Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Zielone światło dla budowy nowego dworca PKS w Gdańsku

Uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ul. 3 Maja zapala zielone światło do realizacji planów zagospodarowania okolic obecnego dworca PKS w Gdańsku oraz budowy nowego miejsca obsługi pasażerów.
(mat. PB Górski)

Procedowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla niespełna 3-hektarowego terenu wokół dworca PKS trwało prawie cztery lata. W czwartek (25.08.), projekt jednogłośnie przegłosowała Rada Miasta Gdańska. Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podkreślała, że propozycja planu była wielokrotnie konsultowana oraz opiniowana przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków, w efekcie czego wypracowano szczegółowe rozwiązania dotyczące przyszłego zagospodarowania.

Budowa dworca PKS w Gdańsku. Nie uwzględniono poprawek

Uchwalenie planu otwiera drogę do gruntownego przekształcenia terenu, zabudowy nowymi obiektami, z jednoczesnym zachowaniem funkcji dworca oraz węzła przesiadkowego.

- Ideą jest, by w części centralnej terenu pozostała wolna od zabudowy przestrzeń, która umożliwi zachowanie wglądu na tereny historyczne, m.in. Hevelianum czy Reditę Napoleońską – tłumaczyła Edyta Damszel-Turek. - Od północnej strony placu dopuszczono zabudowę do maks. wysokości 16,1 m, a od południowej z wysokościami maks. od 15,5 m do 21,5 m. Dla funkcji mieszkaniowo-usługowej (w dawnej Szkole Wojennej – dop. red.), nie ma możliwości realizacji dodatkowej kubatury, dlatego utrzymana zostanie obecna forma, z racji objęcia obiektu ochroną konserwatorską. W projekcie planu wprowadzono również szereg zapisów dotyczących estetyzacji architektury. Dotyczy to m.in. pierzei eksponowanych od ul. 3 Maja oraz przy planowanym placu.

Na etapie konsultacji, mieszkańcy wnieśli kilka poprawek, w tym m.in. dotyczące objęcia ochroną konserwatorską, a tym samym zachowania obecnego dworca. Poprawki jednak nie uwzględniono.

- W toku rozmów i negocjacji w zakresie kształtowania zabudowy, konserwator nigdy nie wnosił, aby chronić istniejący budynek. Takie stanowisko było podstawą dalszych rozstrzygnięć planistycznych – wyjaśniała dyrektor BRG.

(mat. PB Górski)

Od 2012 r. użytkownikiem wieczystym znacznej części działek objętych planem jest firma PB Górski, realizująca w Gdańsku m.in. budowę osiedla Browar Gdański, z jednoczesną rewitalizacją dawnego zakładu piwowarskiego. Wejście w życie nowego planu zagospodarowania daje deweloperowi zielone światło do przygotowania projektu, a następnie rozpoczęcia inwestycji.

- Bardzo cieszymy się, że plan zyskał akceptację gdańskiej rady miasta - mówi Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Za nami długi proces ustalania szczegółów przyszłej zabudowy z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków, który zakończył pracochłonny etap przygotowań do inwestycji. Mamy nadzieję, że nowy plan zostanie teraz zaakceptowany przez pana wojewodę, a następnie opublikowany w Dzienniku Wojewódzkim. Jeżeli nie będzie przeciwskazań, zabieramy się do dalszej pracy.

Trzy budynki w miejscu dworca PKS

W najbliższych miesiącach inwestor zamierza jeszcze raz pochylić nad wcześniej przygotowaną koncepcją zagospodarowania terenu. Po jej zaktualizowaniu, m.in. dostosowaniu do potrzeb przyszłych najemców, przystąpi do sporządzenia projektu budowlanego. Na tę chwilę trudno mówić o terminie wbicia pierwszej łopaty.

- Pierwotna koncepcja była analizowana oraz opracowywana przez bardzo długi czas. Działo się to według szczegółowych wytycznych konserwatorskich, które na przestrzeni lat zmieniały się kilkukrotnie – mówi Piotr Pielka, zastępca dyrektora ds. przygotowania produkcji PB Górski. – Obecny plan zezwala na zabudowę usługową z funkcją dworca na poziomie -1. Pojawi się tam min. 8 peronów oraz 20 stanowisk dla autobusów, a także hol, pomieszczenia dla podróżnych, zaplecze socjalne oraz techniczne, a także miejsce na lokale handlowe.

Wizualizacje możliwej zabudowy przy ul. 3 Maja, w rejonie dworca autobusowego (mat. PB Górski)

Deweloper został zobowiązany do zabezpieczenia min. 500 mkw. na potrzeby obsługi pasażerów.  Poza tym, musi zapewnić bezpośrednie połączenie dojścia do dworca pod ziemią z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim.

- Zgodnie z dotychczasową koncepcją, cześć nadziemna została „rozbita” na trzy osobne obiekty. W ich paterach znajdą się sklepy, usługi oraz gastronomia. Na wyższych kondygnacjach, powierzchnie głównie z przeznaczeniem na biura – dodaje Piotr Pielka.

Jak podkreślają urzędnicy, możliwość realizacji nowej zabudowy poprawi jakość przestrzeni publicznej w tej części miasta. Plan umożliwia również wprowadzenie publicznego, ogólnodostępnego ciągu pieszego na Górę Gradową oraz ochronę istniejącej zieleni na zapleczu dawnej Szkoły Wojennej oraz zabezpieczenie istniejących szpalerów drzew. Co szczególnie ważne, dzięki przyjętym zapisom zachowany zostanie widok na fortyfikacje oraz panoramę Głównego i Starego Miasta, obserwowaną z punktu widokowego na Górze Gradowej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Rosomak 06.09.2022 15:07
Problem w tym, że na tych wizkach nie widać dworca . Same budynki biurowo mieszkaniowe. Dworzec, jeżeli takowy będzie, to jakieś mini mini. Cała ta działka powinna być zagospodarowana pod nowy budynek dworcowy i plac dla autobusów z zadaszeniem.

ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka