Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Apel pomorskiego samorządu

W przeddzień uroczystego otwarcia kanału przez Mierzeję Wiślaną Zarząd Województwa Pomorskiego opublikował stanowisko, wzywające władze do dyskusji o przyszłości drogi wodnej. - Odnosimy wrażenie, że postanowili oni zastąpić merytoryczną dyskusję ucieczką w patriotyczną retorykę o odzyskaniu utraconej przed laty przez Polskę niezależności. Jednak pytania o koszty utrzymania nowej infrastruktury i toru wodnego, zmiany w dnie i linii brzegowej związane z przemieszczaniem się rumowiska, militarne wykorzystanie przekopu, czy rolę portu w Elblągu w systemie gospodarczym kraju pozostają nadal aktualne - czytamy w stanowisku władz Pomorza.
przekop Mierzei Wiślanej
Widok na kanał Nowy Świat krótko przed oficjalnym otwarciem

Autor: NDI | Besix

Przekop Mierzei Wiślanej od rozpoczęcia inwestycji budził wiele zastrzeżeń i pytań ze strony samorządu Pomorza. Przed czterema laty, podczas konsultacji społecznych, władze naszego województwa wystąpiły z 20 uwagami ogólnymi i 44 szczegółowymi, dotyczącymi projektu budowy drogi wodnej. Między innymi pytano o brak oceny oddziaływanie inwestycji na obszary Natura 2000 oraz dewastację krajobrazu oraz o ekonomiczne uzasadnienie budowy kanału.

Dzień przed uroczystym otwarciem gotowego już kanału, zarząd województwa pomorskiego opublikował stanowisko, w którym proponuje powrót do dyskusji o pomysłach rządu na wykorzystanie nowej drogi wodnej dla dobra kraju i wpisanie jej w szerszy kontekst społeczno -gospodarczy, związany z przyszłym funkcjonowaniem elbląskiego portu.

- Zarząd Województwa Pomorskiego od początku zajmował konsekwentne stanowisko - przypominają władze Pomorza. -  Planując inwestycję o tak znaczącej ingerencji w przestrzeń i takim budżecie przesłanki realizacji muszą być przekonujące, wymierne i przejrzyście komunikowane. Rachunek kosztów i korzyści jest szczególnie istotny gdy wydatkowane są środki publiczne. W przypadku tej inwestycji zabrakło takiej analizy.

Dalej czytamy, że rządzący postanowili zastąpić merytoryczną dyskusje patriotyczna retoryką o " odzyskaniu utraconej przed laty przez Polskę niezależności." Jednak pytania o koszty utrzymania nowej infrastruktury i toru wodnego, zmiany w dnie i linii brzegowej związane z przemieszczaniem się rumowiska, militarne wykorzystanie przekopu, czy rolę portu w Elblągu w systemie gospodarczym kraju pozostają nadal aktualne i zapewne będą powtarzane wielokrotnie w przyszłości.
 
- Niestety, rząd wciąż nie chce prowadzić dialogu na temat tego, jak uczynić istniejący już kanał przez Mierzeję Wiślaną impulsem do rozwoju lokalnych społeczności - czytamy w stanowisku. -  Sposób prowadzenia tej inwestycji i traktowanie wszystkich zainteresowanych to doskonały przykład obniżania się poziomu debaty publicznej w Polsce. Nawet samą uroczystość oficjalnego otwarcia kanału zorganizowano dla wąskiego grona polityków, w którym brakowało wielu przedstawicieli samorządów i mieszkańców. Czas pokaże, czy warto było wydawać tak wielkie pieniądze i dokonywać tak istotnej ingerencji w przestrzeni regionu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka