc spójną przestrzeń miejską.
- Nowa zabudowa będzie respektować historię i charakter Nowego Portu, porządkując układ urbanistyczny i przywracając dzielnicy nadmorski, miejski rytm - dodaje Mariusz Poławski.
























Napisz komentarz
Komentarze