Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Pociąg na Hel w końcu przyspieszy! PKP PLK szykuje wielką zmianę

Koniec z wakacyjnym koszmarem przepełnionych pociągów na Półwyspie Helskim? PKP PLK właśnie ogłosiło przetarg, który może zmienić oblicze podróżowania nad Bałtyk. To nie science fiction - mijanki w Chałupach i Helu-Borze, nowe perony we Władysławowie i krótszy czas dojazdu do końca półwyspu. Sprawdzamy, co dokładnie czeka nas na linii Reda-Hel i kiedy będziemy mogli przesiąść się z korków do wygodnego pociągu.
Pociąg na Hel w końcu przyspieszy! PKP PLK szykuje wielką zmianę
PKP PLK szykuje modernizację linii Reda–Hel. Nowe mijanki, perony i krótszy czas podróży. Koniec z tłokiem w pociągach na Hel!

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Jednotorowy koszmar wreszcie się skończy?

Każdy, kto choć raz próbował w szczycie sezonu dostać się pociągiem na Hel, doskonale wie, o czym mowa. Zapchane po brzegi wagony, ludzie stojący w przejściach, brak miejsc siedzących i niemożność wyjścia z pociągu, bo... fizycznie nie da się przecisnąć przez tłum. Wszystko przez jednotorową linię kolejową nr 213, która od lat nie radzi sobie z lawiną turystów rzucających się latem nad morze.

Ale teraz wreszcie coś się ruszyło. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu poprawy przepustowości na linii nr 213 Reda - Hel, co oznacza początek długo wyczekiwanych zmian. To część „Paktu Kolejowego dla Pomorza" podpisanego w 2024 roku przez Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i PKP.

CZYTAJ TAKŻE: Helski cypel na liście UNESCO? Chcą tego mieszkańcy Helu! I zrobili pierwszy krok

Co PKP chce zbudować na Półwyspie Helskim?

Plan jest konkretny i - co najważniejsze - już oficjalny. W planach są mijanki Hel Bór oraz Chałupy, poszerzenie peronu nr 1 i budowa nowego peronu nr 2 na stacji Władysławowo, a także budowa drugiego toru na odcinku Władysławowo - Władysławowo Port.

Dla tych, którzy nie żyją koleją na co dzień: mijanki to specjalne odcinki toru, które pozwalają pociągom na mijanie się na jednotorowej trasie. Dzięki nim można uruchomić znacznie więcej składów bez tworzenia kolejkowych korków.

Co więcej, we współpracy z samorządem planowana jest budowa przejścia podziemnego pod torami na stacji Władysławowo, które połączy budynek dworca kolejowego po stronie wschodniej z budowanym dworcem PKS po stronie zachodniej. To ułatwi życie zarówno turystom, jak i mieszkańcom, którzy nie będą musieli lawirować między peronami.

Szybciej do Trójmiasta i wygodniej nad Bałtyk

Realizacja zadania docelowo poprawi dostęp do kolei dla mieszkańców północnych Kaszub Mierzei Helskiej oraz skomunikowanie z Trójmiastem i resztą kraju, a także stworzy nowe możliwości dojazdu turystów. A co najlepsze – planowane jest skrócenie czasu podróży z Gdyni czy Gdańska na Hel.

Obecnie przepustowość linii jest tak niska, że w sezonie turystycznym kolej przegrywa z... korkami na drodze. Tak, dobrze czytacie - mimo że stanie w wakacyjnym zatorze na DK216 przez Władysławowo to krajowy sport ekstremalny, wielu turystów woli to ryzyko niż przepełnione składy, z których nie można wysiadać.

Kiedy ruszymy na Hel nowymi torami?

Tutaj mamy mniej optymistyczne wieści... Dokumentacja projektowa zostanie opracowana w latach 2026–2028 ze środków własnych PKP PLK. Prace budowlane zostaną zrealizowane w ramach odrębnego zadania, po zapewnieniu źródeł finansowania.

Innymi słowy: najpierw trzeba zaprojektować, potem znaleźć pieniądze na budowę. Realnie patrząc, na nowe mijanki i perony poczekamy jeszcze kilka lat. Ale to pierwszy realny krok ku zmianie. Przetarg jest ogłoszony, dokumenty lądują na biurkach projektantów, a całość wpisuje się w szerszy plan rozwoju kolei na Pomorzu.

A Ty, co o tym sądzisz? Czy droga kolejowa na Hel ma szansę stać się prawdziwą alternatywą dla samochodu? A może masz wspomnienia z podróży w przepełnionym składzie latem? Podziel się w komentarzach!

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

a gdzie eko??! 10.11.2025 12:09
Z elektryfikacją nadal nie potrafi PLK sobie poradzić? Hel powinien zostać zamknięty dla ruchu kołowego, komunikację powinno zapewniać wahadło kolejowe Władysławowo-Hel... Takt 15 minut. Poza tym, czy Hel jest z gumy?

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama