Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Linia kolejowa do elektrowni jądrowej – umowa na projekt podpisana

Pociągi towarowe i osobowe, w przypadku uruchomienia, pojechać mają z prędkością nawet 120 kilometrów na godzinę linią kolejową, która prowadzić ma do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo na Pomorzu. W piątek 10 marca 2023 roku podpisano umowę na dokumentację projektową. Na razie nie wiadomo jeszcze, który z wariantów przebiegu inwestycji doczeka się realizacji.
elektrownia jądrowa

Autor: Pixabay | Zdjęcie ilustracyjne

Choć nie brak głosów przeciwników realizacji elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo na Pomorzu, rząd konsekwentnie dąży do realizacji projektu.

Czytaj: Protest przeciw budowie elektrowni atomowej. Blokada drogi w Kurowie

Kolejnym krokiem na drodze do budowy jest odpowiednie kolejowe skomunikowanie inwestycji. Jego dokumentacja i decyzje administracyjne pozwalające na wdrożenie mają być gotowe w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy, do którego doszło w piątek 10 marca.

Plan jest taki, że wykonawca konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. przygotuje m. in. koncepcję programowo-przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, dla którego ma zostać wydane pozwolenie na budowę.

Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk na piątkowym briefingu
Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk na piątkowym briefingu

Dwa warianty linii kolejowej do elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino:

  • Wariant podstawowy obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.
  • Wariant opcjonalny zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.

Nie tylko prowadzimy rekordowe inwestycje na kolei, ale i planujemy kolejne. Tak odważne inwestycje jak elektrownia jądrowa, która powstanie w Polsce, wymagają dobrego skomunikowania. Spokojnie, systematycznie i z dużą determinacją przygotowujemy się do realizacji wszystkich inwestycji towarzyszących – powiedział podczas piątkowego briefingu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Jak zapewniają urzędnicy, realizacja inwestycji zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd tam pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). W komunikacie na ten temat napisano, że dla podróżnych z powiatów lęborskiego i wejherowskiego, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, „oznacza to nowe możliwości dostępu do kolei na nieczynnej obecnie linii nr 230 oraz na linii nr 229, wykorzystywanej na odcinku Lębork – Łeba wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się”. Jak przekonywano pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.

Dzisiejsze podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej linii kolejowej na Pomorzu jest jednym z kluczowych warunków powodzenia procesu inwestycyjnego, związanego z budową pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Chciałbym podziękować naszym partnerom z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za dotychczasowe zaangażowanie i współpracę z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi na każdym etapie realizacji tego zadania inwestycyjnego – zaznaczył Krzysztof Jackowski, wiceprezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych Sp z o.o., a Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mówił: – Budowa i modernizacja linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej zapewni sprawny i bezpieczny transport towarów podczas budowy i eksploatacji tej strategicznie ważnej dla polskiej gospodarki inwestycji. To także szansa na lepszy dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego i powrót pociągów pasażerskich na nieczynne obecnie linie lub wykorzystywane tylko sezonowo.

Zobacz też: Na Pomorzu powstanie nowa droga prowadząca do planowanej elektrowni jądrowej


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka