To osiągnięcia, które czynią tę stocznię jedną z nielicznych w Europie zdolnych do realizacji tak różnorodnych i zaawansowanych technologicznie projektów. W najbliższych latach liczba innowacyjnych promów zbudowanych w Remontowa Shipbuilding S.A znacząco się zwiększy, bowiem 24 września odbyła się uroczystość cięcia blach do budowy pierwszej z serii siedmiu nowoczesnych jednostek pasażersko-samochodowych dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).
To największe w historii tej stoczni zlecenie na budowę serii statków pasażerskich – zarówno pod względem liczby jednostek, jak i wartości kontraktu. Umowa ze szkockim armatorem podpisana została 28 marca 2025 roku. Oferta polskiej stoczni otrzymała najwyższą ocenę w oparciu o kryteria jakości i ceny, pokonując konkurencję z innych krajów europejskich.
CZYTAJ TEŻ: Remontowa Shipbuilding S.A. potwierdziła swoją mocną pozycję na europejskim rynku
Nowe jednostki powstaną w ramach programu Small Vessel Replacement Programme (SVRP), którego celem jest wymiana wysłużonych promów kursujących na zachodnim wybrzeżu Szkocji. Program ma poprawić jakość transportu morskiego oraz znacząco zredukować emisję szkodliwych związków do atmosfery.
Budowany prom będzie idealnie wpisywał się w te „ekologiczne ramy”. Będzie wyposażony w zaawansowany napęd elektryczny oparty na litowo-jonowych bateriach o pojemności około 5,7 MWh. Cztery pędniki azymutalne zasilane będą podczas normalnej operacji wyłącznie z baterii, co umożliwi całodzienną pracę w trybie elektrycznym. Rozwiązanie to drastycznie ograniczy emisję dwutlenku węgla i hałasu, podnosząc jednocześnie komfort podróżnych. Wszystkie budowane jednostki będą spełniać wymagania najbardziej rygorystycznych norm środowiskowych, w tym prestiżową notację Lloyd’s Register ECO, co wpisuje się w światowe trendy dekarbonizacji transportu morskiego.
Projekt powstaje we współpracy norweskiego biura projektowego LMG Marin z zespołem Remontowa Marine Design & Consulting, należącym do grupy Remontowa Holding.
Pierwsze promy mają 49,9 m długości i 12,48 m szerokości. Jednostki będą mogły zabrać na pokład od 150 do 250 pasażerów oraz pięcioosobową załogę. Pokład samochodowy pomieści od 16 do 24 samochodów osobowych oraz dwa pojazdy ciężarowe. Prędkość eksploatacyjna wyniesie 9 węzłów przy zanurzeniu konstrukcyjnym 2,1 metra. Promy będą obsługiwały dziewięć połączeń promowych zlokalizowanych na zachodnim wybrzeżu Szkocji w regionie Clyde & Hebrides.
Użytkownikiem promów będzie Caledonian MacBrayne Ltd (CalMac) – firma, której tradycje sięgają niemal 200 lat. W 2006 roku została ona podzielona na spółkę operatorską CalMac oraz Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL), która jest właścicielem statków oraz infrastruktury lądowej. CalMac Ferries Ltd czarteruje flotę od CMAL i utrzymuje połączenia na różnych trasach w zachodniej Szkocji. Przypomnijmy jeszcze, że w latach 2005 – 2011 stocznia Remontowa Shipbuilding zbudowała i przekazała armatorowi CMAL trzy duże promy – Bute, Argyle i Finlaggan, obsługujące ruch pasażersko – samochodowy pomiędzy Glasgow i innymi głównymi miastami zachodniego wybrzeża Szkocji, a wyspami z archipelagu Hybrydów Zachodnich.
Przekazanie pierwszej jednostki do eksploatacji w ramach nowego kontraktu planowane jest na trzeci kwartał 2027 roku. Dla stoczni Remontowa Shipbuilding kontrakt oznacza kontynuację rozwoju kompetencji w obszarze budowy promów elektrycznych i hybrydowych, co wzmacnia jej pozycję na europejskim i globalnym rynku stoczniowym.
Remontowa Shipbuilding S.A. startuje w kolejnych przetargach armatora CMAL
Szkocki armator Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL) prowadzi złożony program modernizacji floty, który obejmuje równoległe przetargi na różne typy jednostek, mające na celu zwiększenie niezawodności i zdolności operacyjnych sieci połączeń w Szkocji.
Po wielkim sukcesie, jakim jest wybór stoczni Remontowa Shipbuilding do realizacji projektu budowy siedmiu nowych promów elektrycznych w ramach Small Vessel Replacement Programme (SVRP) – Phase 1, nadchodzą kolejne zamówienia do zdobycia. Dotyczą one zarówno większej jednostki w miejsce wysłużonego promu Lord of the Isles, jak i drugiej fazy SVRP.
Wciąż pływający prom Lord of the Isles do eksploatacji wszedł w 1989 roku. Mierzy 85 m długości i może przewozić maksymalnie 506 osób, a na otwartym (w części rufowej) pokładzie samochodowym do 56 samochodów. Na jednym pokładzie znajdują się salony, kawiarnia, bar i sklep, a na pokładzie powyżej salon widokowy.
























Napisz komentarz
Komentarze