Reklama E-prenumerata Zawsze Pomorze na rok z rabatem 30%
Reklama Przygody Remusa rycerz kaszubski
Reklama

Koniec z tradycyjnymi papierowymi biletami w SKM. Co to oznacza dla pasażerów?

Od nowego roku nie będzie już w sprzedaży tradycyjnych jednorazowych papierowych biletów, kasowanych w kasownikach dla pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. PKP SKM argumentuje tę decyzję kilkoma powodami, a przeciwnicy takiego rozwiązania mówią wprost o absurdzie i zmuszaniu pasażerów do Fali.
Koniec z tradycyjnymi papierowymi biletami w SKM. Co to oznacza dla pasażerów?
Od 1 stycznia 2026 PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście nie będzie sprzedawać biletów jednorazowych do kasowników. Ci, którzy mają już takie bilety lub kupią je do końca tego roku, będą mogli z nich korzystać do połowy grudnia 2026 roku

Autor: Mirosław Pieślak | PKP SKM

SKM rezygnuje z biletów papierowych

Od 1 stycznia 2026 PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście nie będzie sprzedawać biletów jednorazowych do kasowników (nie dotyczy Biletów Metropolitalnych). Skąd ta decyzja? SKM tłumaczy, że dzięki takiemu rozwiązaniu będzie mniej problemów i niejasności, zyska na tym środowisko, no i taki jest też trend.

- Jednorazowe bilety kartkowe są częstym powodem reklamacji, np. gdy nie zostały skasowane. Dostosowujemy się do standardów pozostałych pasażerskich przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w województwie pomorskim, którzy od lat nie stosują już biletów kartkowych do kasowników - argumentuje PKP SKM Trójmiasto. - Pasażerowie coraz chętniej też wybierają bilety elektroniczne, bo można je kupić wygodnie i szybko w aplikacjach mobilnych, na stronie internetowej oraz poprzez automaty biletowe i walidatory. Rezygnacja z części papierowych biletów to mniej odpadów i więcej drzew i dzięki temu razem chronimy naturę – argumentuje PKP SKM Trójmiasto.

Przewoźnik informuje, że bilety można kupować wygodnie na kilka sposobów:

  • w aplikacjach mobilnych: Jakdojade, Bilkom, SkyCash, Koleo, System Fala
  • przez strony internetowe: bilety.skm.pkp.pl, bilkom.pl, koleo.pl, systemfala.pl
  • w kasach biletowych poprzez walidatory Systemu Fala
  • w automatach biletowych
  • w pociągu: u kierownika pociągu lub kontrolera biletów (osoby które ukończyły 60 lat, nie muszą uiszczać dopłaty za wydanie biletu w pociągu, a w pociągach Polregio bez dopłaty bilet kupią osoby po 70 roku życia).

Radni Prawa i Sprawiedliwości krytykują pomysł

Gdańscy radni Prawa i Sprawiedliwości krytykują decyzję PKP SKM, wskazując na ograniczenie dostępu do transportu dla seniorów

- Cieszymy się, że nowe pociągi pojawiają się na liniach kolejowych Pomorza i że standard w tej kwestii się poprawia. Ale jeśli chcemy zachęcać ludzi do transportu zbiorowego to musimy zwiększać dostępność i ułatwiać korzystanie. Wycofywanie możliwości zakupu tradycyjnego papierowego biletu to ograniczanie możliwości korzystania z transportu zbiorowego zwłaszcza osobom starszym, które nie korzystają z biletów w telefonach i nie kupują biletów w Fali czy w innych systemach. Docelowo wszystko robione jest po to, by komunikację – nie tylko w Gdańsku, ale i w całym Trójmieście - oprzeć tylko na systemie Fala – nie ma wątpliwości radny PiS Przemysław Majewski.

Jego klubowy kolega Andrzej Skiba dodaje, że „system Fala wciąż nawala i trzeba z niego zrezygnować i się wycofać”. 

- A my mamy taką o to absurdalną sytuację, że władze Gdańska oraz województwa chcą swoimi decyzjami zmuszać ludzi do korzystania z tego systemu. W tym wszystkim powinno przecież chodzić o interes pasażerów, a kolejne działania władz wykluczają tysiące użytkowników transportu zbiorowego. Dlaczego chce się odbierać ludziom możliwość zakupu biletu takiego, jaki im się podoba? Aplikacje czasami nawalają i wtedy bilet papierowy, który jest przecież dobrowolny, a nie przymusowy, jest pewnego rodzaju bezpieczeństwem. No ale zdaniem władz te małe bilety, które można, ale nie trzeba przecież kupować, są zagrożeniem dla ekologii. Więcej szkody dla środowiska robią urzędnicze absurdy drukowane na tysiącach stron – komentuje radny Skiba. 

Urząd Marszałkowski: Nie będzie żadnego monopolu

W Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku pzekonują, że obaj przewoźnicy realizujący przewozy na zlecenie Województwa Pomorskiego sprzedają bilety Taryfy Pomorskiej - wzajemnie przez nich honorowane - przez praktycznie wszystkie dostępne w Polsce kanały sprzedaży internetowej biletów kolejowych i województwo pomorskie nie planuje ograniczania liczby kanałów sprzedaży biletów kolejowych w ramach tej taryfy, a także nie planuje wprowadzania monopolu któregokolwiek systemu. 

- Wokół decyzji Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście o wycofaniu papierowych biletów do kasowników narosło wiele niedopowiedzeń, a nawet nieprawdziwych informacji. Wielu komentatorów w mediach oraz lokalnych polityków zarzuca spółce PKP SKM Trójmiasto, ale także samorządowi województwa, który jest mniejszościowym udziałowcem w kolejowej spółce, wykluczenie czy nawet dyskryminowanie seniorów. Przedstawiane są opinie, że brak biletów do kasowników całkowicie wykluczy możliwość zakupu tradycyjnych biletów i zostaną jedynie metody elektroniczne. Nie jest to jednak prawda – informuje po konferencji radnych PiS Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.

ZOBACZ TAKŻE: Dwa nowoczesne pociągi SKM ruszyły na trasę. W tym roku będzie ich jeszcze osiem

Z przesłanych mediom informacji wynika, że bilety tzw. kartonikowe sprzedawane w celu ręcznego kasowania są coraz mniej popularnym kanałem sprzedaży w ramach systemu biletowego Taryfy Pomorskiej i z roku na rok ich udział w łącznej sprzedaży spada (w 2017 roku sprzedaż biletów kartkowych stanowiła ok. 30 proc., w 2024 było było to już niecałe 10 proc.).

– Chcę mocno podkreślić. Nie planujemy żadnego ograniczenia kanałów sprzedaży biletów. Nie będzie żadnego monopolu jednego systemu – zapewnia Michał Tusk, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury UMWP.

Bilety papierowe będą ważne jeszcze przez rok

Wyjaśnijmy tylko, że ci, którzy mają już zakupione bilety papierowe lub kupią je do końca tego roku, będą mogli z nich korzystać do połowy grudnia 2026 roku.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

wolność i demokracja... 19.11.2025 22:38
Tak jak my, urzędnicy, to rozumiemy...

"Nie będzie żadnego monopolu jednego systemu" 19.11.2025 22:37
Oczywiście, że nie będzie... On po prostu już jest. I to od dłuższego czasu, ponieważ samorządowe spółki komunikacyjne ograniczają możliwości zakupu biletów. Jaskrawym przykładem jest blokowanie użycia gotówki w biletomatach oraz anulowanie usługi na karcie mieszkańca... Żadnego wymuszenia w tym nie było!

"Co to oznacza dla pasażerów? " 19.11.2025 21:01
Kłopoty i brak wyboru.

ReklamaPrzygody Remusa rycerz kaszubski
ReklamaNewsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Reklama