Dokumentację opracuje firma Highway Sp. z o.o., wybrana w postępowaniu przetargowym. Projekt obejmuje budowę buspasa oraz trasy rowerowej na odcinku od skrzyżowania ul. Spacerowej z CH Auchan do skrzyżowania z ul. Opacką – o łącznej długości 5,7 km. Wszystkie prace projektowe mają się zakończyć w lutym 2027 roku. Realizacja tej inwestycji ma skrócić czas przejazdu autobusów i poprawić dostępność transportu publicznego.
Jak podkreślają władze Gdańska, odczuwalna będzie wyraźna poprawa jakości codziennych podróży dzięki skróceniu czasu przejazdu i zwiększeniu częstotliwości kursów autobusów.
– Naszym głównym celem przy realizacji buspasa na ul. Spacerowej jest skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską – nawet o 16 minut w porannym szczycie w kierunku Oliwy. To realna oszczędność, blisko 2,5 godziny tygodniowo, którą mieszkanki i mieszkańcy Gdańska, szczególnie z Osowy, będą mogli przeznaczyć na swoje sprawy, zamiast na stanie w korkach. Dzięki nowej infrastrukturze zwiększymy częstotliwość kursowania autobusów – takich jak linie 169, 171 czy 179 – i wydłużymy ich trasy aż do Przymorza SKM.
Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Co ważne, projekt uwzględnia również głosy mieszkanek i mieszkańców Oliwy. To na ich wniosek przeanalizowana zostanie możliwość zawężenia przekroju drogi w dolnym odcinku, co będzie pierwszym etapem prac projektowych.

Dwa warianty rozwiązań
Projektanci przygotują dwa warianty rozwiązań. Pierwszy z nich zakłada przekrój 2x2, czyli po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z zewnętrznymi pasami przeznaczonymi na buspasy. Drugi wariant obejmuje układ 1x2+1 na dolnym odcinku (jeden pas w kierunku Oliwy w formie buspasa) oraz 2x2 na odcinku od Leśniczówki Rynarzewo do Węzła Wysoka. W obu wariantach przewidziano także budowę drogi rowerowej.
Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zaznaczył, że podpisana umowa to pierwszy krok do długo oczekiwanej modernizacji ul. Spacerowej.
- Wykonawca rozpocznie prace od przygotowania dwuwariantowej koncepcji – mówił Krzysztof Małkowski. – W obu przypadkach planowana jest również nowa infrastruktura rowerowa. Po wyborze najlepszego rozwiązania opracowana zostanie kompletna dokumentacja projektowa, włącznie z uzyskaniem niezbędnych decyzji i zezwoleń. Cały proces potrwa 91 tygodni i otwiera drogę do znaczącej poprawy komunikacji między górnym tarasem a dolną częścią Gdańska.
Podstawą do przygotowania kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych będzie wybór jednego z dwóch przygotowanych wariantów. Koszt realizacji tego zadania wynosi ponad 2,5 mln zł.
– Po raz kolejny z dumą podejmujemy się ambitnego wyzwania – zaprojektowania buspasa w wymagającym obszarze miejskim, sąsiadującym z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym – mówi Piotr Urbański, prezes zarządu firmy Highway. – Mamy duże doświadczenie w projektowaniu, również dla Gdańska, gdzie obecnie finalizujemy jedno z kluczowych zadań – projekt Nowej Politechnicznej.

Budowa buspasa kosztować będzie około 97 mln zł. Gdańsk planuje pozyskać na ten cel 38 mln zł z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Pozostała kwota, czyli 59 mln zł, pochodzić będzie z budżetu miasta. Wniosek o dofinansowanie inwestycji zostanie złożony w IV kwartale 2026 roku po ogłoszeniu naboru przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
CZYTAJ TAKŻE: Gdańsk: Będzie nowa droga rowerowa na Morenę. Ale trochę na nią poczekamy
W ramach przygotowań do realizacji buspasa na ul. Spacerowej złożyliśmy kartę projektu do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027”, w obszarze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Szacunkowy koszt inwestycji to około 97 milionów złotych, z czego 30 proc. chcemy pozyskać w formie dofinansowania unijnego, a pozostałe środki zostaną zabezpieczone z budżetu miasta. Aplikację o dofinansowanie planujemy złożyć niezwłocznie po ogłoszeniu naboru przez Urząd Marszałkowski.
Małgorzata Polan / dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych
O potrzebie inwestycji i oczekiwaniach mieszkańców przekonani są także radni, którzy podkreślali problemy komunikacyjne w tej części miasta i konieczność poprawy infrastruktury.
- Nowy buspas to nie tylko szybszy transport publiczny, ale także lepsza infrastruktura rowerowa, która – mamy nadzieję – zachęci do częstszego korzystania z jednośladów – mówił Łukasz Bejm, radny Miasta Gdańska. – To ważny krok w stronę nowoczesnej, sprawnej i zielonej mobilności w naszym mieście.
Napisz komentarz
Komentarze