Parking rozładuje korki na Trasie Sucharskiego?

Budowa dodatkowego parkingu buforowego, lepsza współpraca z przewoźnikami, a także umożliwienie mycia ciężarówek na terenie portu - to rozwiązania, które w najbliższym czasie mają poprawić sytuację na Trasie Sucharskiego w Gdańsku – przekonuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Karol
Uliczny
25.01.2023 / 15:29

11 stycznia w Urzędzie Miejskim w Gdańsku odbyło się spotkanie urzędników miejskich, z przedstawicielami gdańskiego portu, policji oraz straży miejskiej w sprawie ostatnich zatorów na Trasie Sucharskiego. Powodem blokowania pasów w obu kierunkach przez samochody ciężarowe są rekordowe przeładunki w porcie, związane z wojną na Ukrainie, a co za tym idzie, zwiększonymi dostawami węgla drogą morską. Z jednej strony, cieszą coraz lepsze wyniki portu, z drugiej, stanowią ogromne wyzwanie logistyczne dla importerów, firm realizujących przeładunki, firm spedycyjnych, przewoźników drogowych i kolejowych, a także dla samego portu. Niestety, odbija się to również negatywnie na ruchu ulicznym w mieście, czego od końca ub. roku doświadczają kierowcy jeżdżący Trasą Sucharskiego. Spotkanie w urzędzie miało służyć wypracowaniu rozwiązań, które pomogą zlikwidować te problemy.

 

Zatory na Trasie Sucharskiego. Port szuka rozwiązań

W ocenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, problem zatorów w głównej mierze wynika z działań przewoźników, którzy pomimo próśb, nie dostosowują się do zaleceń wydawanych im przez operatorów i terminale.

- Przedpołudniowe części dnia, w których najczęściej dochodzi do powstawania zatorów drogowych, sugerują, że przewoźnicy nie respektują wyznaczanych im przez operatorów terminów okien załadunkowych. Dlatego popieramy i ponawiamy apele importerów i operatorów, aby przewoźnicy po towar zgłaszali się w określonych i zaawizowanych godzinach. Ponadto przypominamy o możliwości odbioru towaru również w godzinach nocnych – mówi Anna Drozd, rzeczniczka prasowa Portu Gdańsk. - Przestrzeganie zaawizowanych terminów odbioru ładunku i efektywne wykorzystanie całego dnia, a nie tylko jego porannej części, pozwoliłoby uniknąć nadmiernej kumulacji ruchu samochodów ciężarowych odbierających różne ładunki z różnych części portu i tym samym zachować przepustowość dróg.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Potężne korki na Trasie Sucharskiego. Będzie rozwiązanie?

korki po węgiel na trasach dojazdowych do Portu Gdańsk

Ponadto, Port Gdańsk wyraził pełną gotowość przygotowania kolejnych terenów portowych z przeznaczeniem na parking buforowy. Spółka zobowiązała się zapewnić sfinansowanie takiej budowy. W pierwszej kolejności, inwestycja wymagałaby decyzji odpowiednich organów umożliwiającej wycinkę samosiejek znajdujących się na jej terenach.

- Rozwiązanie to pozwoli, aby przewoźnicy byli kolejno wywoływani, także przy udziale odpowiednich służb lub terminali, na poszczególne terminale w porcie, po odbiór i załadunek zamówionego towaru, zgodnie z zaawizowanymi oknami przeładunkowymi – wyjaśnia rzeczniczka portu.

Zanieczyszczone drogi dojazdowe

Inną kwestią wymagającą rozwiązania jest zabrudzenie dróg publicznych przez samochody ciężarowe. Wyjaśnić należy, że za stan samochodu i przewożenie ładunku zgodnie z przepisami odpowiada przewoźnik i konkretny kierowca, a podmioty te nie wykonują usług zleconych przez port. Mimo tego, port wystąpił do miasta z propozycją sfinansowania kilkukrotnego sprzątania ulic w najbliższym otoczeniu portu.

Anna Drozd
Port Gdańsk

Popieramy i ponawiamy apele importerów i operatorów, aby przewoźnicy po towar zgłaszali się w określonych i zaawizowanych godzinach. Ponadto przypominamy o możliwości odbioru towaru również w godzinach nocnych

- Ponadto zwróciliśmy się także do operatorów portowych, aby umożliwili przewoźnikom mycie samochodu na swoim terenie przed wyjazdem na drogę publiczną. Port Gdańsk, zgodnie z deklaracją złożoną na spotkaniu, razem z operatorami przeanalizuje również możliwości zamontowania dodatkowych myjek dla samochodów – dodaje Anna Drozd.

W ciągu ostatnich 6 lat przeładunki w Porcie Gdańsk wzrosły o 83 proc., osiągając w 2022 r. najlepszy wynik w historii - 68,2 mln ton. W porównaniu z ubiegłym rokiem to wzrost o ponad 28 proc. Za tak dobrymi wynikami stoją głównie przeładunki surowców energetycznych. Przeładunki węgla sięgnęły 13,2 mln ton (wzrost o 175 proc. w stosunku do 2021 r.), w tym ok. 12,5 mln ton w relacji importowej. Z kolei paliwa płynne urosły aż o 35 proc. i pokonały drobnicę, stając się dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk. W sumie przeładunki paliw wyniosły 25 mln ton.

Wesprzyj nas,

aby mieć wybór, alternatywę i dostęp do obiektywnej, wiarygodnej i rzetelnej informacji.
BEZ PROPAGANDY

Zawsze Pomorze Logo

 

ZAPRENUMERUJ E-WYDANIE

Zaprenumeruj

Komentarze