Spotkanie Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Metropolitalnej Opery Bałtyckiej
Zwołane przez Zbigniewa Canowieckiego, prezydenta Pracodawców Pomorza, inicjatora Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Metropolitalnej Opery Bałtyckiej spotkanie w poniedziałek, 24 listopada zainaugurowało konsultacje społeczne związane z budową nowej opery w Gdańsku.
W otwartym posiedzeniu Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Metropolitalnej Opery Bałtyckiej, które miało miejsce we foyer gdańskiej opery, wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych, środowisk ekonomiczno-biznesowego i artystyczno-naukowego, parlamentarzyści oraz media.

Spotkanie połączone zostało z dyskusją na temat funkcjonowania nowego budynku opery, który powstanie przy placu Zebrań Ludowych w Gdańsku.
List intencyjny i termin otwarcia nowej opery w Gdańsku
Przypomnijmy, list intencyjny w sprawie lokalizacji nowej opery został podpisany w lipcu tego roku przez prezydent Gdańska Aleksandrę Dulkiewicz oraz marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka.
- Otwarcie Metropolitalnej Opery Bałtyckiej planowane jest na 2032 rok.
Trudna droga do nowej opery w Gdańsku
Inicjator Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Metropolitalnej Opery Bałtyckiej Zbigniew Canowiecki na wstępie przypomniał, że trudna walka o nowy budynek opery trwa od blisko dekady. Podziękował też tym, którzy od początku poparli tę ideę i dołączyli do powołanego komitetu budowy opery. Zaznaczył, że wśród nowo przybyłych jest wiele znanych nazwisk, tak naukowców, jak i artystów.
Odczytał również wystosowane przez komitet stanowisko, które zostało przekazane na ręce premiera.
Niezbędne jest aktywne zaangażowanie organizacyjne i finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako organu współprowadzącego Operę Bałtycką – resort kultury został zobowiązany do analizy przedstawionego postulatu. Niech nikt nie liczy na to, że tym razem odpuścimy. Nawet, gdybyśmy mieli ogłosić strajk głodowy...
Zbigniew Canowiecki / prezydent Pracodawców Pomorza, inicjator Społecznego Komitetu Wsparcia Budowy Metropolitalnej Opery Bałtyckiej
Warunki funkcjonowania obecnej Opery Bałtyckiej
Głos zabrał gospodarz miejsca, w którym odbyła się debata, dyrektor Opery Bałtyckiej Romuald-Wicza Pokojski. Na wstępie podziękował Zbigniewowi Canowieckiemu za determinację i zaangażowanie.
– Dzięki takim osobom możemy w ogóle mówić o jakimkolwiek planowaniu budowy Opery Bałtyckiej – oznajmił. – Dzięki takim osobom, jak marszałek województwa, możemy w ogóle myśleć, że to może stać się realne.
Zaznaczając trudne warunki, w jakich instytucja funkcjonuje już od lat, podsumował:
Wkładać kolejne miliony w obecny budynek? Do kiedy? Stoimy przed perspektywą: albo region będzie miał operę z prawdziwego zdarzenia, albo opera będzie w tym regionie wspomnieniem. Społeczność tego regionu podejmie tę decyzję.
Romuald-Wicza Pokojski / dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Dyrektor Opery Bałtyckiej podziękował wszystkim zgromadzonym za wolę pracy i współpracy przy tym ważnym, przełomowym dla miasta i regionu projekcie. Pokłonił się też wszystkim oddanym idei, zwłaszcza artystom, przede wszystkim Tomaszowi Koniecznemu, twórcy Baltic Opera Festival. Za sprawą bezpośredniego łącza internetowego ten znany śpiewak przebywający w tym czasie w Metropolitan Opera w Nowym Jorku zapewnił o swoim wsparciu i zadeklarował kontynuowanie pomocy.
Jak wyobrażamy sobie nową Metropolitalną Operę Bałtycką?
Poniedziałkowe spotkanie to też pytanie, jak sobie wyobrażamy nową gdańską operę. Sylwetki najbardziej znanych budynków operowych na świecie, ich funkcjonalność pokazał pisarz i filozof Jan Grzanka w prezentacji „Elegancja, prestiż, kultura”.
Założenia funkcjonalne nowej opery w Gdańsku
Przedstawiono też wytyczne, jakie zostały przygotowane dla projektanta, który opracuje program funkcjonalno-użytkowy inwestycji.
Marszałek województwa pomorskiego wyasygnował fundusze na to, żeby rozpocząć proces realizacji pierwszego etapu projektu. Wśród wytycznych funkcjonalnych typowanych przez zespół opery są m.in.:
- duża scena z widownią na 1200 miejsc dedykowana spektaklom operowym i koncertom,
- także wielofunkcyjna sala kameralna dla spektakli, ale i innych działań dla środowiska artystycznego oraz biznesowego regionu,
- wreszcie amfiteatr, który posłużyłby kontynuacji tradycji widowisk plenerowych na placu Zebrań Ludowych,
- oraz taras widokowy.
Dostępność różnorakich funkcji i przestrzeni, także usługowych, konferencyjnych, ma sprawić, że nowa siedziba Opery Bałtyckiej miałaby stać się miejscem nowoczesnym, twórczym i dla kolejnych pokoleń.
Projekt wybitny i ikoniczny. Wizja Mieczysława Struka
Przybyły na spotkanie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk na wstępie przypomniał znaczące dla regionu inwestycje, które udało się w ostatnich latach sfinalizować:
- Europejskie Centrum Solidarności,
- Teatr Szekspirowski,
- także remont Teatru Wybrzeże.
Mam przekonanie, że w takim mieście, które nie tylko deklaruje, ale które jest identyfikowane jako uznane miejsce do życia, do którego ludzie przyjeżdżają z różnych stron Polski i Europy, a nawet świata, obiekt, jakim jest przyszła Opera Bałtycka, a nawet szerzej – Centrum Muzyczne z teatrem operowym, musi mieć ikoniczny charakter. Niezależnie od kosztów, jakie będzie ten projekt generować, jest potrzebny projekt wybitny.
Mieczysław Struk / marszałek województwa pomorskiego
Podkreślił, że sfinansowanie tak wielkiego projektu nie jest możliwe tylko siłami województwa pomorskiego.
– Nie stać nas na to, by zrealizować maleńki obiekt, który nie będzie oddziaływać na wyobraźnię, który nie będzie budził poczucia identyfikacji z miejscem i dumy narodowej – mówił.
Międzynarodowy konkurs na projekt nowej opery
Marszałek Struk poruszył też zasygnalizowany w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego temat międzynarodowego konkursu na projekt opery, konkursu dedykowanego wąskiej grupie pracowni architektonicznych.
– Jestem przekonany, że nadszedł czas dla opery. Nam się taki obiekt wielki, ikoniczny należy – oświadczył, podkreślając jednocześnie, że przekonanie o potrzebie takiego obiektu, poczucie z nim identyfikacji trzeba budować w całym regionie.
By każdy mieszkaniec Pomorza był dumny, że taki obiekt powstanie w stolicy województwa pomorskiego.
Panel dyskusyjny: funkcje, architektura, finansowanie
Spotkanie zakończył panel dyskusyjny dotyczący budowy nowej siedziby gdańskiej opery, jej funkcji i funkcjonalności. Poruszono kwestie zaprojektowania budynku oraz źródeł finansowania tej inwestycji.

























Napisz komentarz
Komentarze