Z Kościerzyny do Gdańska przez trzy lata nie pojedziesz pociągiem. Rusza kolejny etap modernizacji linii kolejowej 201
Wyczekiwany remont linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna - Somonino - Gdańsk Osowa wchodzi w kolejną fazę. Z tego powodu od 30 czerwca tego roku do 2028 roku PKP PLK planuje zamknąć tę trasę.
Jest to konieczne w związku z modernizacją tej trasy, budową drugiego toru i elektryfikacją. W tym okresie funkcjonować ma komunikacja zastępcza i zamiast pociągów kursować będą autobusy komunikacji zastępczej w zmodyfikowanym układzie.
Urząd Miejski w Kartuzach, gdzie zorganizowano specjalne spotkanie z udziałem przedstawicieli samorządów, które najbardziej odczują skutki zmian.
Modernizacja linii kolejowej 201. Etapy
Gdzie będzie obowiązywała komunikacja zastępcza?
Wiadomo, że głównym węzłem przesiadkowym będą właśnie Kartuzy, gdyż tam infrastruktura spełnia odpowiednie standardy. W autobusach komunikacji zastępczej będzie obowiązywać Taryfa Pomorska. Zostanie ona wprowadzona na liniach:
- KZ1 na trasie: Gdańsk Rębiechowo - Kartuzy, z częstotliwością co 30 minut, do godz. 19.00, co 60 minut po godz. 19.00. Szacowany czas przejazdu około 50 minut,
- KZ2 na trasie: Kościerzyna - Skorzewo - Stężyca - Gołubie - Wieżyca - Somonino - Kiełpino - Dzierżążno - Kartuzy, z częstotliwością co 60 minut. Szacowany czas przejazdu około 78 minut,
- KZ3 na trasie: Kościerzyna - Somonino - Kartuzy, linia przyspieszona: Kościerzyna - Somonino - Kiełpino - Kartuzy, z częstotliwością co 60 minut. Szacowany czas przejazdu około 50 minut.
Gdzie powstaną nowe przystanki?
W ramach całej modernizacji linii nr 201, przewidziano także prace na stacji Maksymilianowo w województwie kujawsko-pomorskim. Cała ta inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z sąsiednim województwem, a przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych.
W ramach projektu przebudowane zostaną stacje oraz przystanki między Maksymilianowem a Gdynią, zbudowane też będą nowe przystanki.
Dobudowa drugiego toru
Dobudowane zostaną też:
- drugi tor na odcinku Maksymilianowo - Gdańsk Osowa
- i trzeci tor na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna.
Zelektryfikowane zostaną również dodatkowe odcinki linii 201.
Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Przemysław Zieliński z PKP PLK
Pociągi z Gdańska na Kaszuby pojadą szybciej. Ile wyniesie ich prędkość?
Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna zwiększy się:
- do 160 km/h dla pociągów pasażerskich
- oraz do 120 km/h dla pociągów towarowych.
Z kolei na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna:
- pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h,
- a towarowe – do 100 km/h.
Obecnie prędkość pociągów pasażerskich, w zależności od odcinka, wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych – 30-90 km/h.
























Napisz komentarz
Komentarze