Mieszkańcy Słupska mają dość hulajnóg. Radny interweniuje
Mieszkańcy Słupska coraz częściej skarżą się na osoby użytkujące hulajnogi elektryczne w mieście. Dlatego na podstawie licznych sygnałów od mieszkańców i własnych obserwacji radny Jacek Zabiegło zwrócił się do prezydent miasta z interpelacją w sprawie uporządkowania zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych na terenie Słupska.
- Obecnie w mieście obserwujemy szereg problemów związanych z funkcjonowaniem wypożyczanych hulajnóg, a w szczególności nieprawidłowe parkowanie pojazdów na chodnikach, przejściach dla pieszych i ścieżkach rowerowych, co zagraża bezpieczeństwu pieszych, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami. Brak jest też wyznaczonych miejsc do parkowania i brak kontroli nad lokalizacją porzuconych hulajnóg. Użytkownicy hulajnóg przekraczają też dozwoloną prędkość – uważa radny Jacek Zabiegło, przypominając, że policja zarejestrowała w Słupsku przypadek jazdy hulajnogą z prędkością 55 km/h.
Zdaniem radnego brak jest też formalnych porozumień z operatorami, co ogranicza skuteczność egzekwowania przepisów i utrudnia zarządzanie przestrzenią miejską. Dlatego chciałby wiedzieć, czy miasto planuje rozmowy z operatorami hulajnóg w celu zawarcia porozumień regulujących warunki działania tych firm w Słupsku, w tym zasady parkowania i relokacji hulajnóg, a także czy planowane jest wyznaczenie i oznaczenie dedykowanych miejsc do parkowania hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej, szczególnie w centrum i przy węzłach komunikacyjnych. Zabiegło chciałby też wprowadzenia ograniczeń prędkości hulajnóg w newralgicznych punktach miasta.
- Uregulowanie działalności operatorów hulajnóg w Słupsku, podobnie jak uczyniły to inne miasta w Polsce, znacząco poprawiłoby bezpieczeństwo i porządek w przestrzeni publicznej – uważa radny.
Hulajnogi w Słupsku. Dott i Bolt
Miasto Słupsk ma ważne porozumienie z jednym z operatorów systemu wypożyczalni hulajnóg elektrycznych – firmą DOTT. Natomiast z operatorem firmy Bolt współpraca opiera się na uzgodnieniach o charakterze niewiążącym, bez formalnie zawartego porozumienia. W ratuszu podkreślają jednak, że miasto nie posiada podstaw prawnych do regulowania warunków działania firm prowadzących wypożyczalnie hulajnóg elektrycznych, a porozumienia mają charakter dobrowolny. Natomiast zasady poruszania się hulajnogą elektryczną, warunki postoju i zatrzymania hulajnóg elektrycznych reguluje Prawo o ruchu drogowym.
- Samorządy nie mają możliwości prawnej do przymuszenia operatorów do korzystania z dedykowanych miejsc postoju hulajnóg. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że lokalni operatorzy wypożyczalni w ramach zarówno polityki własnej jak i współpracy z miastem mają ustanowione strefy tzw. wolnej jazdy oraz zachęty do postoju w wirtualnie wyznaczonych strefach zwrotu, aktualnie nie planujemy fizycznego wyznaczania parkingów dedykowanych hulajnogom – wyjaśnia Beata Chrzanowska, zastępca prezydent Słupska.
Jazda hulajnogą elektryczną. Co mówią przepisy?
W Polsce korzystanie z hulajnóg elektrycznych w przestrzeni miejskiej reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym, która wprowadziła szereg przepisów mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Maksymalna dopuszczalna prędkość dla hulajnóg na jezdniach i ścieżkach rowerowych to 20 km/h, a korzystając z chodnika kierujący hulajnogą elektryczną zobowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, a także zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Poruszanie się hulajnogą po chodniku jest dozwolone wyłącznie wtedy, gdy nie ma innej możliwości, a pieszym należy zapewnić pierwszeństwo i zachować szczególną ostrożność. Osoby w wieku od 10 do 18 lat muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM. Zabronione jest przewożenie pasażerów, jazda pod wpływem alkoholu oraz pozostawianie hulajnogi w sposób utrudniający ruch pieszych. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty, a ich wysokość może sięgać nawet kilkuset złotych.























Napisz komentarz
Komentarze