Przebieg i funkcje nowej ulicy „Torowej” w Sopocie
Ulica „Torowa”, bo tak brzmi jej robocza nazwa w sopockim urzędzie, będzie biegła równolegle do alei Niepodległości.
- Połączy ulice Jana z Kolna i 3 Maja.
Jej zadaniem będzie poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego – pieszych, kierowców i rowerzystów. Ma też umożliwić sprawniejsze przemieszczanie się, czyli usprawnić płynność ruchu oraz skrócić czas dojazdu.
Ta część miasta zmienia się i wymaga inwestycji, a także połączenia drogowego, które odciąży nieco al. Niepodległości. Powstaną tam infrastruktura drogowa zupełnie nowej jakości, a także duży parking. Analizujemy również kwestie związane z transportem publicznym i chcielibyśmy, by linie kończące bieg na pętli Reja dojeżdżały tutaj, co zapewni lepszą komunikację z SKM.
Magdalena Czarzyńska-Jachim / prezydentka Sopotu
Nowoczesny węzeł integracyjny i parking w Sopocie
Oprócz nowej drogi, wybudowany zostanie również węzeł integracyjny o powierzchni 8 tys. m2, który ułatwi przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu komunikacji publicznej. Ponadto powstaną: sześć przejść dla pieszych, chodniki po obu stronach ulicy i miejsca odpoczynku, zgodne ze standardami dostępności.
Łatwiej będzie się przesiąść z autobusu czy trolejbusu do kolejki SKM. Podobne rozwiązanie mamy w Kamiennym Potoku. Powstaną 84 miejsca parkingowe, 4 miejsca dla autokarów, 5 dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami, wiaty rowerowa i autobusowa, a do tego 600 metrów nowej drogi pod roboczą nazwą ul. „Torowa”.
Michał Banacki / wiceprezydent Sopotu
Współpraca z inwestorem prywatnym i koszty budowy
Inwestycja realizowana jest we współpracy z prywatnym inwestorem, który w jej rejonie planuje budowę osiedli mieszkaniowych.
Szacunkowy koszt budowy nowej drogi wraz z rondem i kosztami odszkodowawczymi to 19,6 mln zł. Inwestor prywatny – Projekt Jana z Kolna – pokryje 12,1 mln zł, a Sopot – 7,5 mln zł. Kilkanaście milionów złotych dodatkowo będzie kosztować budowa węzła integracyjnego.
Etapy realizacji inwestycji „Torowa” w Sopocie
– Planujemy rozpocząć prace w marcu przyszłego roku, na początek od strony ulicy 3 Maja. W pierwszej kolejności będzie to budowa wszystkich sieci podziemnych: kanalizacji deszczowej i sanitarnej, oświetlenia itd., ze szczególnym uwzględnieniem retencji wód opadowych i powierzchni zielonych. Warto wspomnieć, że w rejonie parkingu dosadzimy ponad 30 drzew – mówi Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie.
Realizacja inwestycji przebiegać będzie w czterech etapach.
- Etap 1 – budowa drogi na odcinku 300 m, od strony ulicy 3 Maja. Realizacja: III-IX 2026 roku.
- Etap 2 – budowa drogi na odcinku 300 m, kontynuacja w kierunku ulicy Jana z Kolna, realizacja: III-IX 2026 roku (150 m) i VIII-XI 2027 roku (pozostałych 150 m).
- Etap 3 – budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Torowej i Jana z Kolna, realizacja: IV-XI 2027 roku.
- Etap 4 – budowa węzła integracyjnego, realizacja: VI-XII 2026 roku.
Planowany termin zakończenia inwestycji to jesień 2027 roku.

























Napisz komentarz
Komentarze