Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza
Reklama

Miniaturowy parowóz Atlantic ponownie ruszył na tor w Kościerzynie

Nawet ten kto pamięta buchające gorącą parą, ogromne czarne parowozy ciągnące pociągi osobowe i towarowe jeszcze pod koniec poprzedniego stulecia, z trudem będzie mógł wyobrazić sobie w pełni sprawny, działający na zasadzie wykorzystania energii pary wodnej, miniaturowy parowóz o długości niewiele przekraczającej metr. Tymczasem taki parowóz istnieje, znajduje się w zbiorach Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Mało tego, parowóz Atlantic został wyprodukowany w 1914 roku i dzięki poddaniu naprawie głównej przywrócony do sprawności! Można było nie tylko obejrzeć ten unikalny pojazd ale odbyć przejażdżkę wagonikami ciągnącymi przez tę lokomotywkę.
(fot. Robert Rozmus | Zawsze Pomorze)

Skąd pomysł budowania miniaturowych parowozów? Jak podaje kościerskie Muzeum Kolejnictwa, w szczytowym okresie rozwoju kolei powstawały też tzw. kolejki lilipucie przeznaczone do przejazdów rekreacyjnych. Jednym z producentów takiego taboru była firma Bassett-Lowke z Northampton, która wyprodukowała też parowóz Atlantic znajdujący się w zbiorach muzeum. Pochodzi z 1914 roku, jest to więc unikalny zabytek techniki.

Mimo lilipucich rozmiarów parowozy takie posiadały wszystkie ważniejsze cechy pełnowymiarowych odpowiedników. Parowóz Atlantic jeszcze kilkanaście lat temu był w ruchu, lecz już wtedy wymagał remontu. Muzeum podjęło decyzję o wykonaniu naprawy głównej lokomotywki, przeprowadzonej dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Wspieranie Działań Muzealnych 2022. Według informacji Muzeum, do przeprowadzenia konserwacji zdemontowano kocioł parowy z tzw. ostoi czyli podwozia, następnie zdjęto jego otulinę i wyjęto ze środka szereg rur płomieniowych odprowadzających ciepło do wody. Z powodu panującego w kotle wysokiego ciśnienia, wszelkie prace naprawcze były obwarowane szczegółowymi przepisami, a tym samym musiały być wykonane w profesjonalnym warsztacie.

Dzięki przywróceniu pełnej sprawności parowozu było możliwe jego ponowne uruchomienie i zaprezentowanie odwiedzającym Muzeum Kolejnictwa. Łącznie z przejażdżką wagonikami ciągniętymi przez Atlantic. Budowano też makietę z klocków Lego, można było przejechać się normalnotorową drezyną i oczywiście obejrzeć wszystkie eksponaty zgromadzone w kościerskim muzeum.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama