Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

1832 statki i 41 mln ton towarów. Gdański port idzie na rekord!

W pierwszej połowie tego roku do Portu Gdańsk zawinęło ponad 1800 statków. To daje mu pierwsze miejsce wśród portów kontenerowych, drugie w przeładunkach na całym Bałtyku i ósme w rankingu portów europejskich!
Port Gdańsk
Port Gdańsk jest na 8. miejscu w rankingu portów europejskich, wyprzedzając porty w Marsylii, Barcelonie czy Walencji

Autor: Port Gdańsk

Port Gdańsk idzie na rekord! Przeładowano ponad 41 mln ton towarów

  • 41,2 mln ton towarów przeładowano na nabrzeżach Portu Gdańsk w pierwszym półroczu tego roku.
  • W tym czasie do Gdańska zawinęły w sumie 1832 statki handlowe – o 125 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Dzięki temu Port gdański port jest na 8. miejscu w rankingu portów europejskich, wyprzedzając porty w Marsylii, Barcelonie czy Walencji.

PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy Port Gdańsk. Jest drugi na Bałtyku

– Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i drugie miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa w obwodzie leningradzkim, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne – informują w gdańskim porcie.

To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Jeszcze w ubiegłym roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce.

Łukasz Malinowski / prezes Portu Gdańsk

Wpływ na tak dobry wynik ma wzrost przeładunków, m.in. surowców energetycznych. Przeładunki:

  • paliw płynnych wynoszą już ponad 18 mln ton (wzrost o 59 proc.),
  • węgla – 8,4 mln t (o 117 proc. więcej).

Port Gdańsk przygotowuje się do kampanii zbożowej

Jak tłumaczą w porcie, największym wyzwaniem dla wszystkich portów Europy Środkowo-Wschodniej jest obecnie przeładunek zbóż.

  • W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża, a zwłaszcza kukurydzy, co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.

– To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej. Jeszcze w ubiegłym roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8. miejsce – mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

PRZECZYTAJ TEŻ: Sławomir Michalewski odwołany. Port Gdańsk bez wiceprezesa ds. finansowych

Port przygotowuje się obecnie do zwiększonych transportów zbóż. Jako że około 70 proc. transportu ziarna do portu odbywa się za pośrednictwem ciężarówek, konieczne było zwiększenie liczby miejsc postojowych – obecnie jest ich już 970. Szacuje się, że w okresie największego ruchu do portu wjechać może nawet 1500 ciężarówek ze zbożem!

Na czterech parkingach czekają obsługiwane przez firmę J.S. Hamilton punkty poboru próbek zbóż. Bez odpowiednich badań ziarno nie zostanie załadowane na statek. Trwają one 24 godziny na dobę, niezależnie od pogody, co jest możliwe dzięki zadaszeniu tzw. rakorafów, czyli urządzeń pobierających próbki. W lipcu J.S. Hamilton otworzył w Porcie Gdańsk dodatkowe stanowiska. Dzięki temu jest w stanie obsłużyć ponad 700 samochodów dziennie. Tym samym kolejki oczekujących kierowców zredukowane zostały praktycznie do zera – podaje Port Gdańsk.

100 mln zł dotacji na przebudowę kolejnych nabrzeży

– Ostatnie wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. Spory wzrost, bo aż o 66,7 proc., przeładunków w porcie wewnętrznym to zasługa m.in. inwestycji w infrastrukturę portową. Zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Port Gdańsk nadal będzie się rozwijał, gdyż otrzymał właśnie 100 mln zł dotacji dla kolejnego projektu dotyczącego przebudowy czterech nabrzeży o łącznej długości blisko 2 km wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową (przebudowane zostaną nabrzeża Wiślane i Bytomskie, zlokalizowane wzdłuż kanału portowego, oraz nabrzeża Rudowe III i Węglowe, znajdujące się w Basenie Górniczym).


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama