Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia

Pasażerów więcej niż pociągów SKM? Marszałek i przewoźnik odpowiadają

Informacje o kłopotach podróżnych Szybkiej Kolei Miejskiej z dostaniem się do wnętrza pociągów, by udać się w drogę, zaczęły pojawiać się w sieci internetowej na początku września. Na peronach mieli pozostawać pasażerowie, którzy po prostu nie byli w stanie dostać się do pociągów - w domyśle zbyt krótkich. O komentarz do tych doniesień poprosiliśmy marszałka województwa Mieczysława Struka - to samorząd wojewódzki jest organizatorem przewozów, oraz spółkę PKP SKM. Czy istotnie składy "SKM-ki" są zbyt krótkie, może pociągi kursują zbyt rzadko? Podróżni zwracali uwagę zwłaszcza na trudności z przejazdami z kierunku Kościerzyny oraz liniach PKM.

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - to komentarz marszałka Mieczysława Struka. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z analizy przepływów pasażerskich wynika, że zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się wewnątrz i do przepełnienia doszło również w pociągach POLREGIO - dodaje marszałek województwa. - W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów. Spółka POLREGIO od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w dniu dzisiejszym (komentarz marszałka otrzymaliśmyw czwartek, 8 września - przyp. red.). Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

- Ponadto Zarząd Województwa podjął też dziś decyzję o przetargu na realizację przewozów na liniach PKM od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r. - kończy Mieczysław Struk.

Co na to spółka PKP Szybka Kolej Miejska? Obszerne stanowisko zarządu spółki przesłał nam rzecznik prasowy Tomasz Złotoś. Zarząd odnosi się w nim do kwestii obsługiwania linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

- Powrót uczniów do szkół i związany z tym wzrost ruchu pasażerskiego w żaden sposób nie zaskoczył naszej spółki - czytamy w przesłanym do redakcji stanowisku. - Prawdą jest, że przewoźnicy mają zapewnić tabor dostosowany liczby pasażerów. Trzeba  jednak pamiętać, że Spółka PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez Organizatora Przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego. Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała Organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM. Wobec braku wsparcia taborowego ze strony UMWP spółka PKP SKM od dwóch lat dzierżawi jeden autobus szynowy od Kolei Dolnośląskich. Teoretycznie więc dwa pojazdy są w rezerwie, zdarzają się jednak dni, że więcej niż dwa pojazdy są w naprawie  lub przechodzą obowiązkowe przeglądy.

PKP SKM w Trójmieście realizuje przewozy na liniach PKM, korzystając z taboru użyczonego przez Organizatora Przewozów, czyli Samorząd Województwa Pomorskiego. Urząd Marszałkowski dzierżawi spółce PKP SKM 10 autobusów szynowych. Do realizacji obowiązującego rozkładu jazdy potrzebnych jest 9 pojazdów, więc zakładając, że wszystkie są sprawne i żaden nie wymaga serwisu, w rezerwie pozostaje jeden pojazd użyczony przez UMWP. Spółka PKP SKM wielokrotnie sygnalizowała Organizatorowi, że liczba tych pojazdów jest zbyt mała, aby sprawnie obsłużyć wciąż rosnące potoki pasażerów na liniach PKM

Tomasz Złotoś / rzecznik prasowy SKM Trójmiasto

- Taka właśnie sytuacja miała miejsce w pierwszych dniach września - wyjaśnia PKP SKM. - Od 8 września Spółka ma do dyspozycji 9 pojazdów i rozkład jazdy jest realizowany zgodnie z zamówieniem Organizatora Przewozów. Niektóre media wskazały też na nie najlepszą optymalizację rozkładów jazdy najbardziej obleganych porannych pociągów na liniach PKM. Puszczanie porannych pociągów z Kościerzyny (uruchamianych przez PKP SKM), które przyjeżdżają do Gdańska już wypełnione pasażerami z Kaszub, kilka minut przed pociągami POLREGIO jadącymi z Gdyni, zdaniem dziennikarzy, przyczynia się do nadmiernego przeładowania pociągów kościerskich. Ewentualna korekta tego stanu rzeczy leży w gestii Samorządu Województwa Pomorskiego, który zleca przewozy i decyduje o rozkładzie jazdy przewoźników kolejowych w Pomorskiem - czytamy.

Zarząd PKP SKM wyraził też zadowolenie z zapowiedzi ogłoszenia przetargu na przewozy na liniach PKM, jednak w ocenie spółki to decyzja spóźniona o kilka miesięcy. Przy tym organizator nie zostawił potencjalnym oferentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do przetargu. 

Ponadto SKM już teraz zapowiada, że w przyszłym roku wszystkie pojazdy dzierżawione od Urzędu Marszałkowskiego (przypomnijmy, jest ich 10) będą musiały przejść przeglądy 4 poziomu, które wymagają wyłączenia składu z eksploatacji na około 3 miesiące. Na dodatek dostawcy niektórych podzespołów niezbędnych do wykonania przeglądu wymagają informacji o zleceniu prac z wyprzedzeniem co najmniej 4 miesięcy. Oznaczałoby to duże trudności z zabezpieczeniem odpowiedniej ilości taboru.

- Spółka PKP SKM już kilka miesięcy temu informowała o tym Organizatora Przewozów, przedłożyła też propozycję harmonogramu wykonywania tych napraw, które miałyby zostać rozciągnięte w czasie, dzięki czemu jednorazowo wyłączone z eksploatacji byłyby nie więcej niż 2-3 pojazdy. Na pismo w tej sprawie wysłane do UMWP 8 czerwca, spółka do dziś nie otrzymała odpowiedzi - informuje zarząd SKM.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaHossa Wiczlino Gdynia
ReklamaPomorskie dla Ciebie - czytaj pomorskie EU
Reklama Kampania 1,5 % Fundacja Uśmiech dziecka